REKABENTUK KURIKULUM
Ciri utama Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan:
1. Kurikulum berasaskan standard
2. Kurikulum berbentuk modular
Kurikulum Berasaskan Standard
Tujuannya adalah untuk ekuiti dan kualiti. Di mana ekuiti bermaksud semua murid diberi pendidikan yang sama dan kualiti merujuk kepada bahawa semua murid perlu diberi pendidikan yang berkualiti. Standard Kandungan merupakan pernyataan spesifik tentang perkara yang patut murid tahu dan boleh lakukan dalam suatu tempoh persekolahan. Ia merangkumi aspek pengetahuan, kemahiran dan nilai. Standard Pembelajaran pula merupakan satu penetapan kriteria @ indikator pencapaian dalam bentuk objektif tingkahlaku (behavioural) untuk memastikan pencapaian setiap standard kandungan.
Kurikulum Berbentuk Modular
Merupakan satu kurikulum yang kandungannya diorganisasikan dan seterusnya disampaikan dalam bentuk bahagian atau unit (dinamakan modul). 2 jenis modul diwujudkan iaitu:
1. Modul Asas - terdiri dari komponen bahasa (BM/BI/BC/BT), Pendidikan Islam, Pendidikan Moral, Permainan Luar dan Matematik.
2.Modul Bertema - iaitu modul bersepadu yang merangkumi unsur-unsur dalam keenam-enam Tunjang dan juga unsur kreatif, kritis dan inovatif. (modul ini dibina menggunakan isu kehidupan seharian kanak-kanak)
- Tunjang Komunikasi
- Tunjang Kerohanian, Sikap dan Nilai
- Tunjang Kemanusiaan
- Tunjang Sains dan Teknologi
- Tunjang Perkembangan Fizikal dan Estetika
- Tunjang Ketrampilan Diri
Penekanan dalam Kurikulum Standard ini adalah supaya murid-murid prasekolah dapat menguasai 4M bukan lagi 3M:
- Membaca
- Menulis
- Mengira
- Menaakul
Peruntukan Masa:
MODUL | % Peruntukan Masa | ||
TERAS ASAS | BAHASA | BM | Fleksibel (Awal tahun: 35 % Akhir tahun: 25%) |
BI | |||
BC/BT | |||
MATEMATIK | |||
AKTIVITI LUAR | |||
PEND. ISLAM / MORAL | |||
BERTEMA | MODUL BERSEPADU | Fleksibel (Awal tahun: 35% Akhir tahun: 45%) | |
AKTIVITI RUTIN DAN PERBUALAN PAGI (baca doa, makan, refleksi) | 30% |
Peruntukan Masa Minimum untuk Bahasa Instruktional dalam Kelas Prasekolah:
Bil. | Bahasa Instruktional | Peruntukan Masa Minimum Seminggu untuk kelas prasekolah yang bahasa pengantarnya: (minit) | |
Bahasa Malaysia | Bahasa Pengantar lain | ||
1 | Bahasa Malaysia | 600 | 400 |
2 | Bahasa Inggeris | 600 | 400 |
3 | Bahasa Cina/Bahasa Tamil/Bahasa Inggeris | 400 | |
JUMLAH | 1200 | 1200 |
Bil. | Modul | Peruntukan Masa Seminggu untuk prasekolah yang bahasa pengantarnya Bahasa Malaysia (minit) | |
Dijalankan dalam BM | Dijalankan dalam BI | ||
1 | Rutin pagi | 30 | 20 |
2 | Perbualan Pagi | 60 | 40 |
3 | Rehat | 90 | 60 |
4 | Refleksi sebelum balik | 30 | 20 |
5 | Modul Teras Asas Bahasa Malaysia | 90 | |
6 | Modul Bertema yang dikendalikan dalam BM | 100 | |
7 | Modul Teras Asas Bahasa Inggeris | 90 | |
8 | Modul Bertema yang dikendalikan dalam BI | 330 | |
9 | Pendidikan Islam/Pendidikan Moral | ||
10 | Aktiviti Luar | 40 | 40 |
11 | Matematik | 40 | |
Jumlah minit seminggu | 600 | 600 |
Peruntukan Masa Seminggu untuk prasekolah yang bahasa pengantarnya bukan Bahasa Malaysia :
Bil. | Bidang Pembelajaran | Peruntukan Masa Seminggu untuk prasekolah yang bahasa pengantarnya bukan BM (minit) | |||
Dijlnkan dlm BM | Dijlnkan dlm BI | Dijlnkan dlm BC/BT | Jumlah | ||
1 | Rutin pagi * | 10 | 20 | 20 | 10 x 5 = 50 |
2 | Perbualan Pagi | 20 | 40 | 40 | 20 x 5 = 100 |
3 | Rehat | 30 | 90 | 30 | 30 x 5 = 150 |
4 | Refleksi sebelum balik | 10 | 20 | 20 | 10 x 5 = 50 |
5 | Modul asas BM | 90 | 90 | ||
6 | Modul bertema** yang dikendalikan dalam BM | 200 | 200 | ||
7 | Modul asas BI | 90 | 90 | ||
8 | Modul bertema** yang dikendalikan dalam BI | 140 | 140 | ||
9 | Modul asas BC/BT | 90 | 90 | ||
10 | Modul Bertema yang berunsurkan Pendidikan Moral yang dikendalikan dalam BC/CT /Pendidikan Islam | 120 | 120 | ||
11 | Permainan Luar ( satu hari dalam BM, satu hari dalam BI) | 40 | 40 | 80 | |
12 | Matematik | 40 | 40 | ||
Jumlah minit seminggu | 400 | 400 | 400 | 1200 |
1 ulasan:
Assalamualaikum..cikgu fauziah..saya minta izin gunakan entri akk ni untuk masukkan dlm blog saya ye..harap akk izinkan..terima kasih.
Catat Ulasan