Saya suka blog ini

Selasa, September 08, 2009

UPSR

Assalamualaikum
Hari ini, esok dan lusa kelas prasekolah dicutikan kerana murid-murid Tahun 6 menduduki peperiksaan UPSR. Kelas kami bersebelahan dewan besar sekolah, kalau murid prasekolah datang macam biasa sah-sah hingar bangar suasana sekolah. Puas pula untuk menegah mereka untuk senyap.

Memandangkan kelas dicutikan, saya berkesempatan menyiapkan tempahan jahitan manik baju raya rakan. Nak buat apa lagi? Kena gak menggantikan guru yang tiada dari pukul 11.30 hingga 12.30 tengah hari. Ada kala hati ini berkata juga... " Kalau aku tak ada, tak ada sorang pun guru yang diminta menggantikan aku di kelas" Kalau ada pun, ada tu buat-buat lupa. Geram gak bila kenangkan hal begini. Pernah masa PPM bercuti bersalin, saya hampir pitam di kelas. Tiada siapa pun datang menjengah. Dalam keadaan kecemasan itu, sempat saya berdoa semoga saya tidak pengsan. Kalau tidak apakah agaknya budak-budak kecil tu akan lakukan?

Sebenarnya semalam GPK meminta saya menjadi pengawas peperiksaan. Ada ke dalam waktu begini saya nak gantikan orang? Saya kurang minat jadi pengawas peperiksaan ni sebab banyak benda saya akan "miss". Saya rasa bila kelas dicutikan, saya akan punya masa untuk diri saya sendiri. Tak kisahlah sangat kalau nak kena jadi guru ganti. Yang penting saya ada perancangan sendiri. Pengalaman jadi pengawas peperiksaan menyerikkan buat saya yang tak boleh duduk diam ni. Nak jalan keliling dewan... memanglah tak larat. Nak duduk saja tanpa buat apa-apa... mau lelap jadinya. Lebih baik duduk di kelas dan siapkan kerja yang saya suka. Sambil-sambil tu bolehlah buat kerja sampingan. Hehehe... Dari pukul 7.15 pagi hingga 1.00 tengah hari lebih 10 benda boleh saya buat. So...layan je la apa yang telah saya rancangkan selama ini. Antaranya siapkan e-book saya... buat entri kat blog yang terkini, cari maklumat, sms kawan-kawan.... apa lagi ek?..... jahit baju, termenung rancang strategi, baca email, cari laman web....his his his... pendek kata.... buat je la apa yang patut.... minum air, makan kuih sampel raya ke.... haha.... siapa yang tak pose tu hah?...

0 ulasan: