Saya suka blog ini

Isnin, November 02, 2009

Aktiviti Kemahiran Motor Halus

Kemahiran motor halus memerlukan pergerakan otot-otot kecil, biasanya koordinasi dengan mata, tetapi juga termasuk pergerakan lidah dan bibir, menggerakkan jari-jari kaki dan koordinasi kaki-mata Kemahiran motor halus biasanya juga digunakan untuk tujuan berkomunikasi, kedua-dua fungsi dan ekspresif, misalnya menulis atau menaip teks, manipulasi peralatan atau membuat kerja-kerja seni.

Semasa berumur 3 – 5 tahun, kanak-kanak biasanya membuat banyak kemajuan dalam membina kemahiran motor halus dan kecekapan tangan. Walau bagaimanapun, kemahiran ini masih memerlukan masa, kesabaran dan banyak latihan. Kemahiran motor halus termasuk:
• Kawalan motor okular– kebolehan mata untuk mengikut dan memberi tumpuan ke atas objek di dalam ruang penglihatan.
• koordinasi tangan-mata – kebolehan untuk melaksanakan aktiviti dengan tangans, berpandukan mata memerlukan ketepatan dalam penempatan, arah, dan kesedaran ruang .
• Koordinasi kaki-mata – kebolehan untuk melaksanakan tindakan dengan kaki, berpandukan pandangan mata.
• Kecekapan tangan – kebolehan dengan tepat memanipulasi tangan dan jari-jari untuk menulis dengan kemas, melukis, kemahiran menaip dan sebagainya.
• Stereognosis – kebolehan untuk mengenal pasti objek yang tidak dapat dilihat menggunakan deria sentuh.
• Persepsi Tactile – interpretasi informasi dipindahkan melalui jari sehingga ke otak.

Untuk kanak-kanak mengembangkan kemahiran motor halus yang baik, ia juga memerlukan kemahiran sokongan yang diperlukan untuk menjadi lebih baik perkembangkannya. Sebagai contoh kanak-kanak perlu mempunyai kekuatan dan kecekapan tangans dan jari-jari sebelum mula memegang a pensel secara betul dan mula membuat aktiviti menulis. Ini boleh membantu mengelakkan cara menggenggam pensel yang salah.

Membina Kemahiran Motor Halus

Tidak kira berapa cekap anak anda pada tahap mana-mana kemahiran, selalulah menggalakkan dan motivasi mereka dengan pelbagai galakan positif untuk meningkatkan kebolehan mereka.

Ingat, setiap individu memiliki keunikan kekuatan dan kelemahan. Saya percaya di dalam hidup ini kita semua perlu belajar untuk memperbaiki kelemahan diri dan boleh diterima, berikan imbuhan untuk mereka di mana perlu sementara memusatkan permerhatian menggunakan, membina and menikmati kekuatan dan bakat.

Tidak semua orang sempurna. Tujuan melakukan aktiviti stimulasi ini adalah untuk membantu anak anda mengembangkan setiap kebolehan potensi uniknya, bukan untuk over-stimulate atau cuba untuk membentuknya menjadi super-babies!

Di bawah ini adalah beberapa cadangan untuk melakukan aktiviti yang boleh anda lakukan dengan anak anda untuk mengembangkan kemahiran motor halus. Walaupun ia secara umum, anda boleh menyesuaikannya bergantung kepada tahap kebolehan dan umur anak anda.

1. Aktiviti manipulasi:
1.1 Manipulasi doh: menggentelnya menjadi bola-bola kecil, memintal menjadi doh yang panjang dan sebagainya.
1.2 Mengoyakkan kertas menjadi cebisan kecil– menggunakannya untuk kolaj atau menggumpalnya menjadi sebiji bola.
1.3 Memintal surat khabar menggunakan kesemua tangan dalam satu masa untuk mengembangkan kekuatan otot.
1.4 Menguntai manik atau makaroni.
1.5 Aktiviti menguntai.
1.6 Memotong menggunakan gunting, menggunakan cengkaman yang betul.
1.7 Manipulasi penyepit baju untuk mengutip objek-objek kecil.
1.8 Bermain fingerplays.

2. Aktiviti sensori
2.1 Melukis menggunakan jari atau manipulasi terhadap benda-benda cecair dengan jari-jari dan tangan misalnya bermain lumpur, melakar menggunakan sos tomato (kicap) di atas pinggan.
2.2 Mengutip objek-objek kecil dengan jari-jari, seperti pegboard pegs, bijiran dan sebagainya.

3. Aktiviti untuk mengembangkan keseimbangan atau stabiliti
3.1 Berjalan seperti kereta sorong, berjalan seperti ketam, bergayut di taman permainan untuk mengembangkan kekuatan bahagian atas badan.
3.2 Bekerja di atas permukaan mendatar seperti papan hitam atau easel di mana memerlukan pinggang untuk dibengkokkan baik untuk membina kemahiran motor halus.

Posisi badan yang tegak menggalakkan posisi pinggang yang stabil untuk mengembangkan pergerakan ibu jari yang baik, kekuatan otot-otot motor halus dan menggalakkan penggunaan kedua-dua otot-otot tangan dan bahu

Jika anda tidak mempunyai papan hitam atau easel di rumah, tampal keratan akhbar atau bahan bercetak ke atas dinding dan biarkan anak anda melukis dan menconteng di atasnya.
Biarkan dia melukis bulatan besar, menggunakan seluruh tangan. Biarkan dia melukis garisan lurus melintang di lembaran kertas dari atas ke bawah, menegak dan melintang dalam kedua-dua arah, menggunakan keseluruhan tangannya.

0 ulasan: