Saya suka blog ini

Khamis, September 28, 2006

Tema: Haiwan Liar

Bahasa Melayu

Meneka dan membezakan bunyi binatang liar melalui pita rakaman.

Memejamkan mata dan menyatakan bunyi haiwan liar yang didengar.

Meneka suara atau bunyi haiwan liar seperti harimau,gajah.

Menceritakan tentang haiwan liar.

Berbual tentang haiwan liar melalui gambar atau pengalaman murid ke zoo.

Berbual tentang haiwan liar contoh, tempat tinggal dan makanan.

Memadankan gambar haiwan liar dengan lakarannya.

Memadankan gambar dengan perkataan melalui permainan seperti memancing dan suai pasang.

Membuat buku skrap dan bercerita tentang gambar.

Melukis gambar haiwan liar dan bercerita mengenainya.

Menyambung titik membentuk huruf-huruf.

Menulis huruf supaya menjadi suku kata dan perkataan.

Bahasa Inggeris

Listen to word aloud and circle the picture of words with different beginning sounds. Eg: tiger, hippotamus, horse.

Listen to words said aloud by the teacher and point to object. Eg: tiger , elephant, cheetah.

A child names the parts of the body.

Listen tocomulative stories and say out sentences of phrases which are repeated in the story e.g: Big Elephant, Tiger With Mousedeer.

Children read aloud the label e.g : tiger, lion,girrafe and zebra.

Help children to write simple word e.g: lion, tiger, bear.

Sing: Five Little Monkeys

5 little Monkeys
Sitting in the tree.
Teasing Mr. Alligator,
"You can't catch me!"
"You can't catch me!"
Along comes Mr. Alligator
Quiet as can be…
SNAP! that monkey right out of that tree!

4 little Monkeys
Sitting in the tree.
Teasing Mr. Alligator,
"You can't catch me!"
"You can't catch me!"
Along comes Mr. Alligator
Quiet as can be…
SNAP! that monkey right out of that tree!

3 little Monkeys
Sitting in the tree.
Teasing Mr. Alligator,
"You can't catch me!"
"You can't catch me!"
Along comes Mr. Alligator
Quiet as can be…
SNAP! that monkey right out of that tree!

2 little Monkeys
Sitting in the tree.
Teasing Mr. Alligator,
"You can't catch me!"

"You can't catch me!"
Along comes Mr. Alligator
Quiet as can be…
SNAP! that monkey right out of that tree!

1 little Monkeys
Sitting in the tree.
Teasing Mr. Alligator,
"You can't catch me!"
"You can't catch me!"
Along comes Mr. Alligator
Quiet as can be…
SNAP! that monkey right out of that tree!

No little Monkeys
Sitting in the tree.
Away swimming Mr. Alligator
As full as can be.

Pendidikan Islam

Menghafaz kalimah untuk Azan dan Iqamah dan melakunya dengan bimbingan guru.

Menceritakan peristiwa tahun Gajah.

Membaca surah Al-Fil.

Menceritakan latar belakang keluarga Rasulullah yang terdekat dan terpenting contohnya : Abdullah, Siti Aminah, Abdul Muttalib,Siti Khadijah.

Mengulang bacaan surah yang diperdengarkan sehingga dihafaz.

Pendidikan Moral

Melihat gambar atau VCD tentang pencemaran dan kepupusan haiwan seperti harimau, badak, gajah.

Bersoljawab tentang kepentingan mejaga hutan untuk kehidupan haiwan liar.

Membuat buku skrap haiwan dan tumbuhan.

Lawatan ke zoo dan hutan simpan.

Berbual tentang pencemaran dan kepupusan.

Perkembangan Sosio Emosi

Menyatakan sebab dan akibat dari tingkah laku yang tidak menurut nasihat ibu bapa dan guru terutama ketika melawat ke zoo.

Lakonan lawatan ke zoo, mematuhi peraturan semasa di zoo dan menjaga keselamatan diri.

Perkembangan Estetika dan Daya Kreativiti

Membuat gambar dengan cara kolaj pelbagai bahan.

Menyanyi dan membuat gerakan.

Perkembangan Kognitif

Menyusun model haiwan mengikut saiz, panjang dan tinggi dalam bilangan dua, tiga, empat dan lima.

Menggunting gambar haiwan dan menampalkannya mengikut saiz yang ditetapkan pada kertas dasar.

Memadankan nombor dengan bilangan haiwan yang disediakan.

Melukis gambar haiwan mengikut angka yang ditetapkan.

Memadankan gambar haiwan dengan anaknya.

Perkembangan Fizikal

Menggunting gambar haiwan.

Gerakan melompat seperti haiwan liar contoh kangaroo.

Berlakon main peranan sebagai seorang doktor.

Bercerita dan bersoaljawab tentang tempat-tempat yang berbahaya.

0 ulasan: