Ahad, Februari 15, 2009

Panduan Merancang Aktiviti Prasekolah


RM 28.00 / RM 31.00 (Sabah & Sarawak),
983-3376-13-4;
9799833376130
Tarikh Terbit: 30 April 2005 ;
Jumlah Muka Surat : 228 halaman


Isi Kandungan Buku

Prakata

Bahagian 1: Pengenalan
1. Siapa Kanak-kanak Prasekolah
Pendapat Tokoh Perkembangan Kanak-kanak
Peranan Guru Prasekolah
Pendekatan Developmental Counseling Therapy
Melihat Kanak-kanak Prasekolah dari Sudut DCT
Ciri-ciri Soalan Terbuka dan Tertutup
Masalah-masalah Ketika Bertanya

2. Pembinaan Jati Diri Kanak-kanak
Membina Jati Diri Kanak-kanak Prasekolah
Biarkan Kanak-kanak Bekerja
Cara Kanak-kanak Menggunakan Akal
Cara Kanak-kanak Menguruskan Masa
Cara Kanak-kanak Menjaga Keselamatan
Kemahiran Asas Kanak-kanak
Komunikasi kanak-kanak

3.Persepsi Kanak-kanak
Daya Persepsi
Merangsang Minda Melalui Bahan Permainan
Peranan Komputer kepada Pemikiran Kanak-kanak
Cabaran-cabaran yang Perlu diberi Perhatian dalam Meningkatkan Kualiti Pendidikan
Prasekolah Annex Kementerian Pendidikan

Bahagian 2: Aktiviti Prasekolah
4.Penggunaan Bongkah
Praktikal Menggunakan Bongkah
A. Kemahiran Gerakan Psikomotor
B. Konsep Pra Nombor
C. Pengalaman Awal Sains
D. Kemahiran Bahasa
E. Perhubungan Sosial dan Kreatif
F. Kesan Psikologi dan Peluang Melahirkan Perasaan yang Terpendam (Psychological and Therapeutic Effects)
G. Kemahiran Menjalankan Penilaian secara Sendiri

5.Pusat Bermain Pondok-pondok
Apakah Pusat Bermain Pondok-pondok
Contoh Pelan Pusat Bermain Pondok-pondok
Cara Menggunakan Pusat Bermain Pondok-pondok dengan Berkesan
Cadangan Aktiviti
Aktiviti Mengumpulkan Bahan Makanan
Aktiviti Pergi ke Pasar
Aktiviti Menyediakan Bahan-bahan Memasak

Aktivit Memasak Makanan
Aktiviti Menyediakan Meja, Menghidang, Melayan dan menikmati Makanan
Aktiviti Mengemas Meja Makan dan Membasuh Pinggan Mangkuk
Aspek Lain Mengenai Pusat Bermain Pondok-pondok
Bahan dan Alatan
Peranan Guru

6. Pusat Sains
Mengapa Pusat Sains Perlu Diwujudkan?
Bahan-bahan yang Digunakan
Aktiviti Mengenal Biji Benih
Aktiviti Mengenal haiwan
Aktiviti Mengenal Batu-batan
Aktiviti Mengenal Tumbuh-tumbuhan

7.Penggunaan Bahan Bergambar
Hasil Pembelajaran
Aktiviti Menggunakan Carta ataupun Kad Bergambar
Aktiviti Menggunakan Kad Padanan
Aktiviti Menggunakan Kad Perkataan
Aktiviti Kad Bergambar Perbualan
Aktiviti Menggunakan Kad Gambar Cerita Berurutan
Aktiviti Buku Bergambar

Bahagian 3: Lampiran
8.Lampiran Aktiviti
Lampiran 1: Jenis Bongkah
Lampiran 2: Cadangan Membolehkan Bongkah Diubahsuai
Lampiran 3: Alat atau Bahan Pra Nombor dan Awal Sains
Lampiran 4: Carta Atau Kad Bergambar
Lampiran 5: Rancangan Tahunan Kurikulum Prasekolah

9. Rancangan Tahunan Kurikulum Prasekolah
10. Bibliografi

Selamat Membaca




Tiada ulasan:

Worksheets