Saya suka blog ini

Ahad, Mei 24, 2009

Aktiviti Haiwan Jinak

TEMA MINGGU INI : HAIWAN JINAK

Apa yang boleh cikgu buat?

Bahasa Melayu
Mengecam perkataan awalan : a-ayam, api, i-itik, i- ikan, ku-kucing, ku- kuda.
Bersoaljawab mengunakan intonasi yang betul mengenai:
- Nama haiwan
- Sifat fizikal haiwan
- Makanan haiwan.
Contoh sukukata ku da ka ki
Contoh huruf ‘k’- kuda

Bahasa Inggeris

Listen to words said aloud and match with picture cards.eg. Cat, cow, duck.

Children tell the class what are their favorite pets.

Children hear and say the initial sounds of words .e.g. cat –‘c’. Dog-‘d’.

Encourage children to practice letter shape. Eg. ‘H’ hen, ‘c’- cow.


Pendidikan Islam

Memotong dan menampal gambar yang memaparkan kasih manusia dan haiwan terhadap anak.Bersoaljawab tentang bagaimana mereka mengasahi anak.Kaitkan bahawa kasih Allah kepada makhluk melebihi kasih manusia dan haiwan kepada anak mereka.

Menyatakan bahawa manusia, manusia perlu berusaha kemudian baru berserah kepada Allah. Contoh : berusaha memelihara ternakan dari sedikit boleh membiak.

Lagu ‘Anak Itik’.

Main peranan memancing ikan.

Bercerita tentang peristiwa Nabi Ibrahim dan pengornanan Nabi Ismail dan mengaitkannya dengan amalan berkorban.

Menceritakan perkerjaan Rasullah sebagai pengambala kambing dan sifat rajinnya.

Mengenal bentuk huruf hijaiyah. Contoh ‘alif’ - ayam , ‘kaf’ – kambing.


Pendidikan Moral

Memupuk sikap bertolak ansur dalam aktiviti, contoh membentuk model haiwan dari doh atau set lego.

Melukis haiwan kesayangan dan bercerita tentangnya.

Melihat gambar atau VCD tentang pencemaran dan kepupusan haiwan.


Perkembangan Sosio Emosi

Membuat mini zoo.

Membuat kolaj haiwan.


Perkembangan Estetika dan Daya Kreativiti

Mewarnakan gambar haiwan ternakan menggunakan komputer.

Menyanyikan lagu ‘anak itik’ atau ‘Pak Mamat ada kebun’


Perkembangan Kognitif

Merekod ukuran gambar lembu dengan menggunakan batang mancis, potongan kad manila atau tali.

Bandingkan ukuran dengan menggunakan istilah lebih panjang dan lebih tinggi.


Perkembangan Fizikal

Berlari skip.

Bermain ‘ayam dengan musang’

Berjalan seperti itik.

Terbang seperti burung.


0 ulasan: