Saya suka blog ini

Isnin, Februari 23, 2009

Penggunaan Buku Tulis

21 Feb 09, 21:40
yantiey: k.g kat kelas guna buku tulis murid kan? camna kaedah k.g guna buku tu? mksdnya..buku tu utk xtvt camna..awal abjd, nombor dan apa lg?

Saya salin pertanyaan ini dari blog Cikgu Yantiey. Beliau antara guru yang telah membeli bahan dari saya. Bagi yang baru atau tengah berfikir untuk membeli bahan cd dari saya boleh bertanya kepada Yantiey tentang apa pendapatnya. Ada yang bertanya kenapa mahal harga cd itu? Mahalkah harga sekeping cd RM6 yang di dalamnya saya masukkan lembaran kerja Bahasa Melayu, Matematik, Bahasa Inggeris, kad gambar, gambar sebenar, slide show dari A hingga Z dari kemahiran awal hingga tamat kurikulum? Yang menjadikan mahal ialah apabila saya pakejkan 10 keping sekali gus beserta kos pos. Takkanlah saya hendak mengepos sekeping cd setiap hari? Tahukah anda kalau sekeping cd dipos, caj pos sebanyak rm3 akan dikenakan untuk membeli sampul surat. Jika dikira 10 keping cd didarab rm9 setiap kali pos sudah menjadi rm90. Itu kira ok lagi sebab saya tidak memasukkan kos tambang ke pejabat pos. Oleh itu manakah pilihan anda? Kalau rasa mahal, tidak payah membeli atau mengirim email atau sms kepada saya. Buang duit anda sahaja. Saya tidak memaksa anda membeli ya. Itu hak anda sama ada mahu atau tidak. OK saya tamatkan catatan saya ini sementara waktu.

Tentu anda semua ingin mengetahui bagaimana cara saya menggunakan buku tulis di kelas. Malangnya saya tidak dapat memuatkan gambar hasil kerja murid saya pada malam ini kerana USB port saya mengalami masalah teknikal. InsyaAllah esok saya akan cuba membaikinya. Jangan risau... kalau sudah rosak jawabnya terpaksalah saya memanggil bakal menantu saya membaikinya... percuma je kalau dia yang baiki....hahaha ambil kesempatan dah ni... tapi kos beli barang mesti saya lunaskan...kesian pula kat bakal menantu tu... hehehe.

Baiklah berbalik kepada topik kita malam ini... langkah yang akan saya lakukan adalah seperti berikut:
1. Berikan lembaran kerja kepada kanak-kanak sebagaimana contoh di bawah.


2. Setelah kerja disiapkan dan proses penandaan dibuat, gunting lembaran kerja tersebut bagi setiap latihan yang diberi satu persatu. Misalnya gambar dan perkataan baju hujan dipisahkah dari kertas latihan. Jadi di sini kita akan dapat 5 set latihan bertulis.
3. Tampal guntingan yang dibuat ke dalam buku sama ada di bahagian bawah atau atas buku latihan.
4. Kanak-kanak akan menyalin hasil kerja mereka yang telah ditanda oleh guru.

Sebenarnya ketika memberi latihan pengukuhan begini akan banyak membantu kanak-kanak untuk mengingat bentuk-bentuk huruf sambil mengeja perkataan yang telah ditulis. Bagi latihan begini, biasanya saya akan menggunakan buku garis satu atau garis tiga atau buku berita. Bagi latihan misalnya menulis huruf awal berpandukan gambar, saya lebih suka menggunakan buku petak besar bagi kanak-kanak menulis. Pastikan kanak-kanak menulis dalam petak secara berselang agar buku mereka tidak kelihatan amat berserabut. Sentiasa disiplinkan kanak-kanak untuk menulis dengan betul dan kemas. InsyaAllah pada akhir tahun anda pasti gembira melihat tulisan murid anda yang kemas dan cantik bentuk hurufnya.

Sebagai panduan, sekiranya anda ingin membeli buku garis tiga, pastikan buku bergaris itu mengandungi 2 warna iaitu merah dan biru supaya murid anda dapat membezakan ruang untuk mereka menulis. Latihan yang kerap menggunakan buku garis tiga akan dapat membentuk corak tulisan yang cantik dan kemas. Sebenarnya latihan ini telah saya amalkan sejak saya bersekolah rendah di akhir tahun 1960an dahulu. Terima kasih buat guru-guru saya yang sangat sabar membentuk gaya menulis saya yang dapat saya kekalkan sehingga sekarang. Tahukah anda bahawa kaedah guru saya dahulu telah berjaya mendisiplinkan saya untuk menulis dalam keadaan lurus tanpa menggunakan pembaris pun pada sehelai kertas kosong!. Pasti inilah juga yang anda inginkan dari murid-murid anda kelak di mana mereka akan melahirkan rasa terima kasih atas didikan anda selama ini. Semoga anda berjaya menjadi guru terbaik buat anak didik anda. Tiada hadiah paling berharga buat seorang guru selain ucapan TERIMA KASIH CIKGU.

Selamat menjalankan tugas.

TERKINI:
USB Port masih gagal berfungsi. Dah cuba salin gambar kat sekolah tapi masih tidak boleh digunakan. Yalah di sekolah banyak virus. Nak buat macamana ek?






0 ulasan: