Saya suka blog ini

Sabtu, Januari 31, 2009

Lagu Gigi

Assalamualaikum
Saya ingin menyambung entri Yantiey SK Bedong tentang lagu bertemakan gigi. Inilah yang saya perolehi sebagai tambahan. Bagi mereka yang ada membeli bahan dari saya, banyak lagu-lagu telah saya masukkan di dalam CD yang dibekalkan. Harap anda yang ada memiliki CD Pakej kedua dapat membuat eksplorasi ya. Jangan risau kerana saya sangat menghargai sahabat-sahabat maya yang setia pada blog ini maka itu saya mencari bahan-bahan yang sesuai untuk kita kongsi bersama. Lagu gigi ini sesuai untuk tema anggota badan, diri saya dan keluarga juga. Lagu berbahasa Melayu yang biasa saya nyanyikan bersama anak-anak dan murid-murid sejak 22 tahun dahulu adalah lagu ini...

Tune : Mulbery Bush

This is the way I brush my teeth
I brush my teeth
I brush my teeth
This is the way I brush my teeth
Early in the morning

Ini cara gosok gigi
Gosok gigi, gosok gigi
Ini cara gosok gigi
Setiap hari

Lagu ini dinyanyikan sambil membuat aksi menggosok gigi. Ia boleh diubahsuai dengan menyikat rambut dan sebagainya.

Sumber: http://www.dupagehealth.org/health_ed/happyteeth_song.html


HAPPY TEETH SONG
Use the tune from "Are you sleeping Brother John"

1. Brush your teeth,
brush your teeth,
everyday, everyday,
use your brush and toothpaste,
use your brush and toothpaste,
twice a day, twice a day

2. Floss your teeth,
floss your teeth,
everyday, everyday,
use your floss and fingers,
use your floss and fingers,
once a day, once a day

3. Eat healthy foods,
eat healthy foods,
everyday, everyday,
don't eat lots of sugar,
don't eat lots of sugar,
it causes decay, it causes decay

4. Visit the dentist,
visit the dentist,
twice a year, twice a year
the dentist checks your teeth,
the dentist checks your teeth,
open wide, open wide

Sumber: http://www.canteach.ca/elementary/songspoems38.html

I Had a Loose Tooth

I had a loose tooth, a wiggly, jiggly loose tooth.
I had a loose tooth, hanging by a thread.

So I pulled my loose tooth, this wiggly, jiggly loose tooth.
And put it 'neath the pillow when I went up to bed.

The fairies took my loose tooth, my wiggly, jiggly loose tooth.
So now I have a nickel and a hole in my head.

Ruth Kanarek


My Wobbly Tooth

Once I had a wobbly tooth
That wobbled to and fro,
Every time I ate my toast
I thought the tooth would go.
But then I ate a candy,
A sticky toffee roll,
Now where my wobbly tooth was
There's nothing but a hole!


Wiggly Tooth

Once I had a little tooth
That wobbled every day;
When I ate and when I talked,
It wiggled every way.


I have a little space in the middle of my face
And in that space, there used to be a tooth.
It was little, it was white, and it just fell out one night.
And a fairy came and took it - that's the truth!
The fairy left me money when she took my tooth away-
Took it from the pillow it was under.
What do fairies want with teeth they get from underneath
My pillow as I'm sleeping? That, I wonder!


Oh, I lost a tooth,
Whatever shall I do?
I'm left with a window and my tongue is sticking through.
I laugh and I giggle each time I look at you!
Oh, I lost a tooth
Whatever shall I do?


My Tooth

My tooth fell out and left a space
So big my tongue can touch my face,
And every time I smile I show
The place where something used to grow.
I miss my tooth as you can guess
But now I have to brush one less!


I will put my tooth in a pouch
And on the pillow lay to sleep
In the morn in it I will peep
And find a gift for me to keep.


Out with the baby teeth
In with the new
Brush every day
And CHEW, CHEW, CHEW!


Brushing

(to the tune of "Twinkle, Twinkle, Little Star")

Here's my toothpaste
Here's my brush
I won't hurry, I won't rush.
Working hard to keep teeth clean
Front and back and in between
When I brush for quite a while
I will have a happy smile.


The Toothbrush Song

(to the tune of "Row,Row, Row Your Boat")

Brush, brush, brush your teeth
Brush them everyday.
We put toothpaste on our brush
To help stop tooth decay.

Floss, floss, floss your teeth.
Floss them every day!
Using the string to clean between
Keeps the plaque away!

Clean, clean, clean your teeth.
Clean them every day!
Your teeth will sparkle for years to come
In the most beautiful way!

Brush, brush, brush your teeth.
Brush them every day!
Happy, healthy teeth you'll have
If it's done this way.


Brushing my Teeth

Up and down and round and round
I brush my teeth to keep them sound;
To keep them sound and clean and white
I brush them morning, noon and night.


Although He Didn't Like the Taste

Although he didn't like the taste,
George brushed his teeth with pickle paste.
Not ever was his mouth so clean,
Not ever were his teeth so green.

Arnold Lobel


Your teeth are important - they help you to chew,
They help you to smile and say, "How do you do?"
Be sure to take care of them morning and night
By brushing and flossing, you'll keep your teeth bright.


My Toothbrush

I have a little toothbrush.
I hold it very tight.
I brush my teeth each morning,
and then again at night.
I go brush, brush, brush
And rinse, rinse, rinse,
And then when they're all clean
I will blow you a kiss.

Dapple Grey


My Teeth

Can you see my teeth?
I use them to chew.
I chew things like carrots
so my teeth stay like new.

Can you see my teeth?
I use them to bite.
I bite things like apples
so my teeth will stay white.

Can you see my teeth?
I use them to speak.
I say "t" and "f"
every day of the week.

Can you see my teeth?
I use them to smile.
I brush until my grin
is as wide as a mile!


Sumber : http://www.preschooleducation.com/sdental.shtml

Are Your Teeth Clean and White

Sung to: "Do Your Ears Hang Low!"

Are your teeth clean and white?
Do you brush them every night?
Do you brush them in the morning?
Do you brush them right?
Do you brush them side to side?
Are your teeth clean and white?
Do you floss them good
To remove the bits of food?
Do you floss them every day?
Like you know you should?
Do you take good care of
The teeth that are there?
Do you floss them good?


Dr. Danny

Sung to: "Are you sleeping?"

Dr. Danny
Always tells me,
Brush your teeth
Brush your teeth.
Brush them in the morning
And again at bedtime.
Brush your teeth
Brush your teeth.


I've been Brushing

Sung to: "I've Been working on the railroad"

I've Been brushing with my toothbrush,
Brushing everyday.
I've been Brushing with my toothbrush,
It's how I fight decay.
All my teeth are gonna sparkle,
How proud I will be.
Every time I want to smile, my
Teeth will Shine for me!
Always brush your teeth,
Every Single day.
Keep those cavities away!
Use your brush and paste,
Just the way you should,
Keep your smile a looking good!


Got My Toothpaste

Sung to: "Twinkle, Twinkle, Little Star"

Got my toothpaste, got my brush,
I won't hurry, I won't rush.
Making sure my teeth are clean,
Front and back and in between.
When I brush for quite a while,
I will have a happy smile!


I Have a Loose Tooth Chant

A wiggly jiggly loose tooth
I have a loose tooth
A-hanging by a thread.
So I pulled my loose tooth
My wiggly jiggly loose tooth
Put it 'neath my pillow
And then I went to bed.
The fairy took my loose tooth
My wiggly jiggly loose tooth
And now I have a nickel
And a hole inside my head.


Brush your teeth

Sung to: "Row, Row Row your Boat"

Brush, brush, brush your teeth.
At least two times a day.
Cleaning, cleaning, cleaning, cleaning,
Fighting roorh decay.
Floss, floss,floss your teeth.
Every single day.
Gently, gently, gently,gently,
Whisking Plaque away.
Rinse, rinse, rinse your teeth
Every single day.
Swishing, swishing, swishing, swishing,
Fighting tooth decay.


Brush Your Teeth

Sung to: "Jingle Bells"

Brush your teeth,
Brush your teeth,
Give your teeth a treat.
Brush up and down and all around,
To keep them clean and neat!
Brush them once,
Brush them twice,
Brush three times a day.
Brush up and down and all around,
Keep cavities away!


Dentist

If I were a dentist,
I know what I would do.
(Point to self.)
I'd tell all the children, "Brush your teeth."
(Imitate brushing teeth.)
"Keep a smile like new."
(Make a big smile and point to lips.)
And if a tiny hole should show,
I'd say, "Climb into my chair."
(Make circle with fingers.)
I'd make my little drill go buzzzzzzzzzz,
And put a filling there!
(Point to teeth.)


The Doctor's Song

Sung to: "Row, Row, Row Your Boat"

I use a stethoscope
To listen to your heart.
To help you be a healthy child
And heal you when you're aren't.


The Dentist's Song

Sung to: "Row, Row, Row Your Boat"

Brush, brush brush your teeth.
Keep them clean each day.
then you'll have a pretty smile,
And healthy teeth all day.


A Toothbrush

Sung to: "Yankee Doodle"

Of all things around the town,
A toothbrush is a dandy,
brush up and down and all around,
and stay away from candy!


Sparkle

Sung to: "Twinkle, Twinkle"

Sparkle, sparkle, little teeth,
Some above and some beneath.
Brush them all at every meal,
Clean and fresh they'll always feel.
Sparkle, sparkle, little teeth,
Some above and some beneath.

Floss them, floss them, in between.
Cavities will not be seen!
See your dentist twice a year,
You will grin from ear to ear.
Floss them, floss them, in between,
Cavities will not be seen!

Snacking, snacking, it's okay.
Try it in the proper way.
Eat raw veggies, fruit and cheese.
They will make your mouth say "Please!"
Snacking, snacking, it's okay.
Try it in the proper way.


Brush, Brush, Brush Your Teeth

Sung to: "Row, Row, Row Your Boat"

Brush, Brush, Brush Your Teeth,
'til they're shiny bright.
They'll by healthy, they'll be strong,
if you treat them right.


Brushing my Teeth

Sung to: "London Bridges"

Here's my toothpaste
Here's my brush
I won't hurry, I won't rush.
Working hard to keep teeth clean,
Front and back and in between.
When I brush for quite a while
I will have a happy smile.


There's A Hole In Your Smile

Sung to: "There's a Hole in the Bucket"

There's a Hole in your smile, (point to your smile each time you say the word smile)
your smile, your smile;
There's a Hole in your smile,
Your tooth just fell out! (clap on the word 'out')

Put it under your pillow, (swoop right hand down to under left hand on 'under'
and rest head on on clasped hands each time you say the word 'pillow')
your pillow, your pillow;
Put it under your pillow,
and find a surprise! (Look excited and "burst" fingers up near face at the word 'surprise')

Jumaat, Januari 30, 2009

Kotak Tema

Assalamualaikum
Kotak tema sangat sesuai diwujudkan di kelas prasekolah. Ia memudahkan guru menyimpan dan mengambil bahan-bahan yang telah disiapkan lebih awal. Saya juga di dalam proses mengemaskini kotak tema yang ada di dalam stor kelas. Banyak juga bahan yang telah disiapkan selama ini. Antaranya ialah:
1. Lembaran kerja yang telah siap dibinding menggunakan ring binding mengikut komponen. Semua bahan disusun mengikut sukatan Kurikulum Prasekolah Kebangsaan.
2. Kad gambar tunggal yang boleh disesuaikan dengan soalan yang ada di dalam lembaran kerja.
3. Kad perkataan berdasarkan soalan di lembaran kerja.
4. Buku mini

Setiap tahun saya masih menyiapkan bahan-bahan. Ramai rakan sekerja yang pelik melihat saya dan PPM asyik menyiapkan bahan. Entahlah setakat ini belum ada istilah bosan menyiapkan tugasan itu. Hari ini sahaja selepas kanak-kanak balik, saya dan PPM melaminate kad-kad gambar yang telah kami siapkan dari tahun lepas. Yalah, kerja beransur-ansur bak kata orang tua-tua, sedikit-sedikit lama-lama jadi bukit. Gambar-gambar yang ada biasanya kami gunakan untuk ditampal di dinding kelas. Jadi bahan-bahan itu akan dikumpul semula dan digunakan lagi. Ada juga rakan-rakan yang mengecek untuk diberikan kepada mereka. Bukan lokek, cuma rasa sayang hendak melepaskan bahan-bahan tersebut. Maklum tema prasekolah sama sahaja setiap tahun. Kini saya sedang menyiapkan kad-kad pratulis yang dilaminate untuk disimpan dalam kotak dengan label Kemahiran Pratulis. Saya menggunakan huruf-huruf titik bagi kad-kad ini. Kad-kad surih penting bagi kanak-kanak yang baru mengenal alam persekolahan. Saya tetap menyiapkan untuk 25 orang kanak-kanak. Pada kad-kad ini akan ditebuk lubang dan diletakkan ring besi untuk mengelakkannya bercampur aduk.

Saya turut menyiapkan kad-kad permainan bersaiz A4. Semua bahan bantu ini saya laminate supaya ianya tahan lama. Kad-kad huruf dan kad sukukata bermula dari KV, KVK, KVKK juga telah saya sediakan sebelum ini akan dikumpul dan dipakaikan gelang besi. Untuk ketahanan saya bercadang memotong papan plywood mengikut saiz-saiz kad sebagai tapak asas. Pendek kata sekiranya saya bertukar ke sekolah lain kelak, guru yang bakal mengambil alih kelas ini akan "cuci kaki" sahaja masuk ke kelas. Prinsip saya ialah saya suka melakukan yang terbaik sebagaimana motto agen jualan langsung @ MLM " Buat sekali guna berkali-kali". Entahlah memang pantang saya melihat bahan-bahan yang dibuat sembrono yang akhirnya dibuang ke tong sampah. Sayang duit peruntukan yang diberi kalau dibuat tanpa kualiti. Saya memang cerewet dalam bab buat bahan bantu mengajar. Kalau nak beli buku pun saya akan melihat dari banyak aspek - tulisan, susunan, warna dan gambar. Kalau salah satu ciri ini tidak menepati saya tidak akan membelinya. Pujuk macam mana sekali pun memang saya tidak akan layan. Begitu juga bila penjual menjual di kelas. Memang jarang saya membelinya sebab saya merasakan bahan-bahan itu saya boleh membinanya sendiri tambahan pula bahan yang dijual itu memang mahal. Dengan harga sebegitu, banyak benda boleh saya buat atau manfaatkan. Pendek kata penjual bosan untuk berurusan dengan saya di kelas. Hehehe.... kecerewetan melampau. Saya tidak peduli kalau dimarahi jurujual kerana itu hak murid saya, saya berhak juga untuk membuat pembelian yang munasabah. Kalau ikutkan rasa malas memanglah bagus dibeli sahaja tetapi amanah itu adakah sudah kita laksanakan? Belilah bahan secara berhemah.

OKlah malam semakin larut. Esok saya akan ke pejabat pos (kalau dibukalah) untuk menghantar bahan kepada Cikgu Noorizam dan Cikgu Norzila. Ada banyak perancangan esok. Antaranya nak siapkan bahan bantu untuk Matematik, melaminate bahan dan ..... ada macam-macam nak buat sampai tak tahu nak mulakan yang mana dulu. Esok juga nak balik ke kampung jumpa emak saya yang akan ke Terengganu menunggu anak-anak adik yang menetap di Kem TUDM Gong Kedak. Alahai teringat pula rakan lama saya di Institut Perguruan Sultan Mizan ( guru Cik Nurilham ) yang hanya beberapa meter sahaja khabarnya dari kem tersebut. Oklah... adios. Hingga bertemu lagi.




Rabu, Januari 28, 2009

Melukis

Assalamualaikum
Saya baru sahaja bercerita dengan Yanti tentang usaha saya mencari perisian yang boleh tukar foto kepada lukisan. Tup tup ada kenalan yang masuk ke blog saya di Kelab Sahabat dan saya pun jalan-jalan ( blog hopping ) ke blog dia. Apa yang saya jumpa memang sangat menarik. Boleh jadi bahan untuk digunakan di kelas untuk tarik minat murid saya. Ia juga boleh jadi bahan yang saya boleh gunakan untuk membuat BBM. Seronoknya!!!!!..... Lihat hasil yang saya dapat ini. Gambar Udin sudah boleh dijadikan sebuah lukisan yang cantik.

Bunga okid ini pula boleh dijadikan clipart yang boleh dimuatkan di dalam lembaran kerja. Nampaknya saya akan sering mengusung kamera ke mana sahaja selepas ini. Bunga ini saya rakam di hadapan Bank Islam di Kota Tinggi beberapa minggu lalu.

Penghantaran Bahan

Assalamualaikum
Berikut adalah nama mereka yang telah memesan bahan dari saya. Sila rujuk kod pos yang diberi sekiranya penghantaran lewat tiba. Kerjasama anda amat diharapkan untuk memaklumkan kepada saya sekiranya bahan sudah tiba. Yang baik beritahu, yang tidak baik pun beritahu. Jangan kalau tak dapat je baru nak beritahu. Saya sering tertunggu-tunggu respon anda. Terima kasih.

Tarikh

Nama Penerima

Kod Rujukan

28.1.2009

Nur Amalia

CD 148972847 MY

24.1.2009

Azizah

CD 126352909 MY

Lina / Ust Mohd Norhisyam

CD 126352890 MY

Noradiah

CD 148972728 MY

Safinaz

CD 126352943 MY

Aliah

CD 126352926 MY

Elsie

CD 148972881 MY

Sunizam

CD 148970673 MY

Nik Natrah

CD 126352912 MY

21.1.2009

Noor Mohd Effendi

CD 148972935 MY

Sitti Muliah

CD 148972555 MY

Sarina

CD 148972864 MY

Azianti

CD 148972855 MY

Anisah

CD 148972643 MY

Zainal

CD 148972949 MY

Sahida

CD 148972878 MY

Roslizawati

CD 148972759 MY

Ezdiani

CD 126353657 MY

Rosliza

CD 148972714 MY

Fatimah

CD 148972731 MY


Kenal Huruf

Assalamualaikum...
Saya rasa seronok melihat blog Kelas Prasekolah Bestari SK Bedong. Mungkin anda ramai yang belum pernah ke blog itu. Saya merasakan Puan Azianti yang memiliki blog ini sudah semakin bersemangat untuk belajar dan membantu rakan-rakan guru sekelian. Biarpun baru di bidang ini, beliau nampak gigih sekali. Sebagai sahabat, beliau sering menghubungi saya untuk membantunya serba sedikit dalam mengemaskini blog beliau. Malah saya turut dijemput untuk menulis di laman blognya. Memandangkan saya juga punya blog sendiri dan tugasan lain, saya tidak dapat memenuhi permintaan itu. Maaf ya Yanti. Saya hanya bersedia membantu dalam penyelesaian masalah teknikal sahaja.

Baiklah mari kita lihat apa yang dibuat oleh Cikgu Azianti. Kalau anda ingin maklumat lanjut sila ke blog beliau dengan klik http://permatabestariskb.blogspot.com/


Assalamualaikum..rakan2 guru pra dan semua..semalam dalam dok 'explore' bahan2 kat dalam internet ni..terjumpalah saya satu laman web tentang bagaimana nak memperkenalkan huruf kepada kanak-kanak prasekolah supaya lebih menarik dan menyeronokkan. Sebenarnya aktiviti mengenal huruf ni boleh membentuk pelbagai lagi kemahiran lain dalam pembelajaran. Sebelum tu kita lihat dulu bagaimana kemahiran yang kita ajar dapat membantu anak2 didik kita jadi pandai dalam banyak hal. Contohnya macam ni la...

1. Dalam Kemahiran Seni/arts, kita ajar murid kita membuat gosokan huruf (huruf yang kita buat dengan kertas pasir), kolaj huruf dan membentuk huruf dengan doh. Kemahiran2 ini sudah membolehkan murid kita mengembangkan kemahiran awal seni mereka.

2. Dalam Kemahiran menulis pula murid belajar menulis menggunakan cat/warna yang diletakkan pada jari mereka, melakar huruf pada pasir, menulis menggunakan crayon/pensil/pensel warna. Ini semua dapat membentuk otot2 kecil mereka dalam usaha mereka untuk belajar menulis.

3. Dalam kemahiran membaca pula, kanak2 belajar melalui aktiviti padanan huruf, ketinting huruf, bunyi2 huruf dan mengenal huruf kecil & besar. Gabungan bunyi dan huruf ni dapat membantu mereka menguasai bacaan dengan cepat.

4. Dalam kemahiran koordinasi mata tangan pula, sebagai contoh, murid belajar membentuk huruf dengan membengkokkan wayar2 (yang dah tak pakai la), memegang pensil dengan cara yang betul, membentuk huruf dengan pergerakan tubuh badan(ala bagi depa melentukkan tubuh2 yang keras tu). Ini secara tidak langsung dapat membantu murid membuat pergerakan menggunakan postur yang betul ye tak?

5. Untuk kemahiran menyelesaikan masalah pula, murid boleh belajar menyusun huruf dengan betul dan memadankan huruf. Jadi mereka kena berfikir dahulu sebelum buat sesuatu.

6. Untuk kemahiran sosial, murid belajar mengenal huruf melalui nama2 mereka serta rakan2 dan ini secara tidak langsung membolehkan mereka mengenal dan tahu nama2 rakan mereka, murid juga boleh tahu hakmilik rakan2 melalui nama2 itu. Ini dapat membentuk kemahiran bersosialisasi dengan rakan2.

t. Untuk kemahiran muzik pula, murid belajar menyanyi lagu2 huruf dan ini secara tidak langsung dapat membantu mereka mengenal irama dan melodi dengan betul.

Maknanya apa yang kita ajarkan di sekolah sememangnya telah dapat membentuk muri2 ke arah semua kemahiran yang diperlukan dalam persediaan mereka menempuh alam persekolahan yang lebih formal dan bergaul dengan masyarakat. Cumanya..antara kita buat dengan betul atau tidak..itu jer..

Di bawah ni antara aktiviti yang boleh kita lakukan supaya murid lebih seronok mengenal huruf pada awal2 pembelajaran mereka ni..

1- Mengenal huruf melalui nama mereka sendiri

Buatkan kad nama mereka, biar murid sebutkan huruf yang ada pada nama mereka, letakkan nama pada barang2 mereka supaya murid sentiasa bermain dengan nama mereka, nyanyikan lagu menggunakan nama2 mereka (ceduk jer melodi mana2 yang sesuai dan ubahla)

2- Huruf2 magnet

Beri peluang kepada murid mengambil huruf2 yang ada pada nama mereka. Pastikan murid mengambil kedua2 huruf kecil dan besar. Selepas itu, biar mereka susun semula hurf2 tersebut membentuk nama mereka...mesti mrk seronok..

3- Menekap nama/teknik gosokan

Aktiviti ni rasanya mesti menarik..tp cikgu kenalah korban masa buat sat...he..he, buatkan nama/huruf pada kadbod, gamkan huruf2 tersebut pada kadbod yang lebih besar. Letakkan sehelai kertas diatas kadbod tadi (yang dah digamkan dgn huruf2 @ nama tu) dan gunakan krayon untuk menggosok kertas tersebut...dan...haaa pasti nama mereka @ huruf tadi tertera semula pada kertas tu..mesti murid seronok kan....

4- Gelang nama

Untuk memudahkan murid mengingati nama dan menulis nama mereka dengan mudah, buatkan gelang tangan yang mempunyai nama mereka...Tuliskan nama pada sekeping kertas yang dipotong lebih kurang saiz pergelangan tangan budak...(lebar dan panjang tu bergantung pd cikgu la nak potongnya). Pakaikan gelang tersebut dan lekatkan hujung kertas dengan gam. Kalau mau ceria lagi..biarkan murid warna @ corakkan gelang mereka jika mahu...jom kita cuba nak..

5- Jom cari huruf

Di atas sehelai kertas, tulis @ taip seberapa banyak huruf yang boleh (janganlah kecik sangat nanti murid x leh cam..bagi besar2 laa...) dan biarkan murid mencari huruf2 yang berkaitan dengan nama mereka dan bulatkan..mesti syok x kira...

6- Huruf pasir

Biasalah yang ini memang kita dah buatkan...minta murid menulis huruf2 di atas pasir..ala kat sudut main pasir tu la..tak pun bawa pi pantai..he..he

7. Huruf di pinggan

Yang ini kita perlukan pinggan kertas/ pinggan polysterin dan penyepit kain. apa perlu kita buat..dengan menggunakan marker pen, bahagikan pinggan tersebut kepada 4 hingga 8 bahagian dan tulis huruf2 di atasnya. Selepas itu, tulis jugaklah huruf2 pada penyepit tu..dan mintaklah murid2 tu cari penyepit yang mempunyai huruf yang sama seperti pada pinggan mereka dan sepitlah pada pinggan tersebut mengikut huruf yang tertera...(kira macam padankan huruf yang sama daa)

Ahad, Januari 25, 2009

Kad Surih

Kad surih huruf titik-titik sangat sesuai untuk latihan pratulis kanak-kanak prasekolah. Anda hanya perlu cetak dan laminate. Kemudian gunting satu persatu. Gunakan marker pen setiap kali kanak-kanak menyurihnya.




Lacing Tag

Saya terjumpa website yang menarik ini sebagai satu idea yang boleh kita gunakan di kelas. Ianya mudah untuk dibuat dengan menggunakan abjad berwarna-warni dan nombor. Dengan menggunakan bahan ini kita boleh aplikasikan untuk aktiviti seriasi. Saya harap dengan adanya bahan seperti ini akan dapat memberikan motivasi kepada anda semua guru prasekolah untuk membina bahan bantu mengajar dengan lebih baik dan menarik untuk setiap murid anda. Bahan yang diperlukan ialah:

1. Tali atau benang
2. Plastik laminate
3. Gambar / abjad / nombor

Anda boleh meletakkan siri abjad, gambar atau nombor di papan easel. Minta murid anda menyusun siri yang serupa menggunakan kad yang telah anda buat untuk membuat lacing tag seperti gambar di bawah.







Kad Suai Padan



Lihat contoh di atas. Kad suai padan ini sangat sesuai untuk aktiviti mendiskriminasi sama ada bentuk, warna, saiz atau objek. Anda hanya perlu menyediakan sekeping kad asas dan sekeping lagi yang sama untuk digunting supaya kanak-kanak boleh mencari pasangannya. Pelbagai tema boleh digunakan. Misalnya untuk tema makanan, anda boleh mencari katalog dari pusat membeli belah dan memotongnya ke dalam petak-petak. Akhirnya anda perlu melaminate kad asas ke dalam plastik laminate bersaiz A3.

Soalan biasa yang guru akan kata adalah...
1. Di kelas saya tidak ada mesin laminate.
2. Di kelas saya tidak ada plastik laminate A3.
3. Saya tidak pandai melukis.
4. Saya tidak pandai mewarna.

Jawapannya:
1. Mintalah peruntukan membeli mesin laminate menggunakan duit LPBT kelas prasekolah.
2. Isi borang Nota Minta dari pejabat sekolah untuk membeli bahan yang diperlukan.
3. Cetak sahaja dari cd clipart yang boleh dibeli di kedai komputer atau gunting dari keratan iklan atau buku-buku lama.
4. Budak sekolah pun pandai mewarna. Cikgu tidak perlu sehebat Picasso untuk mewarna yang penting murid boleh kenal apa warna yang ingin cikgu kenalkan.

Ayuh cikgu kita mulakan sekarang. Ubah sikap anda ok. Berfikirlah secara positif.




Kad Tebuk

Lihat contoh di bawah. Cantik bukan? Mestikah kad-kad tebuk untuk aktiviti "lacing" ini dibeli?



Jawapannya tidak perlu. Anda hanya perlu memfotostat gambar-gambar yang anda fikirkan perlu. Kemudian warnakannya dan dilaminate. Pastikan anda melaminate dengan meninggalkan sedikit basi di tepi supaya kad anda tidak mudah rosak apabila digunakan oleh murid-murid prasekolah. Tebuk tepi kad dengan menggunakan penebuk lubang yang ada di pejabat sekolah atau anda membelinya menggunakan peruntukan sekolah. Sekarang anda telah berjaya mengurangkan kos pembelian bahan bantu mengajar dengan cara membuatnya sendiri. Tidak punya masa? Selepas waktu kanak-kanak pulang, anda boleh memulakan aktiviti mewarna ini dengan menggunakan warna poster. Bahan yang sangat mudah ini boleh dibuat sendiri. Anda boleh meminta bantuan Pembantu Pengurusan Murid membuatnya di waktu petang juga. Kini anda telah dapat menyusun jadual kerja kepada Pembantu Pengurusan Murid. Ia juga boleh dilakukan oleh PPM sepanjang cuti sekolah bila mana tiada kanak-kanak di sekolah. Bantulah PPM anda merancang kerja mereka dan memudahkan anda juga.

Selamat Mencuba!.

Sabtu, Januari 24, 2009

Keluarga

Kiranya entri ini lari sedikit dari maksud blog ini. Memandangkan ramai yang bertanya, inilah dipaparkan ahli keluarga saya. Saya telah berkhidmat di bidang perguruan sejak 22 tahun lalu. Walaupun lewat memasuki alam pekerjaan saya tetap bersyukur. Ahh rupa-rupanya saya semakin tua dan insyaAllah bakal menerima seorang menantu di bulan Mei 2010 kelak. Lucu juga bila ada yang menyangka saya masih muda. Gambar ini diambil sewaktu majlis pertunangan puteri sulung kesayangan kami pada 25 Disember 2008 yang lalu.

Bahan Fotostat

99% bahan yang ada di kelas saya adalah dibuat sendiri. Bagi saya itulah kepuasan. Bahan-bahan ini saya fotostat dari buku dan dibesarkan dan kemudian diwarnakan dengan bantuan Pembantu Pengurusan Murid saya, Puan Rosmizana. Sewaktu zaman persekolahan dahulu saya sering gagal di dalam matapelajaran Seni. Pelik bin ajaib sebab biasanya seni ini jarang orang boleh gagal. Mungkin kerana hasil kerja saya tidak mencapai kehendak guru-guru Seni saya. Sewaktu di Maktab Perguruan Pasir Panjang, saya sering menangis kerana gagal mendapat markah yang baik. Dari kegagalan itu saya terus belajar melukis dan mewarna. Sewaktu melahirkan anak ketiga dalam tahun 1992, saya terus melukis sewaktu dalam pantang. Hari-hari saya penuhi dengan melukis dan mewarna. Selagi tidak mencapai kepuasan, saya akan terus belajar. Sewaktu mula-mula mengajar dalam tahun 1987, saya menekap semua gambar untuk bahan bantu mengajar menggunakan kertas karbon. Bayangkan saya akan menekap gambar dari abjad A hingga Z. Saya tidak mahu mengaku kalah. Pernah saya menangis bila meminta bantuan rakan guru untuk melakarkan lukisan di kad imbasan. Mereka tidak memperdulikan rayuan saya. Maklumlah saya mengajar murid Tahun 1 ketika itu yang perlu banyak bahan bergambar. Saya tanam azam untuk belajar dan terus belajar.

Sekarang segalanya sudah mudah. Hanya klik sahaja semua siap. Tidak perlu lagi menekap dengan kertas karbon yang boleh membuatkan semua kuku kehitaman. Saya hairan kenapa masih ramai guru yang masih malas sedangkan zaman semakin canggih. Nak kata sibuk, saya pun sibuk. Nak kata tidak cukup masa, masa tetap 24 jam sehari. Nak kata sibuk dengan anak-anak, saya juga punya anak-anak. Sebenarnya masalah berpunca di hati. Saya tidak menyatakan saya rajin atau bagus. Cuma saya kesal kalau ada di kalangan guru prasekolah yang buat tidak peduli dengan kelas mereka kerana peruntukan sudah diberikan kerajaan. Sebenarnya sikap beginilah membuatkan ramai guru prasekolah dilabel sebagai guru yang senang kerjanya, yang relaks, yang bla ... bla... bla.... Saya ingin menyeru kepada semua guru terutamanya guru muda, jadikanlah kelas itu macam rumah anda sendiri atau pejabat anda sendiri. Jangan terlalu mengharapkan Anugerah Perkhidmatan Cemerlang dalam menjalankan tugas. Semua ini amanah Allah buat kita. Buatlah yang terbaik dan termampu. Walaupun setelah 22 tahun mengajar dan APC tidak pernah saya miliki, saya tetap menjalankan tugas yang saya sukai. Saya tidak nafikan ada kalanya saya juga berasa malas dan penat. Nasihat saya, kalau anda malas, gantikan kemalasan itu dengan melakukannya di rumah. Itulah yang saya lakukan sebab rezeki yang diperolehi itu akan dimakan oleh kita sendiri dan ahli keluarga.

Maafkan saya kalau agak kasar tadi. Tujuan saya satu iaitu ingin mengajak rakan-rakan guru untuk mengangkat pandangan masyarakat kepada guru prasekolah. Kalau dahulu guru prasekolah dianggap guru menempel di sekolah. Guru prasekolah dianggap guru kelas bawahan. Guru prasekolah dianggap guru yang tidak memberi sumbangan yang besar kepada sekolah. Masyarakat silap sebenarnya. Tanpa guru prasekolah, tiada murid Tahun 6 yang berjaya memperoleh 5A, tanpa guru prasekolah tiada pelajar cemerlang PMR, SPM dan STPM malah ke menara gading. Guru yang dipandang rendah yang sanggup mencuci punggung anak-anak bila cirit birit di kelas atau terkencing di dalam seluar inilah yang juga mengenalkan ABC dan membaca, menulis dan mengira. Dari kosong hingga boleh mengenal angka dan abjad. Rendahkah prestasi kami? Kalau diberi kepada guru Tahun 1, 2, 3, 4, 5, 6 malah pensyarah universiti untuk mencuci punggung anak orang lain mahukah mereka membuatnya dengan ikhlas? Mahukah mereka menadah tangan menyambut muntah yang tersembur di mulut anak-anak kecil ini di kelas tanpa memikirkan bau yang busuk dan hanyir menyembur ke baju dan kain sutera yang baru dibeli atau dihadiahkan seseorang? Alangkan baru 10 minit sahaja bersama anak-anak ini mereka sudah menyerah kalah. Ayuh... rakan-rakan guru prasekolah... saya yakin anda semua boleh melakukannya. Anggap anak-anak didik itu sebagai anak anda sendiri maka sudah pasti anda akan sayangkan mereka. Peluklah anak-anak didik yang suci itu dengan kasih sayang kerana orang yang tidak menyayangi orang lain sudah pasti akan dibenci orang kelak.

Bagi guru yang kurang kemudahan di sekolah, buatlah apa yang sepatutnya. Kementerian Pelajaran telah memberikan peruntukan yang sama banyak kepada semua kelas prasekolah. Gunakan dengan berhemah. Kalau semua bahan ingin dibeli memanglah tidak mencukupi. Bagaimana cara untuk menjimatkan perbelanjaan? Jawapannya cubalah buat sendiri. Yang penting anda melapangkan dada dan sedia belajar. Caranya?
1. Fotostat gambar ke saiz A3 atau A4.
2. Beli warna poster atau krayon yang mempunyai set yang ada tone warna.
3. Perhatikan gambar-gambar yang ingin anda warnakan.
4. Tentukan arah cahaya. Kalau dari atas, maka warna di bawah akan menjadi lebih gelap.
5. Kalau tidak pandai mewarna, warnakan 1 warna sahaja tanpa tone.
6. Kalau anda memiliki set krayon yang bertone, anda boleh gunakan ikut arah dari warna yang gelap ke warna yang terang.
7. Warnakan dengan sepenuh hati kerana anda pasti akan berpuas hati dengan hasil kerja anda itu.
8. Selamat mencuba.
9. Kalau tidak pandai juga rajin-rajinlah bertanya kepada guru Seni. Jangan asyik nak mengumpat atau bersembang kosong. Sambil berbual pastikan tangan anda bekerja ok!.
10. Jom kita kongsi apa yang telah saya warnakan di kelas.
11. Jangan buat mural di dalam kelas kerana ia akan membuatkan kelas anda kaku.

Rama-rama merupakan serangga kesukaan saya.

Mawar bunga yang cantik dan wangi meskipun berduri.

Cendawan memang comel dan kanak-kanak sukakannya.

Suasana warna-warni menceriakan tugas anda seharian.

Sepanjang Cuti Tahun Baru Cina 2009

Assalamualaikum
Selamat Tahun Baru Cina diucapkan kepada rakan-rakan guru yang menyambutnya. Sekolah saya bercuti mulai hari ini sehingga hari Rabu, 28hb Januari 2009. Sepanjang cuti saya hanya duduk di rumah bersama anak-anak dan sesekali akan ke kebun untuk melihat kambing-kambing yang diternak di kaki gunung Panti. Nak tengok aktiviti yang saya lakukan? Kambing-kambing ini sangat comel. Anak bongsu saya suka memeluknya. Lihat aksi beliau di sini. Cuma yang tidak tahan sewaktu di dalam kereta, aroma perfume kambing menusuk melekat ke baju.

Projek ternakan kambing ini telah kami usahakan sejak tahun lepas bermula dengan 5 ekor kambing dan sehingga kini kambing-kambing kami telah membiak sebanyak 31 ekor. Eh!... apa kaitan kambing dengan blog ini ya? Tidak ada apa-apa kaitannya cuma saya sering diajukan soalan ke mana akan pergi sewaktu cuti panjang begini. Sebenarnya saya anak jati Kota Tinggi. Rumah saya dengan rumah orang tua hanya 7 km sahaja. Tanah kebun ini milik saya sejak lebih 20 tahun lalu selepas saya membelinya dari arwah nenek. Tanah ini terletak di kaki Gunung Panti. Di sinilah suami saya sering menghabiskan waktu petangnya bertani selepas habis waktu persekolahan. Hari Jumaat pula, kandang kambing ini menerima pelajar-pelajar Pendidikan Khas SMK Taman Kota Jaya untuk menjalankan aktiviti transisi penternakan kerana suami saya merupakan guru Pendidikan Khas di sekolah tersebut. Saya sebenarnya menyimpan cita-cita untuk membawa murid-murid saya ke sini satu hari kelak. Buat masa sekarang jalan kurang sempurna kerana dipenuhi lumpur tanah sawah. Semoga impian saya untuk membina satu pusat pembelajaran bagi kanak-kanak khas akan tercapai dan di sini juga saya boleh membawa murid-murid prasekolah untuk mengenali lebih dekat kehidupan kambing yang menjadi sumber makanan di negara ini. Tidak dapat dibayangkan bagaimana kanak-kanak kecil itu nanti bila melihat anak-anak kambing yang sangat comel ini.

Setakat ini anak-anak saya jarang dibawa bercuti ke tempat yang jauh. Maklumlah kalau kecil-kecil dahulu, mereka saya tinggalkan untuk menyambung pelajaran di Universiti Malaya. Bila mereka meningkat usia, suami pula menyambung pelajaran di Universiti Kebangsaan Malaysia. Bila sudah lapang sedikit beban kewangan, saya dan suami pula sering sakit-sakit. Maklumlah usia semakin menginjak tua. Oleh itu tempat percutian kami hanya di kampung sendiri. Bila ingin bercuti ke tempat lain, bagi anak yang tinggal di asrama saya izinkan mereka mengikut kawan seasrama pulang ke kampung. Mungkin pemikiran saya masih kekampungan (walaupun saya menetap di kawasan bandar) di mana saya lebih senang melihat anak-anak melawat ke kampung-kampung berbanding di bandar. Saya lebih suka membawa anak-anak melihat kesukaran orang lain supaya terbit rasa keinsafan. Saya sudah terbiasa susah begitu juga anak-anak kerana zaman awal kanak-kanak mereka berada di kawasan pedalaman. Seronok berada di kampung kerana udaranya yang segar. Bila bangun pagi terasa lapang dada.

Wah panjang juga penceritaan saya kali ini. Mungkin minat menulis itu ada sejak kecil membuatkan saya suka bercerita. Kalau di kelas, ada-ada sahaja cerita yang boleh saya ceritakan kepada murid-murid. Mungkin pengalaman kanak-kanak saya di kampung, meredah hutan dan sering mendengar cerita-cerita dongeng nenek dan makcik sebelum tidur membuatkan saya suka berfantasi. Zaman kanak-kanak saya dulu bila dapat kesempatan tidur di rumah nenek sebelah ibu, saya akan memaksa makcik-makcik saya bercerita sebelum saya lelapkan mata. Selagi mereka tidak bercerita, selagi itulah saya akan menjegilkan mata atau bermain dengan pelita minyak tanah nenek. Alangkah seronoknya mengenang zaman kanak-kanak dahulu. Kalau cuti panjang begini, saya dan sepupu akan mendaki Gunung Gaung di hadapan rumah abah. Peliknya tidak pernahlah terfikir tentang harimau yang ada di gunung tersebut. Hai... saya dan sepupu memang nakal dahulu kerana kalau mendaki gunung kami akan pergi senyap-senyap. Bayangkan kalau berlaku kejadian yang tidak diingini, pasti emak akan susah hati. Alahai...

Khamis, Januari 22, 2009

Jom Kira Dengan Norhasanah

Norhasanah baru berumur 4 tahun. Seorang kanak-kanak yang lincah dan periang. Jom mengira dengannya.






Rabu, Januari 21, 2009

Tema Diri Saya

Assalamualaikum
Minggu ini temanya adalah Diri Saya. Ianya merupakan sambungan kepada tema Anggota Badan. Kanak-kanak masih mengenal nama-nama anggota badan mereka dan jantina. Oleh itu saya masih menggunakan modul Anggota Badan yang telah saya buat sebelum ini. Modul itu telah saya abadikan di dalam bentuk CD yang mana saya telah edarkan kepada guru-guru yang berminat. Di dalam CD itu telah saya muatkan latihan-latihan untuk komponen Bahasa Melayu, Matematik dan Bahasa Inggeris. Semuanya merupakan perkongsian ilmu di mana saya hanya mengenakan bayaran sebanyak RM6 bagi sekeping CD. Walaupun begitu ada juga guru yang mengatakan harga yang saya letakkan adalah tinggi. Saya tidak pernah memaksa mana-mana guru untuk menerima idea saya. Oleh itu bagi yang berasa ianya mahal, silalah buat sendiri. Saya tidak akan melayan kerenah mereka yang ingin mendapatkan secara percuma kerana saya apa yang saya buat merupakan sebuah kajian yang panjang malah mengambil masa untuk menyiapkannya sehingga pen drive 4GB saya musnah ditelan virus yang banyak diternak di makmal komputer sekolah. Maka saya terpaksa memulakannya semula kerana kealpaan saya untuk membuat back-up semua fail-fail yang ada. Proses yang panjang ini turut menjejaskan kesihatan saya. Sakit belakang saya berulang semula dan hari ini saya mendapatkan rawatan di Hospital Daerah Kota Tinggi. Hasilnya pihak hospital mengesahkan adanya ketidaksempurnaan di ruas tulang belakang di mana wujudnya tulang yang tumbuh di antara ruang tulang akibat kemalangan yang saya alami sewaktu menuntut di MPPP Kuala Terengganu kira-kira 24 tahun yang lalu. Hari ini dan esok saya akan bercuti rehat di rumah sambil menelan pil penahan sakit!. Nampaknya selepas ini itulah ubat yang terpaksa saya telan untuk menahan bisa yang ada. Saya benar-benar mengharapkan agar pihak hospital dapat mengaturkan jadual terapi yang boleh saya ikuti untuk mengurangkan kesakitan dan kebergantungan kepada ubat penahan sakit.

Baiklah kita lupakan dahulu masalah kecil saya itu. Untuk makluman, sebenarnya bahan-bahan itu adalah untuk simpanan peribadi saya di kelas namun atas rasa keguruan, saya bersedia berkongsi ilmu dengan sesiapa sahaja. Jom lihat apa anak-anak murid saya yang comel buat...

Hasil kerja murid-murid yang dipamer di hadapan kelas. Apa yang penting mereka dapat mewarna dalam keadaan yang terkawal. Latihan asas yang perlu untuk memegang pensel dengan betul terutamanya bagi murid yang berumur 4 dan 5 tahun serta murid berumur 6 tahun yang baru mengenal alam tadika.

Hasil sentuhan Suraya menunjukkan yang dia dapat melukis kedudukan anggota muka di tempat yang sesuai dengan lukisan asas yang disediakan

Suraya (6 tahun) mudah membantu rakan yang lain bila diperlukan. Sikap ini membuatkan beliau disukai oleh kanak-kanak yang lain.

Haiqal (6 tahun) seorang kanak-kanak yang berani namun masih kurang memberi tumpuan. Sikapnya yang lucu menyerikan suasana kelas.
Khairuddin (6 tahun) sering ingin mendapatkan perhatian dengan tingkahlaku yang mencabar kesabaran saya. Kematian ibu mungkin punca masalah tingkahlaku. Untuk cuba menyelesaikan masalah, saya sering memeluknya dan menyatakan yang saya sayang padanya.

Selasa, Januari 20, 2009

Can Music Make Your Kids Smarter?

by Cindy Bond

Sure, Bach, Beethoven, and Handel were gifted musicians. But will listening to their symphonies and sonatas make your baby smarter? In 1998, former Georgia Governor Zell Miller thought so. He gave a free compact disc or cassette tape of classical music to the parents of all babies born in his state's 100 public hospitals.

Miller, an avowed country-music lover, is convinced that music can stimulate brain development in young children. "Listening to music at a very early age affects the spatial, temporal reasoning that underlies math, engineering, and even chess," he says. "And having an infant listen to soothing music helps trillions of brain connections to develop."

The Mozart myth

Hmmm. That's quite a claim. But are there studies to prove this? Not according to Jon Bruer, president of the James S. McDonnell Foundation, and a specialist in cognitive science. "Music and the arts are very important components of education. However, recent discussions in our popular media, such as Time and Newsweek, emphasize the importance of listening to music and music training to improve spatial-reasoning skills. But the research behind all this is very thin. And the results are isolated."

Bruer refers to one study in particular, called the "Mozart Effect." In 1993, researchers Frances Rauscher and Gordon Shaw at the University of California-Irvine measured 84 college students' spatial-temporal abilities, or their ability to form mental images from physical objects or see patterns in space or time. They found that after listening to a Mozart piano sonata for 10 minutes, the students' spatial-temporal reasoning skills improved. However, within one hour, these abilities began to fade. Bruer points out that neuroscientists don't know enough about how the brain works to say why this happened. Even researcher Rauscher says that the "Mozart-makes-you-smarter thing is quite a bit of a leap."

Even if there is no hard and fast research to prove that Bach will increase your kids' brain power, there is some good news, says Bruer. Researchers are beginning to work together to question the assumptions we have about the brain. In the future, their findings might give parents and educators better clues about how our little ones learn. For now, play that music. It certainly can't hurt.

Source: http://school.familyeducation.com/music/intelligence/37533.html?WT.mc_id=FE_Your-Child_7-11_2009-01-19_email