Saya suka blog ini

Jumaat, Januari 05, 2007

5 Januari 2007

Hari ini perjalanan kelas seperti biasa. Pada pukul 8.00 pagi semua kanak-kanak yang terlibat banjir dari kelasku telah dipanggil berkumpul untuk mengisi borang maklumat yang diperlukan oleh Pejabat Pelajaran Daerah. Aku meminta pembantu pengurusan murid untuk menguruskannya kerana aku perlu mengajar di kelas. Hari ini Radin Muhammad Daie sahaja tidak hadir kerana demam.

Aina. Aina lagi? Aina menangis lagi pagi ini. Jadi aku membawanya ke SK Laksamana kerana aku perlu berjumpa guru kelas prasekolah di situ. Bukan jauh pun hanya sebelah pagar sahaja. Selepas berjalan di situ Aina mula tenteram.Aku mengajak semua kanak-kanak menyanyi dan mula mengedarkan kertas lembaran kerja. Aina mahu kertas itu disiapkan di rumah. Pagi ini aku ikutkan sahaja rentaknya. Bila aku tunjukkan "star" yang kulekatkan di kertas kanak-kanak lain, dia mula sibuk untuk mewarna kertas berkenaan. Alhamdulillah...Aina dah boleh bergaul dengan rakan sekelas.

Hari ini aku ingat nak mengambil gambar kanak-kanak tapi malangnya bateri kamera digital pula meragam. Sebelum pulang aku membekalkan fail lembaran untuk kanak-kanak membuat kerja rumah sepanjang Sabtu dan Ahad ini. Aku benar-benar mengharap agar ibu bapa semua murid-muridku akan memberikan kerjasama untuk membantu anak mereka menyiapkan latihan pratulis yang kubekalkan itu. Di peringkat awal semasa mesyuarat majlis pemuafakatan ibu bapa, semua ibu bapa bersetuju untuk membeli buku kerja tetapi apabila Menteri Pendidikan mengeluarkan kenyataan bahawa buku kerja tidak dibenarkan bagi murid-murid peringkat bawah ni, aku terpaksa merujuk kepada Guru Besar yang mana akhirnya bersetuju supaya pembelian buku kerja dibatalkan. Hai nampaknya aku terpaksalah memfotostat buku-buku kerja yang ada untuk dijilid menjadi buku. Kalau beli buku nanti ada pula ibu bapa komplen, jadi aku staple kertas-kertas lembaran untuk menjadi buku. Rasanya bila buat macam ni tak salahkan? Hai entahlah... kalau rasa salah juga rasanya aku bakar je kertas-kertas tu nanti atau jual timbang!

Sudah tiga hari sekolah dibuka, selama tiga hari tu juga aku dok terperap di kelas. .. tak sempat nak pergi sarapan pagi. Pada pukul 11.30 pagi selepas kanak-kanak balik, baru aku menjamah segelas Nescafe di kantin sekolah. Ya Allah, lapar dan penat. Makanan di kantin dah habis. Nampaknya kena minum air sahaja! Selepas minum (sarapan...kalau boleh diistilahkan...orang lain dah waktu makan tengahari ni! ) aku berjumpa Guru Penolong Kanan 1 bertanyakan siapakah yang akan mengajar Agama di kelasku. Jawapannya: Aku sendiri. Wow!, nak pitam aku rasa. Aku juga? Aku kini bergelar cikgu, teacher dan ustazah!. Huh...lepak. Kalau pembantu pengurusan murid tidak datang...mau tergolek aku kat kelas nanti. 3 jam non-stop! Ayo...aku boleh jadi guru super ni. Bersiap sedia untuk lapar sepanjang 3 jam setiap hari. Nampak gaya aku kena amalkan puasa je la lepas ni. Sabor je la...

Beginilah nasib guru prasekolah agaknya. Semua nak dikejar dalam satu masa. Akulah guru Bahasa Melayu, English, Maths and Science teacher, guru muzik, guru pendidikan jasmani, ustazah bila tiba masa Pendidikan Agama Islam dan guru disiplin serta pengasuh kanak-kanak. Bayangkan berapa banyak bahan kena sediakan untuk 3 jam setiap hari? Nampak gaya aku kena balik ke zaman praktikum la...Semoga Allah berikan aku kekuatan untuk menghadapi situasi ini. Amin.

0 ulasan: