Khamis, Ogos 07, 2008

Blog Prasekolah

Assalamualaikum,
Kepada guru-guru prasekolah dan pembaca yang setia ( hmm...adakah pembaca setia blog kelas ini? ). Hari ini saya ingin berkongsi ilmu dengan anda semua di mana anda boleh melayari blog kelas prasekolah yang ada di Malaysia ini untuk menambahkan ilmu. Semoga dengan perkongsian maklumat ini dapat membantu anda memahami konsep dan prinsip serta kaedah pelaksanaan kelas prasekolah yang ada di Malaysia...

Prasekolah SK Titom

SK Titom terletak di pedalaman Daerah Lipis, Sekolah yang hanya dihubungkan dengan menggunakan motosikal atau berjalan kaki. Perjalanan dari Bandar Lipis ke RPS Betau melalui jalan bertar selama 2 jam,kemudian RPS Betau Ke simpang Lenjang melalui jalan balak selama 2 jam mengikut keadaan jalan dan cuaca jika cuaca hujan atau jalan licin mengambil masa antara 2-4 jam). Simpang Lenjang ke SK Titom melalui denai yang dibina oleh guru serta masyarakat setempat berukuran 3 kaki lebar sepanjang 17 km merentasi 2 buah jambatan yang dibina dari buluh dan batu serta melalui lereng bukit yang hanya boleh dilalui motosikal atau berjalan kaki jika cuaca dan keadaan jalan tidak mengizinkan(jika hujan motosikal tidak boleh melalui jalan berkenaan) menambil masa 1 hingga 3 jam perjalanan (mengikut keadaan cuaca).

Kelas yang ceria walaupun terletak di daerah pedalaman Negeri Pahang. Prasekolah ini telah dibuka pada tahun 2006 dimana seramai 25 murid orang asli telah mendaftar. Kelas Prasekolah yang semua kelengkapanya serba kekurangan terus operasi seperti kelas prasekolah di sekolah biasa. Walaupun masih baru, prasekolah ini telah menerima banyak kunjungan dari Jabatan Pelajaran Negeri Pahang, Pejabat Pelajaran Daerah Lipis, Pusat Sumber Negeri Pahang, Nazir Negeri Pahang, Nazir Persekutuan, Ahli Dewan Undangan Negeri (Jelai), Pengelaras Prasekolah Daerah Lipis dan banyak lagi. Suasana kelas yang ceria dan kondusif meransang murid prasekolah untuk aktif dalam P&P. Kelas yang ceria dan guru yang inovatif telah mewujudkan suasana yang baru bagi sekolah ini. Aktiviti yang kreatif membawa impak kehadiran ke sekolah, dimana kehadiran secara puratanya kesekolah 80% setiap bulan. Sesuatu yang baik bagi sekolah ketegori pedalaman (sk Orang asli). Guru yang masih baru ditempatkan tetapi menunjukkan minat yang baik dimana telah menguasai serba sedikit Bahasa Semai memudahkan P&P berjalan. Seperti kebiasaannya kanak-kanak orang asli bagi sekolah pedalaman tidak menguasai bahasa melayu menyukarkan komunikasi antara guru dan murid. Maka dengan ini guru perlu menyiapkan diri dengan pengusaan bahasa semai untuk arahan mudah. Cara pengajaran juga diubah mengikut kesesuaian murid. Dimana guru telah mengajar mengeja, membaca dan mengenal huruf dengan menggunakan bahasa semai. ( Ejaan bahasa semai sama dengan ejaan bahasa melayu) contoh KA LOK (KV + KVK) bermaksud tidak tahu. Konsep yang sama namun perlaksanaan yang berbeza. Pengajaran dengan menggunakan benda yang dekat dengan mereka, mudah difahami.Apabila mereka sudah mahir ia ditukarkan ke bahasa melayu dan menunjukkan peningkatan yang baik dan mudah difahami. Dengan adanya kelas Prasekolah ini menunjukkan perubahan dimana murid tahun satu keluaran Prasekolah lebih baik dari segi pembelajaran,emosi, fizikal, rohani and jasmani serta kebersihan. Jika hendak dibandingkan murid tahun 1 (keluaran prasekolah) dengan tahun 2 (tanpa prasekolah) jelas tahun 1 (2007) lebih baik. Ujian program KIA2M Dan G26(daerah lipis) menjadi kayu ukurnya. Ketersediaan murid untuk ke alam persekolahan (tahun 1) lebih baik jika hendak dibandingkan dengan murid yang tidak melalui kelas prasekolah.
Maka tidak hairanlah kehadiran prasekolah ini menjadi penyumbang kemenangan Sekolah dalam Anugerah Sekolah Harapan Negara Kategori Pedalaman Negeri Pahang pada tahun 2006 dan 2007.
Bacaan lanjut : http://da-titom.blogspot.com atau di sini

Tiada ulasan:

Worksheets