Saya suka blog ini

Rabu, April 30, 2008

Ciri-ciri Kanak-kanak Berkeperluan Khas

Assalamualaikum
Malam ini saya terpanggil untuk menjawab soalan yang diajukan oleh Lyn. Sebenarnya sebelum mengajar di kelas prasekolah, saya merupakan guru pemulihan dan guru Pendidikan Khas Bermasalah Pembelajaran. Bagi anda yang menghadapi masalah murid yang bermasalah, berikut adalah ciri-ciri kanak-kanak tersebut. Adalah dinasihatkan agar anda merujuk perkara ini kepada pihak hospital selepas mengadakan perbincangan dengan ibu bapa. Di peringkat awal anda akan dapati ada ibu bapa yang tidak dapat menerima hakikat kecacatan anak mereka. Syorkan mereka untuk mendapatkan nasihat doktor untuk membantu pemulihan anak-anak mereka di peringkat awal. Harap maklumat ringkas ini dapat membantu anda menyelesaikan masalah yang dihadapi di kelas. Selamat Bertugas.

Kecacatan
Ciri-ciri Khusus
Autisme
  • Perlakuan yang bongkak
  • Ketawa dengan tiba-tiba
  • Perkataan yang diulang berkali-kali dan gagap.
  • Tidak mengenali bahaya.
  • Tidak merasai kesakitan.
  • Menangis dan marah tanpa sebab.
  • Permainan yang luar biasa.
  • Tidak mahu didakap.
  • Tidak dapat menyesuaikan diri dengan kanak-kanak lain.
  • Berkelakuan seperti orang pekak.
  • Tiada perhubungan mata bila bercakap.
  • Memutar barang.
  • Tidak dapat mengawal keseimbangan fizikal.
  • Tingkahlaku aktif keterlaluan.
  • Tidak mahu terima pelajaran biasa.
  • Mengigit kuku, hisap jari dan mencederakan diri.
  • Takut dan cemburu berlebihan.

Ciri-ciri Khusus
Kecacatan
  • Mulut yang sentiasa terbuka dan tidak tertutup rapat.
  • Lidah yang tebal, kasar dan pendek, serta cenderung terjelir.
  • Mata sentiasa berair dan merah.
  • Mata sepet iaitu bahagian luarnya naik ke atas dan terdapat lipatan pada kedua-dua sisi hidung yang menutupi bahagian dalam mata.
  • Bentuk muka yang kecil.
  • Bahagian kepala leper.
  • Tangan yang lebar dan pendek serta garisan tapak tangan satu melintang.
  • Majoriti berambut lurus dan lembut.
  • Jari dan tangan lebar yang pendek dan berbonggol.
  • Berbadan gembal dan rendak.
  • Badan yang agak bongkok.
  • Suka bermanja, bermain dan gembira.
  • Dapat bergaul dengan baik.
  • IQ di antara 30 hingga 80.
  • Kecacatan dapat dikesan sebaik selepas lahir.
Sindrom Down

Kecacatan
Ciri-ciri Khusus
Cacat Akal Ringan
1. Idiot
  • Tidak dapat melindungi diri daripada bahaya fizikal dan mungkin mencederakan diri sendiri.

  • 2. Imbersil

  • Tidak boleh mengurus diri tetapi masih boleh dilatih.

  • 3. Moron

  • Perlukan jagaan, kawalan dan tunjuk ajar khas.
  • Perkembangan mental hanya 23% daripada kadar biasa.
  • Lambat berjalan dan lambat bercakap.

  • 4. Lembab

  • Lambat menerima pelajaran dan sukar sesuaikan diri dengan situasi sekolah biasa.

  • Ciri-ciri Khusus
    Kecacatan
    • Kesukaran ketika makan dan selalu muntah.
    • Mengigit sesuatu dalam mulut dan tidak mahu mengeluarkannya.
    • Air liur yang meleleh tanpa kawalan.
    • Sukar bernafas.
    • Sukar tidur dan terjaga waktu malam.
    • Selalu menangis.
    • Sukar bercakap dan memahami orang lain.
    • Suara terlalu lembut, mengau atau sengau.
    • Tidak menoleh jika dipanggil dan tidak bertindak balas terhadap bunyi.
    • Kebingungan pada cahaya lampu, bunyian dan sentuhan.
    • Tidur yang berlebihan.
    • Kanak-kanak yang pendiam dan menyendiri.
    Cacat Akal Berat

    Kecacatan
    Ciri-ciri Khusus
    Hyperaktif
    • Aktiviti fizikal yang agresif dan berlebihan.
    • Tindakan yang berlebihan terhadap rangsangan cahaya, bunyi dan warna.
    • Tidur yang tidak tetap.
    • Terlalu kerap menangis atau ketawa.
    • Sukar beri tumpuan terhadap permainan atau kerja yang dilakukan.
    • Mengubah aktiviti atau tindakan secara mengejut.
    • Mudah mengamuk bila kehendaknya dihalang.
    • Sukar menyesuaikan diri dan berinteraksi dengan rakan sebaya.

    Ciri-ciri Khusus
    Kecacatan
    • Murung dan menyendiri.
    • Aktiviti fizikal yang pasif.
    • Tiada respond pada persekitaran.
    • Suka termenung.
    • Tidak suka bergaul atau berinteraksi.
    • Menundukkan muka bila nama dipanggil.
    • Suka bermain sendirian.
    • Suka berkhayal.
    Hypoaktif

    Kecacatan
    Ciri-ciri Khusus
    Spastik
    • Sejenis kecacatan atau ketidaksempurnaan anggota tubuh badan.
    • Tidak mencapai objek yang ditunjukkan.
    • Tidak berupaya mengangkut badan.
    • Tidak berupaya berpijak atau berdiri.
    • Tidak berupaya memegang objek.
    • Tidak berupaya mengurus diri.

    Ciri-ciri Khusus
    Kecacatan
    • Kebolehan yang luar biasa.
    • Mempunyai masalah psiko-sosial seperti masalah kelakuan dan emosi.
    • pergaulan dengan kanak-kanak lain.
    • Perkembangan bahasa yang lambat.
    • Perbendaharaan kata yang kemas.
    • Tidak perlukan banyak tunjuk ajar ketika belajar.
    • Kemukakan soalan yang bertalu-talu.
    • Suka bergaul dengan orang yang lebih tua.
    • Suka mencari helah.
    Pintar Cerdas

    Mesyuarat Pengelolaan Kejohanan Olahraga Prasekolah 2008

    Assalamualaikum
    Hari ini saya telah menghadiri Mesyuarat Penyelarasan Kejohanan Olahraga Prasekolah Daerah Kota Tinggi Kali Keenam di SK Mawai. Mesyuarat penyerahan disket penyertaan murid-murid dalam kejohanan yang akan dibuat. Suasana riuh gak waktu mesyuarat kali ni maklum sudah lama tidak berjumpa. Banyak yang ingin dibualkan. Mesyuarat dibuat di makmal komputer. Sempat juga saya buat entri ini semasa mesyuarat sedang dijalankan sementara menunggu giliran. Sejak kejohanan ini diadakan lima tahun dahulu saya masih ditugaskan untuk menyediakan Buku Program...jawatan tetap dan berpencen kot?

    Keputusan mesyuarat:
    Tarikh : 8 Mei 2008
    Tempat: Stadium Bandar Penawar Kota Tinggi
    Masa : 8.00 pagi hingga 5.00 petang
    Perasmi: Pegawai Pelajaran Daerah Kota Tinggi

    Saya sempat merakam aksi-aksi candid semasa mesyuarat dijalankan. Ingat nak videokan tapi segan pula sebab suasana yang sangat meriah itu. Di rumah saya akan masukkan gambar-gambar yang telah diambil.

    Isnin, April 28, 2008

    Ruang Pembelajaran

    Assalamualaikum
    Apa khabar anda semua? Setelah sekian lama membaca blog ini ( kalau baru di sini, sila teroka setiap entri yang saya paparkan agar anda jelas tentang perjalanan kelas saya ) adakah anda berasa teruja untuk meningkatkan mutu pengajaran dan pembelajaran di kelas anda? Setiap hari saya akan cuba meneroka perkara-perkara baru yang boleh dilaksanakan di kelas saya. Bagi anda guru-guru baru dan guru-guru lama ( hmm... jangan dok nak lelap je lepas kelas) tanamkan semangat untuk menambah tugasan yang ada. Kalau anda asyik bersantai selepas waktu murid-murid anda pulang ke rumah, jangan marah kalau pihak pentadbiran akan menyediakan jadual guru ganti buat anda. Bagi saya, kita kena cari kerja untuk dibuat selepas sesi pengajaran berakhir supaya tidaklah orang berburuk sangka. Bukan nak tunjuk rajin tetapi sekadar menambah apa yang ada di kelas. Work smart itu pegangan saya. Kerana itu saya akan memfotostat gambar-gambar yang ada untuk diperbesarkan dan di laminate. Walaupun perkhidmatan saya sebagai pendidik hanya tinggal 9 tahun sahaja lagi, saya akan melakukan yang terbaik buat murid saya. Saya berpegang pada prinsip...semasa sihat... lakukan kerja. Manalah tahu saya tidak berpeluang untuk menjawat jawatan yang lebih tinggi sebelum pencen, maka bahan-bahan untuk murid-murid telah saya siapkan mulai sekarang. Maklumlah bila dah semakin berusia, kita akan semakin cepat penat. Maka saya bersedia dari sekarang.

    Anda mungkin mempersoalkan kenapa saya tidak membeli sahaja bahan-bahan P&P dari kedai-kedai. Bagi saya inilah kepuasan. Saya rela mewarnakan sendiri dan membuat laminate setiap hasil kerja yang saya lakukan. Lagipun kalau dibeli, alahai harganya sangat mahal. Banyak penjimatan boleh dibuat bila kita boleh membuatnya sendiri. Betul tidak? Kerja-kerja itu pun bukan susah sangat. Hanya fotostat, warna dan laminate. Kad-kad huruf pun boleh buat sendiri. Cetak sahaja menggunakan font Century Gothic yang diboldkan. Saya kira bagi anda yang baru membuka kelas prasekolah, bila sudah banyak bahan yang anda buat, makin mudah kerja anda pada tahun yang akan datang. Jadikan kelas kita macam farmasi... bila ada pesakit... pilih sahaja ubat yang diperlukan. Senang bukan? Susahkah? Susah hanya ada bagi orang yang malas. Tidak pandai mewarna? Itu bukan alasan. Saya dahulu gagal dalam matapelajaran Pendidikan Seni semasa di sekolah menengah. Di maktab, saya sering menangis kerana gagal mendapat markah yang tinggi semasa menyiapkan kerja-kerja seni yang wajib dihantar. Namun saya tidak pernah mengalah. Saya belajar melalui peniruan. Saya gunakan Opec projektor untuk melukis. Malah saya belajar mewarna dengan anak saya yang mengikuti tuition di kelas seni lukis. Saya puas hati walaupun warna yang saya buat dianggap "bodoh". Saya banyak belajar dari kesilapan. Kini saya rasa hasil kerja saya bolehlah tahan... hehehe... perasan la pulak...

    Dipendekkan cerita... petang ni saya ingin memasukkan beberapa gambar yang boleh membantu anda menghias kelas anda. Tapi awas jangan sampai kelas anda macam pasar lambak pula.... Jom kita lihat gambar ini... ini kelas prasekolah di Brunei...

    Ahad, April 27, 2008

    Sudut Pembelajaran

    Sejak mengikuti Kursus Dalam Perkhidmatan selama setahun berkaitan prasekolah di Maktab Perguruan Mohd Khalid, Johor Bahru pada tahun 1993, kemudian melanjutkan pelajaran di Universiti Malaya dan seterusnya berkhidmat di Pejabat Pelajaran Daerah Kota Tinggi selama 4 tahun (2000-2004) saya telah melawat banyak kelas prasekolah. Secara jujur saya katakan bahawa di negara kita ini, kelas prasekolah kebanyakannya sangat "lebat" dengan bahan-bahan yang digantung berbanding kelas prasekolah Jepun, Singapura dan luar negara lain. Saya pernah melawat sebuah tadika Jepun dan tadika rakyat di Singapura. Rata-rata kelas mereka sangat simple. Kalau melawat ke kelas prasekolah negara kita... ada yang hampir lemas saya dibuatnya. Memang sesak. Saya pelik bagaimana guru-guru sanggup meletakkan semua bahan bergantungan di kelas dan di tingkap yang menjadi penghalang laluan udara bersih. Kelas menjadi semakin gelap dengan kandungan udara yang menyesakkan. Terus terang saya katakan, andai saya melawat ke sesuatu kelas yang sesak begini... saya pasti akan menjadi orang pertama yang akan lari keluar. Kenapa? Saya tidak mahu merisikokan diri dengan asma yang saya hidapi sejak kecil. Tak pasal-pasal semput datang.

    Harapan saya bagi pegawai-pegawai yang ingin menilai keadaan kelas prasekolah, pastikan pengudaraan kelas di tahap tinggi. Jangan seronok sangat dengan kelas yang seolah-olah pasaraya yang menjalankan jualan mega sehingga habuk-habuk terperangkap di dalam kelas. Perabot juga tidak perlu banyak kerana kanak-kanak memerlukan ruang yang selesa untuk bergerak. Saya pernah melawat ke sebuah sekolah di daerah lain yang saya rahsiakan yang dicalonkan oleh PPDnya sebagai kelas contoh. Aduhai sempit sungguh kelas tu dengan perabot sehingga naik lebam kaki saya akibat berlanggar dengan bucu-bucu meja dan kerusi. Untuk tatapan anda semua, ayuh kita nilai bagaimana susun atur kelas dari luar negara berbanding kelas kita di Malaysia. Ini adalah pandangan dan pendapat saya. Kebebasan bergerak secara aktif sangat penting bagi kanak-kanak di usia 5 dan 6 tahun. Sebab itulah anda akan melihat betapa riangnya kanak-kanak apabila di bawa ke taman permainan dan padang sekolah. Terfikirkah anda kenapa mereka begitu? Jadikan kelas anda sebagai rumah kedua yang anda sayangi. Inginkah anda menjadikan rumah anda sebagai shopping complex yang membuatkan hidup anda semakin kompleks? Lihat gambar di bawah, apa perasaan anda? Bagi saya, inilah suasana yang seronok untuk belajar.

    Setting Up Your Classroom

    Saya temui bahan menarik ini juga. Kali ini di laman web http://members.tripod.com/~preschoolresource/classroom.html

    When you walk into your classroom what do you see? Is your classroom inviting? Is your room child oriented? If you have centers, are they well defined and labeled?

    Setting up your classroom is one of the most important steps for a successful year. Following are some of the tricks and ideas I have learned over the years. I hope you find them to be helpful. And as always if you have any comments or suggestions email me and I will add them to the article.

    Thank You!

    Jenni


    Your classroom. Eight hours of your day will be spent in this room and as for the children some may spend as many as ten hours per day there. Keeping this in mind your room needs to be comfortable for you and child oriented for your students. Now the greatest challenge comes:


    Creating a classroom that works for both you and your children.

    The first step in setting up your classroom is the decision on how you want your room divided. Is your room going to be center based or divided into work stations? A center based classroom is a room that is divided into different subject areas such as: home center, blocks, science, library/listening, manipulative and art. (We will go into greater detail on the contents of each center later in the article.) Work stations are daily or weekly activities that are set out and available to the children at all times. Such stations are: a building project with blocks and goal, an art project with directions and materials and so forth. I have found that a combination of each method works best, and so the rest of this article will focus on this combination.

    Next you must decide on how the centers in your room will be divided. Through room experimentation the best layout that I have found is what I term as volume division. By this I mean put quiet centers such as library/listening and science next to each other. The reasoning behind this is simple, a child who is listening to a story in the library/listening center would be distracted by the imaginative play of home center. It is important to the children to have a quiet place to escape to through out the day.

    Keeping the volume division in mind you should now decide which centers belong where in your classroom. For room appearance purposes the louder centers, such as home center and blocks, should be kept towards the rear of your room. Keeping the noise to the back gives you a lot of quiet space to work with children individually and converse with parents.

    All of your centers should pose shelving that is on the child's level. Remember children should NOT be made to feel small in their daily surroundings. Containers for toys should be child friendly. This means that corners should be rounded and lids should not fit too tightly.

    Now it is time to label your centers. Each center should have its own sign with pictures or drawings along with the written word. The pictures should relate simply to the main heading. Hang these signs from your ceiling in the middle of each learning center. This allows for the children and visitors to see with words and pictures the location of each center. In addition to the main center labels it would also be wise to label your shelving. By doing this you are allowing the children to see visually where each individual toy belongs. Shadow labeling is one way of showing the location of toys. By shadowing you simply trace the toy and decorate with crayons or markers and attach to the proper shelf. This is a great idea for the very young child.

    Now that you have your room arranged it is time to decide what toys to place on the shelves. The lists that follow will give you two different types of toys to place on your shelves, store bought toys and teacher made toys. Next to the teacher made items is placed (TM). When directions become available a "NEW" icon will be placed next to the description.

    Home Center
    child sized refrigerator, stove and sink
    telephone (toy or real)
    old telephone book
    plastic food and dishes
    pots and pans
    old clothing and shoes
    doll bed
    stuffed animals
    multicultural babies
    place mats and napkins
    hot pads
    rubber gloves
    iron and ironing board
    old junk mail
    menus
    pencil and paper
    food boxes and cans (emptied and washed)
    hair care products
    empty makeup items
    hair drier (chord cut off)

    Block Center
    wooden blocks
    plastic or child sized tools
    animals (farm and wild)
    Big Lego
    cars and trucks
    carpet with road design
    wooden people (community helpers)
    paper and crayons

    Science Center
    magnets
    motion bottles (TM)
    magnifying glass
    pictures of plants and animals
    shells and rocks
    leaves from trees
    dinosaurs
    counting rings
    paper and crayons
    weather display (TM)
    tornado bottle (TM)
    science books

    Library/Listening Center
    book shelf
    selection of books
    child's tape player
    books on tape
    paper and crayons
    bean bag chair
    felt board
    felt story pieces

    Manipulative
    board puzzles (bought and TM)
    floor puzzles
    pegs and peg board
    lacing cards
    small Lego
    small counting blocks
    Barbies and/or action figures
    folder games (TM)
    crayon and paper

    Art Center
    construction paper small and large
    drawing paper
    pencils
    crayons (TM)
    markers
    tempera paint
    water colors
    paint brushes
    stencils
    play dough (TM)
    child safety scissors
    scrap papers
    buttons
    cotton
    craft sticks
    crepe paper
    glue or paste
    noodles
    beans

    All of the items listed above should be left out for the children to use at any point during the day. A child should never be discouraged from using the materials in your classroom unless you feel there is a hazard involved.

    Creative Ideas for Puppet Play

    Saya menemui artikel menarik ini dari laman web http://www.thekidstoystore.com....

    Puppets are fun, educational, and a great way for children to explore various emotions and new situations they may be unsure of. Puppets are also good teachers for difficult topics like stranger safety or conflicts with friends. Children of all ages can play with puppets, but they are especially beneficial to preschoolers and young school age children.

    Puppets come in all sorts of designs and are easy to make at home as well. You can make puppets from simple materials like socks, paper bags, or even popsicle sticks. More complex puppets can be fashioned from felt or fabric scraps. You can buy puppets designed for your fingers or hands in many different styles, including people and animals. You can also find stages that make it easier to perform a puppet play, like the small puppet theater with 4 hand puppets, or you can create your own stage with a table and curtain or even a cardboard box.

    Guidecraft Deluxe Table Top Theater
    Guidecraft Puppet Stand
    Guidecraft Storytime Puppet Theater

    Puppets are fun for both children and parents. You can use a cuddly hand puppet to ease your child’s fears about going to the doctor or use a bath puppet to make the tub more fun. Puppets also make great story time helpers and can often coax children into going to bed or eating their vegetables. Puppets make all sorts of tasks more fun for children, including potty training and learning skills like letters and numbers.

    Children who play with puppets develop their language skills, social skills, and enhance their creativity. Puppets can also help children deal with emotions like anger, sadness, and loss. Provide your child with an assortment of hand puppets for free play and encourage her to create make believe stories with the toys. Play together and act out recent situations your child may not understand, may fear, or even events she enjoyed. Let the puppets start a new school or pretend the puppets are getting a new baby.

    Puppets are excellent toys for increasing reading comprehension skills and story telling capabilities. Read a favorite classic story, like The Three Little Pigs or Little Red Riding Hood, and use puppets to act out the story when you are done. Some puppet sets are available especially for this purpose, but it is easy to substitute the puppets you have available for the characters in the book. You can even add props to make your puppet play more like the story, like a small basket for Little Red Riding Hood or small block houses in the Three Little Pigs.

    It can also be a lot of fun to create your own puppet script with your child. Start by creating a character. Let your child name one or two puppets and develop personalities for each. Next, tell your child to decide where the puppets are and what they are doing. Are they playing at the park or maybe having a birthday party? Maybe the puppets are at home getting ready to eat dinner.

    Now you’re ready to create your puppet script. Encourage your child to make up the story and ask open ended questions to keep things going if she gets stuck. Older children can use this as writing practice or you may want to make up the story as you ply with the puppets. For a fun and educational long term project, write an entire puppet play together and make costumes and props to fit the story. After lots of practice, present the puppet play to friends and family or video tape the production for a lasting memory.

    Setting Up Learning Centers for Preschoolers

    Assalamualaikum
    Pagi Ahad ini saya ingin berkongsi maklumat yang saya perolehi dari internet bagi menjawab soalan yang diajukan oleh Cikgu Mirhana. Bagi guru-guru lain, sekiranya ada idea-idea lain, sila email kepada saya di fauziah.arahim@gmail.com. Semoga blog ini mampu membantu rakan-rakan guru prasekolah yang memerlukan. Bagi anda yang masih tercari-cari bahan, untuk makluman di internet ini ada berjuta-juta info yang boleh membantu anda. Apa yang anda perlu lakukan ialah melayari laman search engine dan memasukkan kata-kata kunci masalah yang anda hadapi. InsyaAllah, anda akan dapat menemukan penyelesaiannya.

    Baiklah untuk persoalan yang diajukan oleh Mirhana, saya salin artikel yang baru sebentar tadi saya perolehi. Saya gunakan kata-kata kunci "setting up learning centers for preschoolers". Untuk pengetahuan anda, penggunaan kata kunci untuk mencari maklumat amat penting supaya maklumat anda berada di landasan yang betul. Sebagaimana yang telah saya sebutkan terdahulu, saya akan cuba membantu anda semampu yang boleh bergantung kepada masa luang saya yang ada. InsyaAllah dari masa ke masa saya akan memasukkan gambar-gambar yang sesuai untuk kita sama-sama manfaatkan. Buat masa ini saya sedang menyediakan bahan-bahan slaid Power Point mengikut setiap tema yang akan diajar. Saya bukanlah mahir dengan IT ini tetapi saya sedia mencuba semata-mata untuk membantu memudahkan sesi pengajaran dan pembelajaran saya di kelas di samping menarik minat murid-murid. Prinsip saya "work smart". Anda bagaimana? Baiklah silalah tatapi artikel di bawah yang saya petik dari http://www.thekidstoystore.com

    Setting Up Learning Centers for Preschoolers

    It is a proven fact that children learn through free play and structured play activities. During the infant and toddler years, children move quickly from one activity to another and usually prefer to play alone. During these ages, it is best to provide children with plenty of open space and a variety of toys on low, child sized shelves.

    By the preschool years, most children have increased attention spans and will focus on a single play activity for longer lengths of time. Preschoolers love to play in groups with their friends and their own free play is becoming much more structured. Setting up learning centers for various types of play is a great way to organize toys for preschoolers and learning centers help children concentrate on developing specific skills while they play.

    The most important learning centers to include for preschoolers are dramatic play, block and construction play, books and literacy, and manipulative play. Other types of learning centers can be rotated or included based on your children’s interests, including a science center, an art center, and sand and water play. Each of these play areas help preschoolers to develop the skills needed to start school.

    The dramatic play learning center should encourage children to pretend and to play creatively. Dress-up clothes that allow children to role play as adults or various careers, like doctors or policeman, and props that encourage role playing, like kitchen accessories, are great toys for this area. Other toys that encourage dramatic play are puppets, doll houses, and tents, like the Play Hut Disney Princess Magic Castle.

    Learning centers for blocks and construction play need to include a lot of open floor space. Provide this center with a variety of blocks of all shapes and sizes. Also include cars and trucks, animal and people figures, and other toys that relate to your child’s current interests. This is the learning center area where your child can create models of anything she imagines, from cities with buildings and roads to an alien spaceship.

    Create a book and literacy center in a small, quiet corner with soft chairs or over sized pillows. If multiple children will be playing in your learning centers, it is a good idea to keep noisier centers separate from quiet ones. Toy shelves and large toys make good barriers. The reading center should include a good selection of books from several different genres. Magnetic letter boards, felt boards, and phonics games are also appropriate toys to encourage early reading skills.

    Manipulative play is very important to the development of fine motor skills and hand and eye coordination. This learning center should include a variety of toys that encourage the use of small finger and wrist muscles. Puzzles, matching cards like Memory, lacing strings or lacing cards, and math counters for sorting and counting are all great manipulative toys.

    Art, science, and sand and water centers can be included in your set up, or, you can place the toys for these learning centers in a large, sealed container and only bring them out on certain occasions. Art supplies should include plenty of paper, crayons, markers, glue sticks, cloth and tissue paper scraps, and pencils. Stencils, stickers, play dough, and paints are other supplies you may want to include. Toys for the science learning center should be based on your child’s interests. Some suggestions are microscopes, plants, dinosaur or animal toys, or magnets. Sand and water play can be as simple as dishpans filled with water, rice, or dry beans and an assortment of measuring cups and spoons.

    Khamis, April 24, 2008

    Ayuh melukis angsa

    Ayuh kita melukis angsa dengan mudah. Mulakan dengan menulis nombor dua. Saya yakin murid-murid anda juga mampu melukis angsa dengan mudah di samping mengaitkan angsa dengan nombor dua. Selamat mencuba.

    Rabu, April 23, 2008

    Building A Tree Leaf by Leaf

    Saya petik ini dari Kinderart. Menarik?

    Submitted by: Sandi Kovach-Long

    This is a project which can be adapted for a wide range of ages and abilities including adults with physical, perceptual and cognitive challenges.

    The beauty of this project is that everyone can participate.

    There is no pressure to "stay within the lines" as the leaves are cut-out and those who can use scissors can cut-out the leaves for those who are unable to.

    click to enlarge Subject: Paper Sculpture, Arts & Crafts, Special Education, Gerontology
    Grade: ALL
    Age: ALL

    Objectives:

    • Exploring overlapping
    • Mixing colors
    • Large group cooperation

    What You Need:

    click to enlarge

    What You Do:

    This is a large group project that can be accomplished by people with limited vision or motor skills.

    I encouraged participants to start by making marks on the leaf outlines with marking pens and going back and coloring over these marks with crayons.

    Staying in the lines is not necessary as leaves will be cut out.

    The trunk is made from brown kraft paper (paper bags will work) and put on the wall with rolls of tape (make a loop sticky-side out & use as double-sided tape).

    Cut-out the leafs and as a group decide where each one goes.

    This tree can be HUGE. One of the trees we have created was about 10 feet tall! The one shown in the photographs is about 6 feet tall.

    click to enlarge click to enlarge

    Five Little Pumpkins



    Saya menemui video klip yang menarik ini yang boleh dilakukan di kelas prasekolah. Pasti kanak-kanak suka aktiviti ini. Sebelum ini saya menyanyikan lagu aksi "Sepuluh Ekor Monyet". Memang riuh rendah suasana di kelas ketika itu. Ada kanak-kanak yang duduk menyorok di bawah meja, menyorok lari ke tandas dan menyorok di dapur. Anda ingin senikata puisi "Sepuluh Ekor Monyet"? Jom kita nyanyi bersama-sama.



    Sepuluh ekor monyet
    duduk di atas dahan
    mengejek sang buaya
    " Tak dapat makan, tak dapat makan"
    lalu sang buaya
    "shh...."
    ngap...(
    menangkap seorang kanak-kanak)

    Tanya murid berapa ekor monyet yang tinggal. Ulang dengan bilangan 9 hingga ke angka 1. Selamat mencuba.

    Pemilihan Peserta Kejohanan Olahraga Prasekolah 2008

    Assalamualaikum
    Selasa, 22 April 2008, saya dan pembantu pengurusan murid membuat pemilihan murid yang akan dibawa ke Kejohanan Olahraga Prasekolah di Stadium Bandar Penawar pada 8 Mei depan. Baru setengah jam mengadakan latihan, murid-murid sudah mengeluh kepenatan. Cuaca yang panas membuatkan mereka cepat sangat mengalah. Selepas latihan kami ke kantin sekolah untuk bersarapan. Dari pemilihan yang dibuat, saya dan pembantu membuat keputusan akan membawa hanya 5 peserta. Murid-murid saya ramai berbadan kecil manakala yang berbadan besar pula agak lembik. Kami akan membawa Ahmad Afif untuk balingan lelaki dan Fatin Nabila untuk acara perempuan. Manakala peserta larian pula, Mohd Fareez dan Mohd Nazim bagi acara 60m dan 80m. Peserta perempuan pula Athirah. Jom saksikan video klip yang sempat saya rakamkan sepanjang pagi tersebut.


    Go girls go

    Opps


    Lari


    Baling Bola

    Khamis, April 17, 2008

    Al Fatihah

    Assalamualaikum
    Saya telah menghadiri mesyuarat Pengurusan Prasekolah anjuran Jabatan Pelajaran Johor pada 14 hingga 17 April 2008 di Klebang Beach Resort. Pada hari Ahad, 13 April 2008, saya, Ain Nur Atirah (anak bongsu), Sabariah (adik), Izan dan Cikgu Ramlah telah menziarahi Cikgu Salmah Harun (guru prasekolah SK Bukit Lintang). Kami ke sana pada pukul 3.30 petang. Sebelum ini saya memang tidak sempat menziarahinya. Pada petang itu saya bercadang untuk mengambil gambar beliau tetapi memandangkan keadaan beliau yang tidak menutup sebahagian auratnya, saya batalkan niat tersebut. Sememangnya saya tidak memiliki walau sekeping pun gambar beliau sebelum ini. Di kesempatan itu saya mengambil peluang untuk memohon kemaafan andai ada kesilapan yang telah saya lakukan walaupun beliau telah tidak mampu untuk berkata-kata. Hanya linangan airmata yang muncul di tubir matanya. Sewaktu memegang tangannya, beliau seolah-olah tersentak. Mungkin beliau sedar kehadiran saya. Saya sempat mengajar beliau untuk mengucapkan kalimah syahadah beberapa kali. Mujur juga anak saya ada. Atirah mewakili saya untuk menyedekahkan surah Yaasin kepada beliau kerana saya tidak boleh membacanya atas sebab uzur syarie. Airmata saya menitis menatap wajahnya yang kurus dan tidak bermaya. Setiap kali mengajar kalimah suci itu di telinganya, setiap kali itu juga airmata saya bercucuran. Sebelum pulang sekali lagi saya membisikkan kata-kata kemaafan. Airmatanya meleleh di tubir mata.

    Isnin, 14 April 2008 saya, Aminah, Zamri dan Siti Suraya bertolak ke Melaka. Sepanjang perjalanan saya ada menceritakan tentang keadaan Salmah. Entah kenapa tiba-tiba boleh mulut ini menyatakan... biarlah Allah memanggilnya pulang dari dia terus menderita. Saya tiba di Melaka kira-kira pukul 3.00 petang. Setelah berehat seketika, kami berempat keluar ke Bandar Hilir. Kami pulang ke bilik hampir ke pukul 6.30 petang. Sementara menunggu azan Maghrib, pada pukul 7.15 petang saya menerima panggilan dari adik yang menyatakan Salmah telah dijemput oleh Allah s.w.t pada pukul 7.00 petang tadi. Ketika itu tiada airmata yang menitis kerana saya merasakan bahawa itu tandanya Allah lebih menyayanginya. Selepas itu saya mengirimkan sms kepada Encik Abdul Ghani selaku pegawai yang bertanggungjawab menguruskan prasekolah daerah Kota Tinggi untuk memaklumkan berita sedih ini. Sepanjang malam, saya memaklumkan kepada rakan-rakan rapat. Cikgu Aminah turut menghantar sms kepada semua rakan-rakan yang mengenali Allahyarhamah. Pada malam itu selepas pukul 10.00 malam di mana taklimat berakhir, kami memaklumkan kepada semua peserta untuk menghadiahkan Al Fatihah kepada Allahyarhamah... Al Fatihah

    frames


    Mesyuarat Pengurusan Prasekolah Negeri Johor

    Assalamualaikum.
    Saya telah menghadiri Mesyuarat Pengurusan Prasekolah Negeri Johor pada :

    Tarikh : 14 - 17 April 2008
    Tempat : Klebang Beach Resort Melaka

    Bersama ini saya kepilkan foto-foto sepanjang mesyuarat tersebut.


    Lakonan Personal Touch


    Senyum

    Kami juga berkesempatan melawat ke Sekolah Kebangsaan Klebang Besar.

    Papan tanda dan pintu masuk ke SK Klebang Besar.

    Murid-murid prasekolah yang ceria.

    Memerhatikan ketibaan rombongan kami.

    Bersama rakan guru dari daerah Johor Bahru.

    Barisan guru-guru ceria Johor Bahru.

    Sekolah kedua kami lawati adalah Sekolah Kebangsaan Tengkera 2. ( gambar akan dimasukkan nanti)



    Rabu, April 09, 2008

    Sesi Penilaian dan Pengujian CD-ROM

    Saya petik entri ini dari blog Puan Maznun (pengurus projek CD interaktif saya dari Dewan Bahasa dan Pustaka)

    Alhamdulillah, syukur ke hadrat Ilahi kerana dengan izinNya maka selesai lah jua sesi penilaian dan pengujian CD-ROM projek mega saya nie.

    Sesi penilaian dihadiri oleh Cikgu Fauziah, Cikgu Mazlan, Cikgu Wan Aliza dan Cikgu Aminah dan juga tenaga pembangun CD-ROM ini. Kami mendapat banyak maklumbalas dan cadangan dari semua yang terlibat, dan insyaAllah penambahbaikan akan dilakukan secepat mungkin sebelum ianya diterbitkan.

    Hari kedua, kami (saya dan team pembangun) mengadakan sesi pengujian CD-ROM ini kepada murid-murid kesayangan Cikgu Fauziah dan juga murid kelas pemulihan. Sesi berjalan lancar walaupun pening kepala jugak melayan karenah budak-budak prasekolah nie. Nampaknya, mereka sangat teruja dan sangat berminat untuk mencuba semua aktiviti yang terdapat di dalam CD tersebut. Seperkara lagi yang saya lihat, ada sesetengah dari mereka yang pada mulanya takut-takut untuk memegang mouse komputer, tetapi oleh kerana keterujaan dan keseronokan melihat kawan-kawan mereka yang lain bermain, dalam masa yang singkat mereka berjaya menguasai mouse dan turut sama bermain seperti kawan-kawan mereka yang lain.Walaubagaimanapun, kami semua masih dapat melihat beberapa kelemahan yang harus diatasi. Kami juga dapat mengenalpasti beberapa aspek yang harus diubahsuai demi kebaikan adik-adik saya ini.Saya secara peribadinya merasa sangat gembira apabila melihat adik-adik saya ni belajar dengan gembira, menyanyi bersama-sama menggunakan produk hasilan kami semua. Team pembangun juga nampak seronok dan sangat teruja melihat reaksi mereka semua. Sukar saya hendak menggambarkan perasaan ini dengan kata-kata, tetapi setulusnya saya rasa amat gembira apabila mereka boleh mengeja "mata", "kaki" , membaca , mengira, menyanyi, membuat patung kertas, membuat buku mini : semuanya menggunakan produk ini. Saya bersyukur kerana sumbangan yang tidak seberapa ini dapat membantu adik-adik saya belajar.

    Aku bersyukur pada Mu, Tuhan. Terima kasih...
    P/S : gambar-gambar lain saya letakkan dalam fotopages saya. Beserta entry yang lengkap. Baca kat sana ok..

    Nota dari saya:
    Saya juga berasa sangat gembira dengan kehadiran Puan Maznun dan kakitangannya ke kelas saya. Pengujian CD ini memang menyeronokkan walaupun saya terpaksa menghabiskan masa sehari suntuk di bilik akses komputer. Melihat kepada respon murid-murid saya dan murid-murid KIA2M saya dapat merasakan CD ini kelak akan dapat membantu serba sedikit kanak-kanak di negara ini belajar dengan seronok. Apa yang mengejutkan saya, Puan Maznun dan team pada hari itu seorang murid saya dapat mengingat lirik lagu yang saya cipta dan mendendangkannya secara spontan. Alhamdulillah.

    Komputer Meragam.

    Assalamualaikum.
    Sudah lama saya tidak online kerana komputer di rumah terpaksa dihantar ke kedai untuk dibaiki. Terlalu banyak virus yang ada dalam komputer saya tu sehingga beberapa komponen yang ada cair. Eh betulkah ni? Mungkin komputer saya terlalu panas agaknya sebab tu ada komponennya yang sudah cair. Susah juga bila tidak boleh akses ke internet beberapa hari. Sebenarnya banyak kerja-kerja di blog ini saya lakukan di rumah kerana di pusat akses sekolah, laman blogspot disekat oleh Kementerian Pelajaran Malaysia. Tugas-tugas di blog ini saya lakukan untuk kepuasan sendiri dan untuk merakam setiap apa yang berlaku di kelas saya. Tiada bantuan kewangan walau 1 sen pun dari pihak sekolah atau mana-mana pihak. Apa yang saya lakukan adalah atas rasa seronok memiliki laman blog yang boleh saya pamerkan wajah-wajah murid-murid kesayangan saya. Kini saya giat mempromosi blog ini setiap kali menghantar sms kepada rakan-rakan.

    Saya sering ditanya oleh pelajar-pelajar yang sedang mendalami bidang pendidikan awal kanak-kanak (PPAK). Adakalanya saya akan cuba menjawab soalan-soalan yang dikemukakan setakat yang termampu. Seandainya saya tidak dapat memberi respon kepada soalan anda, saya harap anda akan cuba mendapatkan semua maklumat itu di Perpustakaan Utama Universiti Malaya di mana saya pernah melanjutkan pelajaran di sana pada tahun 1997-1999. Kami merupakan pelajar perintis bagi program prasekolah di Malaysia. Pada pandangan saya dan berbekalkan pengalaman yang pernah dilalui dahulu, banyak bahan-bahan prasekolah boleh anda dapati di situ. Malangnya mereka terdiri dari buku-buku dan jurnal yang ditulis dalam Bahasa Inggeris. Bak kata orang dulu kala, kalau tidak dipecahkan ruyung, masakan dapat sagunya. Bagi adik-adik pelajar PPAK, silalah rujuk ke sana. Kalau dulu, saya akan menghabiskan masa sehari suntuk di situ untuk mencari bahan-bahan. Kalau boleh rasanya saya ingin tidur di perpustakaan. Saya sangat seronok berada di situ. Bagi saya buku adalah teman paling setia. Berbekalkan separuh gaji waktu itu (hanya RM300)saya terpaksa survive...tiada handphone, tiada makanan yang enak-enak. Saya hanya makan sekali sehari kerana wang perlu dibelanjakan dengan bijak (saya memiliki 4 orang anak yang masih kecil waktu itu dan suami pula terpaksa menanggung pelajaran adik-adiknya seramai 4 orang dengan gaji guru yang berkelulusan SPM)Waktu saya dipenuhkan dengan mentelaah di perpustakaan dan di rumah sewa menaip kerja kursus kawan-kawan untuk menampung hidup seharian. Bagi anda yang masih bergantung kepada bantuan ibu bapa, nasihat saya dapatkan markah yang terbaik. Saya yakin anda mampu kerana anda masih muda berbanding saya yang belajar di usia senja. Apapun saya tetap bersyukur kerana rakan-rakan sekelas saya yang rata-rata guru tua mampu mencapai kejayaan cemerlang...90% telah memperoleh ijazah Second Class Upper dengan Kepujian. Anda pula bagaimana? Selamat berjuang