Rabu, Ogos 13, 2008

Media untuk aktiviti menulis

Assalamualaikum
Terlebih dahulu saya mohon maaf pada Nor Azila kerana terpaksa menjawab email yang diberi menggunakan entri di blog ini. Tujuan saya ialah supaya rakan-rakan guru lain boleh mendapat info juga...

Saya terima email dari NOR AZILA BINTI MUSA
yang dihantar pada Ahad, 10 Ogos, 2008 11:36:10

Assalammualaikum, saya ingin mengetahui selain daripada mengajar kanak-kanak prasekolah menggunakan tanah liat dan gambar. Apa lagi alat yang digunakan untuk mengajar menulis kanak-kanak prasekolah ?

Jawapan:
Sebenarnya ada banyak media yang boleh digunakan selain tanah liat untuk mengajar kanak-kanak menulis. Antara bahan yang boleh digunakan:
1. Kolaj dari bahan masakan - kekacang
2. Pasir
3. Stamp pad - guna cap jari
4. rubber stamp
5. alam semulajadi - daun, ranting kayu, kerang, siput, penutup botol,
6. huruf-huruf blok
7. menekap huruf-huruf yang sudah dilaminate menggunakan white board marker
8. guntingan huruf surat khabar
9. gumpalan kertas, kapas
10. stensil

Pendek kata apa sahaja bahan yang boleh dilekatkan pada kertas boleh digunakan sebagai media untuk menulis. Anda ada bahan lain selain dari yang telah saya senaraikan? Sila masukkan komen anda di sini. Terima kasih atas maklumat yang bakal anda berikan.


Tiada ulasan:

Worksheets