Isnin, Januari 08, 2007

8 Januari 2007

Perhimpunan mingguan merupakan aktiviti pertama hari ini di sekolah. Cuaca baik pagi ini. Semua kanak-kanak beratur di barisan yang telah ditetapkan. Aku membetulkan barisan kanak-kanak dan tiba-tiba Aina dah berada di belakangku. Aduhai, anak manis kenapa ni? Nangis lagi. Ni betul-betul jadi anak angkat cikgu ni. Aku ke belakang, Aina dah berada di sisi dengan airmata dan hingus yang meleleh. Aku kembali beratur bersama kanak-kanak lain. Bila upacara bermula dan aku berjalan ke kelas untuk mengambil kamera, Aina terus meraung. Alahai anak emak...terpaksa aku cepat mencempung dan mendokong Aina lari dari kawasan perhimpunan untuk mengelakkan suaranya yang nyaring itu mengganggu acara ucapan guru bertugas pagi ini. Setelah suasana reda, aku membawanya kembali ke kawasan perhimpunan. Akhirnya aku terpaksa duduk di sisinya untuk mengelakkan suasana gamat dengan tangisan.

Jam baru menunjukkan pukul 9.00 pagi. Adikku menelefon menyatakan Hadi (anak angkatnya...jadi anak angkatku juga. Aku rasa seperti anak-anak saudaraku yang lain!) akan datang untuk mengambil gambar kanak-kanak untuk dijadikan kad nama. Sementara menanti kedatangan Hadi, aku mengedarkan lembaran kerja untuk disiapkan oleh semua kanak-kanak. Tepat jam 9.15 pagi semua kanak-kanak beratur di pintu dapur untuk bersarapan pagi. Hari ini Rosmizana menyiapkan bubur makaroni campur jagung. Mmm...sedap!. Selesai sarapan, aku mengajak kanak-kanak menyanyi lagu "Rama-rama":

Dari ulat jadi kepompong
Tidur lena dalam kelongsong
Cukup masa kepompong pecah
Pom!
Jadilah rama-rama yang indah.
Rama-rama terbang melata
Sungguh cantik dipandang mata
Tapi sayang hidup tak lama
Itulah kisah rama-rama.

Pukul 10.00 pagi baru Hadi sampai. Puas juga dia melihat sekitar kelas untuk melihat lokasi yang sesuai untuk mengambil gambar kanak-kanak. Mujur sesi bergambar selesai sebelum kanak-kanak pulang ke rumah iaitu pukul 10.45 pagi.





Lama juga untuk Hadi menyiapkan kad-kad itu. Aku balik lewat hari ini. Pukul 2.30 petang baru semuanya selesai. Inilah hasilnya. Esok aku akan mengedarkannya kepada semua kanak-kanak. Nak tengok? Tunggu esok okay!

Tiada ulasan:

Worksheets