KOMPONEN / KANDUNGAN | HASIL PEMBELAJARAN | AKTIVITI |
BAHASA DAN KOMUNIKASI BAHASA MELAYU 1.1 Mendengar dengan penuh perhatian 2.1 Berinteraksi dengan mesra 3.1 Mengecam dan memadankan gambar dengan perkataan 4.1 Membina kemahiran menulis BAHASA INGGERIS 1.1 Listen to and recognise similarities in the sounds of language. 2.2 Use simple words | 1.1.2 Mengecam dan membezakan pel- bagai bunyi 2.1.1 Berbual dengan menggunakan bahasa yang mudah. 3.1.1 Memadankan gambar suatu objek dengan lakarannya. 4.1.1 Melakukan koordinasi mata-tangan 1.1.1 Identify words with the same Beginning sounds. 2.2.1Name parts of the body | 1.Guru memperdengarkan pelbagai bunyi melalui pita rakaman. 2.Murid meneka bunyi yang diperdengarkan oleh Guru. 3.Murid meniru bunyi tersebut spt. Bertepuk tangan. 1.Murid menunjukkan gambar masing-masing. 2.Berbual dan bersoaljawab mengenai diri sendiri. 1.Guru menunjukkan gambar besar murid kepada murid-murid yang lain. 2.Murid-murid mencantumkan jigsaw puzzle gambar besar tersebut secara berkumpulan. 3.Murid menyebut hasil dapatan. 1.Guru menunjukkan cara untuk menggunting gambar yang disediakan. 2.Murid menggunting gambar yang pelbagai saiz. 1.Teacher ask the children about their hobbies/ favourite food , colour. 2.The children tell about their hobbies to the class. 1.A child traces body outline of a friend on a piece of paper and names the parts of the body. |
KEROHANIAN DAN MORAL PENDIDIKAN ISLAM 1.2 Beriman kepada Allah PENDIDIKAN MORAL 3.1 Hormat dan menghormati 4.1 Menjaga kebersihan dan keindahan persekitaran | 1.2.2 Memberi contoh kebaikan dan akhlak yang terhasil dari sifat Muqarabah. 1.2.3 Menyebut perkara yang menjadi suruhan dan tegahan Allah 3.1.1Menyatakan cara menghormati orang dewasa 4.1.1 Menjaga kebersihan dan keceriaan dalam bilik darjah dan persekitaran. | 1.Guru bercerita tentang pengembala kambing yang jujur dengan Khalifah Umar Al-Khatab. 2.Berbual dan bersoaljawab dengan Murid mengenai cerita tersebut : - nilai-nilai murni/pengajaran 1.Guru berbual dan menyebut perkara-perkara yang menjadi suruhan Allah . 2.Murid-murid menyebut perkara-perkara yang disuruh oleh Allah kepada umatnya. 1.Guru menunjukkan gambar yang berkaitan dengan cara menghormati orang dewasa. 2.Murid menyebutnya dengan bimbingan Guru. 3.Latihan amali memberi ucapan hormat menggunakan panggilan yang sesuai. 1.Guru berbual dan bersoaljawab dengan murid untuk menjaga kebersihan Prasekolah. 2.Menunjuk cara untuk membuang sampah yang betul. |
SOSIO-EMOSI 1.1 Mengenali dan memahami emosi Sendiri 2.1 Membina semangat dan sikap positif | 1.1.1 Menceritakan pengalaman gembira, Sedih, marah dan takut. 2.1.3 Mematuhi nasihat guru dan Ibu bapa. | 1.Guru menunjukkan gambar situasi pengalaman gembira. 2.Guru dan Murid berbual dan bersoaljawab mengenai situasi tersebut. 1.Guru bercerita pentingnya mematuhi nasihat guru dan Ibu bapa kepada murid-murid. 2.Guru dan Murid berbual mengenai nasihat yang perlu dipatuhi terutama ketika di kelas Prasekolah. |
ESTETIKA DAN KREATIVITI 1.1 Mengenai keindahan alam. 2.1 Menghasilkan lukisan dan kraf tangan | 1.1.1 Mengenal dan mengecam keadaan Alam. 2.1.1 Membuat tanda dan kesan pada permukaan. | 1.Guru membawa murid-murid membuat lawatan keluar persekitaran sekolah. 2.Murid menyebut tempat-tempat yang terdapat di kawasan sekolah dengan bimbingan Guru. 1.Guru menunjukkan cara untuk menjalankan aktiviti ini. 2.Murid menconteng dengan bebas di atas pasir yang disediakan secara berkumpulan. |
PERKEMBANGAN KOGNITIF 1.1 Mengelaskan objek 4.1 Mengetahui konsep nombor 1 - 5 | 1.1.1 Mengelaskan objek mengikut Satu Ciri : (a) warna 4.1.1 Membilang objek 1 - 5 | 1.Guru memberikan butang/manik yang berwarna kepada murid-murid mengikut kumpulan. 2.Murid mengelaskan butang/manik tersebut mengikut warna yang ditetapkan. 1.Murid membilang 1 – 5 melalui pengajaran yang lepas. 2.Murid mewarnakan lembaran kerja yang disediakan . (nombor dan objek) |
PERKEMBANGAN FIZIKAL 1.1 Menguasai kemahiran motor halus 1.2 Menguasai kemahiran motor halus – Koordinasi mata tangan 2.1 Menguasai kemahiran motor kasar | 1.1.1 Menggunakan jari untuk : a.meramas b.menggentel c.mengoyak 1.2.1 Membuat pergerakan tangan meng- Ikut arah. 2.1.3 Berjengkit beberapa langkah | 1.Guru menunjukkan cara untuk mengoyak kertas warna untuk dibuat kolaj “diri saya”. 2.Murid menjalankan aktiviti. 1.Guru menunjukkan pergerakan mengikut muzik. 2.Murid meniru pergerakan kepala ke kiri, ke kanan, ke atas dan ke bawah mengikut rentak. 1.Murid berjalan berjengkit melalui tali |
Tiada ulasan:
Catat Ulasan