Rabu, Februari 11, 2009

Soalan Kawan-kawan

Soalan 1
11 Feb 09, 21:26
cikgu Razak: Assalamuaikum... Maaf la sebab nak mencelah sikit. sebenarnya nak minta tolong. Saya seorang guru sekolah menengah. boleh tak email kat saya contoh model ASSURE

Jawapan:
Waalaikumsalam. Model ASSURE yang saya masukkan dalam entri terdahulu adalah kerana ingin membantu kawan saya yang mengikuti program pensiswazahan prasekolah di IPIS Bangi. Kami di prasekolah ini menggunakan model konseptual. Cikgu kenalah rajin menjelajah internet. Banyak search engine yang ada di internet boleh membantu. Keywordnya : ASSURE Model. Saya minta maaf kerana tidak mempunyai contoh model tersebut. Cikgu kenalah belajar menguasai Bahasa Inggeris ya untuk memahami model ini. Sebenarnya kalau baca sekali imbas pun ianya tidaklah sesukar mana. Cuma cikgu kena kembangkan idea yang ada yang boleh diaplikasikan dalam pendidikan di negara kita. Apapun jawapan cikgu kenalah logik dan meyakinkan pensyarah yang akan menanda jawapan kerja kursus cikgu itu. Apa yang penting di sini cikgu kena usaha lebih keras. Bukan saya tidak mahu membantu tetapi saya juga punya beban kerja yang masih belum dilunasi. Maaf saya minta kalau jawapan saya ini mengecewakan cikgu. Singkatan ASSURE:

Analyze learners
State objectives
Select instructional methods, media, and materials
Utilize media and materials
Require learner participation
Evaluate and revise

Cikgu huraikan ya maksud ASSURE tu baru cikgu boleh mendapat jawapannya. Kaitkan dengan maksud singkatan itu dengan corak kaedah pengajaran yang ada. Boleh terima?

11 Feb 09, 21:41
cikkiut: k.g...tq lah pasal lagu 2...cyg die.mcm hadri 2, kt perak ni nak wat lak pemantauan fail dan pengambaran mikro teaching...mslhnye... bl ada org tgk ky ngajo,mula la rasa serba x kena...

Jawapan:
Wah ada penggambaran micro teaching. Hebatnya JPNP. Tapi takkanlah orang JPN pakai terjah je masa nak buat program ni. Mesti dah dimaklumkan... kalau tak maklum parahlah jawabnya. Cikkiut gunakanlah pengalaman masa dipantau oleh pensyarah dulu. Takkanlah dah lupa semua benda tu. Masa di maktab biasanya student mesti pandai ambil hati pensyarah. So there is no big deal kan? Buatlah apa yang termampu. Nak buat 100% excellent memanglah tak mampu. Masa micro teaching tu rangkumkanlah pengalaman dahulu dan pengalaman sekarang. Jadilah hasil yang terkini. Kita ni bukanlah artis yang pandai berlakon. Bagi saya, kalau tidak tahu berterus-terang sahajalah. Tugas pegawai yang datang memantau itu bukan untuk mencari kesilapan. Apa guna mereka dilantik ke PPD atau JPN kalau sekadar nak panaskan kerusi yang ada. Pastinya mereka adalah guru yang berpengalaman dan hebat satu ketika dulu. Masa inilah mereka berperanan membantu guru-guru untuk memartabatkan pendidikan di negara kita. Kalau sekadar nak tambah duit poket membuat tuntutan perjalanan pemantauan, itu tidak betul. Pengarah Pendidikan Negeri pun boleh naik minyak juga kalau begitu sikap pengawai-pegawai yang ada di PPD atau JPN.

Memang tidak dinafikan ada segelintir pegawai yang datang ke sekolah sekadar mahu tunjuk kuasa konon akulah pegawai. Tidak dinafikan situasi ini. Ada tu yang saja-saja datang untuk claim elaun perjalanan. Ada yang datang sengaja nak cari salah orang lain. Pegawai-pegawai beginilah sebenarnya merosakkan pendidikan negara. Mereka ini sebenarnya tidak layak berada di PPD atau JPN. Bidang tugas seorang pegawai adalah sebagai konsultant. Mereka juga sebagai pembimbing dan pemudahcara. Kata orang kalau ular menyusur akar tak akan hilang bisanya. Pegawai yang baik pasti akan dikenang oleh orang bawahan. Pegawai yang digeruni bukan baik sebenarnya. Lihat artikel di bawah ini dan hayatinya.

A LEADER CAN BE…


Tiada ulasan:

Worksheets