Selasa, Februari 10, 2009

Kisah Hari Ini

Assalamualaikum
Hari ini murid saya menyanyikan lagu Rain, Rain Go Away di kelas. Pada peringkat awal saya memperkenalkan ahli keluarga sambil mengira sambil menyanyi. Saya menjalankan sesi pengajaran dengan menggunakan dwi bahasa. Saya turut memberikan maksud lagu. Kanak-kanak seronok menyanyi beramai-ramai. Kemudian saya menuliskan perkataan father, mother, sister, brother dan baby di papan putih. Saya turut melukis gambar-gambar bagi setiap ahli keluarga tersebut. Lagu akan diulang dengan ahli-ahli yang ada dalam keluarga. Setelah selesai menyanyi mereka melukis gambar ahli keluarga dan perkataan yang ditunjukkan di papan putih. Akhir sekali saya menampal senikata lagu di bawah kertas lukisan mereka untuk dipraktikkan di rumah bersama ibu bapa. Saya turut menampal senikata lagu di luar kelas untuk kanak-kanak mudah melihatnya di awal pagi sewaktu meletakkan kasut di rak yang ada di situ. Apa yang membuatkan saya puas hati ialah apabila semua kanak-kanak berjaya mengenal kedudukan ahli keluarga menggunakan Bahasa Inggeris. Walaupun sebutan senikata lagu tidak berapa fasih namun mereka boleh menyebut perkataan father, mother, sister, brother dan baby secara betul. Seronoknya 100% objektif pengajaran saya hari ini berjaya.

10 Feb 09, 17:30
cikkiut: leh k.g bg senikata lagu rain2 go away 2?...x dpt tangkap la dia sebut ape...hehe...

OK di sini disertakan senikatanya....

RAIN, RAIN GO AWAY
Rains, rain go away
Come again another day
(father, mother, sister, brother, baby ...pilih salah satu ) wants to play
Rains, rain go away.

Tiada ulasan:

Worksheets