Saya suka blog ini

Rabu, April 01, 2009

Kriteria pemilihan ruang dan peralatan di prasekolah

1 Apr 09, 20:14
nuri: salam..sisG..dik nak ty apakah kriteria2 yg bkaitan dg kesesuaian ruang dan peralatan didlm /luar prasekolah? dik x faham lerr


Waalaikumsalam Nuri.
Rasanya soalan ini soalan untuk assignment. Tapi tak apalah sekadar untuk membantu apa salahnya menjawab setakat yang mampu. Baiklah cuba lihat pada soalan yang diajukan iaitu kriteria. Maksud kriteria ialah ciri-ciri.

Apa yang perlu difokuskan di sini ialah ciri-ciri yang patut difikirkan atau diadakan sewaktu merancang ruang dan bahan-bahan yang perlu di kelas prasekolah agar sesi pengajaran dan pembelajaran menjadi kondusif atau selesa atau lancar bagi guru dan kanak-kanak. Fokuskan kembali kepada diri anda. Apakah yang anda perlukan untuk membuatkan anda rasa seronok ketika berada di sesuatu ruang yang baru? Apakah bahan yang anda mahu supaya boleh anda gunakan sewaktu belajar atau mengajar.

Kalau bahan yang anda ingin adakan / beli / buat, ciri bagaimanakah yang anda fikir dapat membantu anda menyampaikan pengajaran dengan mudah dan seronok. Letakkan diri anda sebagai murid pula; bagaimanakah bentuk bahan yang anda perlukan untuk membuatkan anda mudah faham dengan apa yang ingin disampaikan oleh guru. Kaji keperluan kanak-kanak. Biasanya mereka suka atau mudah tertarik kepada:
1. warna
2. bentuk
3. saiz
4. kuantiti

Begitulah juga dengan ciri-ciri ruang yang kondusif. Anda kena fikirkan bagaimana mahu membentuk ruang yang selesa. Kedudukan kerusi meja, kedudukan murid, aliran pergerakan murid, susunan bahan-bahan dan kaedah penyusunan bahan. Dalam penyusunan ruang, kita kena pastikan bahan yang akan diletakkan di ruang tersebut adakah mencukupi untuk setiap kanak-kanak atau terhad. Kalau bahan yang diletakkan amat terhad, maka akan wujud masalah disiplin di kalangan kanak-kanak. Mereka akan berebut-rebut. Oleh itu kita kena fikirkan pula bagaimana cara untuk mengatasi masalah perebutan bahan terhad ini.

Rasanya setakat ini sahaja yang mampu saya jelaskan. Nuri kena cari maklumat tambahan lain. Sebagai tambahan maklumat berikut disertakan artikel yang bersesuaian:

How to Manage a Preschool Classroom

Instructions
  • Step 1:
    Keep your classroom organized. Keeping your classroom orderly makes materials easy to find, makes clean up easier for the children and it optimizes your effectiveness as a teacher.
  • Step 2:
    Create and follow a schedule. Knowing what to expect from day to day gives preschoolers a sense of security and enables them to thrive. Your schedule should be age-appropriate, and allow plenty of room for flexibility.
  • Step 3:
    Gather and prepare materials for lesson plans ahead of time. Expecting preschoolers to sit diligently and wait for you to cut out patterns, and collect supplies for an art activity is unrealistic. Having all of your materials prepped and ready to go will prevent the kids in your classroom from getting bored and participating in disruptive behaviors.
  • Step 4:
    Plan for transition time. Never underestimate the importance of planning for transition time. Simple activities such as games, stories, songs, and coloring sheets will reduce bedlam, and keep the kids in your preschool class entertained as you prepare to move them from one activity to the next.
  • Step 5:
    Take a look at your classroom set up. Classroom arrangement has a lot of influence on kids' behaviors. For instance, a lot of open space may encourage kids to run indoors or partake in horseplay. Take the time to arrange your pre-school environment to minimize behavior problems.
  • Step 6:
    Take care of your health. Being a preschool teacher can also take a toll on your mental and physical well-being. There's no way you can effectively manage a classroom if you're a wreck, so eat right, exercise, monitor your stress levels, and ask for help when you need it.
  • Step 7:
    Ask for help when you need it. Even the most efficient preschool teacher needs help from others. If you from others. Your coworkers won't time to time. You're only human, and you're going to need help from time to time--so don't be afraid to ask.
Link lain:

Teaching Resources: Be Prepared!

The criteria for selecting materials, advise on accessing teaching resources and ... Will there be suitable seating arrangements, a projector, flipcharts, ...
www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?artid=1705897

How to Set Up a Preschool Classroom

How to Set Up a Preschool Classroom. A preschool classroom is more than blocks and sand. An effective classroom incorporates elements such as well-rounded ...
www.ehow.com/how_2387631_set-up-preschool-classroom.html

Key Factors in Setting Up a Preschool Classroom

Key Factors in Setting Up a Preschool Classroom. When setting up a preschool classroom, first consider safety, eliminate any blind spots, create a common ...
www.expertvillage.com/video/165549_key-factors-setting-up-preschool.htm

1 ulasan:

NaNa Nyomey berkata...

Salam...saya ni masih lagi pelaar dalam pengkhususan penddikan prasekolah di USM..kebtulan saya sedang mencari maklumat-malumat untuk tujuan assigment saya. melihat tajuk pengurusan daripada blog ini, saya ingin bertanya serba sedikit tentang model pengurusan masa aktiviti prasekola..saya tidak berapa jelas dengan perkara ni. tetapi apa yg saya faham, ianya berkaitan dgn jadual waktu harian prasekolah..betul ke?? benarkah setiap model pengurusan masa ni (stia pembahagian masa aktiviti2) mepunyai kerasionalannya yg tertentu?boleh beri contoh model pengurusan masa aktiviti yang biasanya dilakukan di prasekolah? thankz...