Isnin, November 16, 2009

Corat coret kursus

Assalamualaikum
Siksa betul nak upload video. Dari semalam saya cuba. Sebenarnya banyak bahan nak dikongsi bersama. Ada 6 lagi video yang nak saya masukkan di sini sebagai kenangan sepanjang 4 hari berada di Hotel Selesa yang memang selesa.

http://selesajb.com/pics/selesahome.jpg

Layan je la gambar hotel ni. Makan kat sini memang sedap berbanding Hotel Selesa di Pasir Gudang. Memang sesuailah kalau berkursus di sini. Cuma 1 je yang kurang sedap didengar bila kereta Cikgu Samilah dari SK Endau kena umpil. Kesian dia. Tak faham macamana sistem kawalan parkir di sini. Mujur kereta dia tak sempat dibawa lari.

Semasa di sini yang kurang seronoknya bila di ballroom cahaya lampu yang samar membuatkan mata sakit... memang sedap sangat kalau memejamkan biji mata. Ceramah yang disampaikan pun ok gak. Cuma ramai yang bersungut bila diminta buat micro teaching. Maklum kita ni bukan guru dalam latihan di IPG lagi. Kita semua guru terlatih malah dah ramai sangat yang terletih. Bosan dengan corak micro teaching nak berlakon macam budak-budak kecik. Memang tak sesuailah.... berbulu biji mata. Maaflah kalau di kalangan Jurulatih Utama ada membaca coretan ini. Secara ikhlas dan jujurnya saya katakan, micro teaching tidak sesuai langsung. Banyak membuang masa. Alangkah eloknya kalau waktu itu digunakan untuk membina bahan atau rancangan mengajar yang pasti lebih banyak membantu rakan guru.

Guru-guru ni memang kering idea. Kalau dibuat lagu-lagu pun sudah bagus sebab boleh diaplikasikan di kelas. Cara nak mengajar tu ramai yang dah tahu cuma bahan je yang tiada. Semoga selepas ini para Jurulatih Utama dapat memikirkan cara bagaimana untuk membantu rakan-rakan guru membina rancangan pengajaran harian untuk persiapan awal tahun. Alangkah indah dan praktikalnya kalau rakan guru dibahagikan kepada zon-zon tertentu untuk membina rancangan pengajaran harian seminggu. Ada 40 zon dibina pun sudah dapat melengkapkan tugasan selama 40 minggu pengajaran di sekolah. Apa kata Encik Sariman? Setuju tak kalau dibahagikan tugasan ini kepada rakan-rakan guru. Jadi taklah mereka ni garu-garu kepala yang semakin lama semakin luruh rambutnya.



Tiada ulasan:

Worksheets