Saya suka blog ini

Khamis, September 28, 2006

Tema: Meneroka Angkasa

Bahasa Melayu

Meneka dan membezakan bunyi yang diperdengarkan.

Memejamkan mata dan menyatakan bunyi yang didengar.

Menyatakan bunyi yang didengar dari persekitaran.

Berbual tentang angkasa.

Memadankan gambar dengan lakaran.

Permainan memadankan gambar dengan perkataan –suai pasang.

Mengumpul dan menampal objek atau label dalam buku skrap dan bercerita tentangnya.

Melukis gambar dan bercerita tentang gambar yang dilukis.

Menyanyi sambil mencari perkataan dalam senikata lagu.

Menyanyi sambil membuat pergerakan kreatif bila perkataan tertentu disebut.

Gunakan kad imbasan dan diminta mencantumkan kad perkataan.

Membaca ayat yang dicantumkan.

Membaca kad bacaaan dengan intonasi yang sesuai mengikut tanda bacaan.

Bercerita daripada bahan yang telah dibaca sambil memberi gerakbalas kepada jalan cerita.

Melakarkan corak,garisan,gambar,menggunakan alat tulis.

Menulis perkataan atau rangkaikata yang bermakna.

Bahasa Inggeris

Listen to words said aloud and match with picture cards.

Listen to simple rhythms and clap to the rhythms.

Children response to the rhythms and perform actions.

Children make a scrap book.

Children asked questions after listening to story.

Children read flash cards with simple words.

Help children to read and talk about sentences in print.

Help children to write simple words.

Children copy down the simple sentences

Pendidikan Islam / Pendidikan Moral

Bercerita tentang kejadian alam

Berbual tentang kejadian alam ciptaan tuhan.

Perkembangan Sosio Emosi

Berlakon sebagai seorang ahli angkasawan

Main peranan –kepentingan matahari kepada kehidupan.

Perkembangan Estetika dan Daya Kreativiti

membuat lawatan ke luar bilik darjah

melihat langit dan awan.

meneliti perubahan objek dipersekitaran-bayang-bayang waktu pagi dan tengahari.

melukis, menampal, mewarna.

membuat kolaj objek yang dilihat.

menceritakan kegunaan alam kepada manusia dan haiwan.

menyatakan mengapa harus bersyukur sepertimatahari memberi tenaga dan cahaya pada waktu siang, bulan menerangi waktu malam.

melukis dan mewarna dalam ruang yang telah ditentukan.

memenuhi warna yang sesuai dalam gambar dan menerangkan perbezaannya.

Menyanyikan lagu berkaitan tema.

Mendengar lagu dan melakukan pergerakan.

Perkembangan Kognitif

Menyediakan aktiviti- penyediaan bilik gelap -suasana malam

Langkah-langkah:

1. mengenalpasti keperluan.

2. meminta cadangan untuk menyelsaikannya

3. guru mencatat semua cadangan.

4. menyemak semula cadangan samada sesuai atau tidak.

5. memadamkan cadangan yang tidak sesuai.

6. pilih satu yang paling baik.

7. melaksanakan cadangan yang dipilih.

8. minta murid menilai keberkesanan perancangan.

9. jika perancangan itu tidak dapat dijalankan teruskan langkah sehingga ia berkesan.

Perkembangan Fizikal

Menerangkan dan menunjukkan cara-cara atau langkah-langkah keselamatan ketika berlakunya gerhana matahari.

0 ulasan: