Isnin, Mei 31, 2010

Ciri-ciri Pemimpin Yang Baik

Assalamualaikum

Kali ini saya ingin mengutarakan entri yang cukup penting bagi menambah pengetahuan kita bersama. Yalah manalah tahu kalau satu hari kelak anda akan dilantik menjadi pemimpin dan semestinya anda ingin menjadi pemimpin yang baik...

Tun Dr. Mahathir menggariskan tujuh kualiti untuk menjadi pemimpin yang baik, iaitu;

  • Seorang pemimpin yang baik tidak semestinya merendah diri tapi sekurang2nya tidak bercakap besar.
  • Beliau mesti bersedia menerima tanggungjawab tetapi tidak boleh terlalu mendesak dan berkeras dalam memimpin.
  • Beliau tidak harus menyalahkan orang lain bagi kegagalan tetapi mengakui kelemahan diri serta tidak harus menuding jari atau mencari seseorang untuk dipersalahkan.
  • Beliau harus bersikap luhur dan tidak pentingkan pujian dan kemasyhuran.
  • Beliau patut tahu bagaimana mengendalikan pengikutnya begitu juga pihak atasan serta perlu sensitif dengan sensitiviti orang lain.
  • Beliau patut bersedia melakukan apa yang diharapkan oleh orang lain untuk beliau laksanakan serta mendukung slogan kepemimpinan melalui teladan.
  • Beliau perlu bijak dan lebih pintar sekurang2nya berbanding orang yang berada di bawah pimpinannya.
Mengikut Dr Robiah Sidin (1988), dalam bukunya ‘Asas Pentadbiran Pendidikan’, beliau menegaskan bahawa secara umumnya ada dua jenis kuasa yang boleh dipegang oleh seseorang pemimpin itu. Pertama, kuasa yang datang dengan jawatannya di dalam organisasi itu dan kedua, kuasa yang berpunca daripada keadaan dirinya sendiri atau kuasa individu. Kuasa yang bersangkut paut dengan jawatan adalah penting kerana memberi kepercayaan kepada anggota-anggotanya. Walaubagaimanapun untuk seseorang itu kekal menjadi pemimpin dia mesti juga mempunyai kuasa yang berunsurkan kebolehan tersendirinya. Ini termasuklah:
  • 1. Mentaliti

  • Kebijaksanaan atau kebolehan membuat perhitungan yang jauh sebelum bertindak dengan menilai antara yang baik dan buruk berdasarkan pertimbangan ilmu dan pengalaman.
  • Keberanian atau kesungguhan serta kesanggupan menghadapi cabaran dan masalah serta risiko, baik yang berpunca dari luar diri atau dalam diri sendiri.
  • Mempunyai inisiatif atau tindakan yang dimulakan sendiri tanpa menunggu orang lain dating kepadanya minta bertindak.
  • Mempunyai kreativiti sendiri, terutamanya dalam menyelesaikan masalah-masalah yang wujud dalam organisasi.

2. Kemasyarakatan

  • Kesediaan memberi dan menerima pendapat.
  • Sikap positif dan terbuka.
  • Daya penggerak dan semangat juang yang kuat.
  • Kebolehan berkomunikasi secara berkesan.

3. Moraliti

  • Mempunyai disiplin diri yang unggul.
  • Kebersihan jiwa terutamanya dari segi keadilah, amanah, ketenangan, kesabaran, keteguhan pendirian dan ketahanan diri.
  • Iman yang teguh, terutama orang yang beragama Islam.

Antara ketiga-tiga ciri yang dinyatakan, moraliti adalah yang terpenting untuk menilai seseorang pemimpin sama ada baik atau buruk, berkesan atau tidak, boleh bertahan lama atau tidak.

Pemimpin memerlukan juga sikap tertentu untuk mempengaruhi orang lain. Perkara yang paling penting ialah pemimpin harus mempunyai pengertian dan tanggapan yang tajam terhadap individu-individu yang saling berurusan dengannya. Selain daripada itu seorang pemimpin juga harus mempunyai:

  • Empati; iaitu kebolehan untuk memahami perasaan orang lain dan bersimpati.
  • Kesedaran; akan kelemahan dan kekuatan dirinya sendiri. Sedar tentang bagaimanakah dirinya dianggap oleh orang lain. Hanya apabila ini berlaku maka barulah kepercayaan kebolehan dirinya akan timbul.
  • Kebolehan: untuk melihat secara objektif akan masalah-masalah dan tingkah laku anggota-anggota lain. Pemimpin harus bersikap adil boleh memberi analisa yang adil dan tidak emosional.

Selain itu, sekiranya seseorang itu ingin menjadi pemimpin yang baik, dia hendaklah mengamalkan perkara-perkara yang diketahui, dilihat dan diterima sebagai baik:

  • Seseorang pemimpin harus bersedia untuk belajar dari siapa sekalipun apa yang dia tidak tahu kerana kepimpinan itu sesuatu yang boleh terus menerus dipelajari dari latihan dan pengalaman.
  • Seseorang pemimpin mesti berani memberi jawapan yang tegas kepada sesuatu yang difikirkan baik atau tidak baik kepada organisasinya.
  • Seseorang pemimpin yang baik berupaya memudahkan semua kerja, dengan menjadikannya kerja-kerja biasa yang boleh dilakukan oleh kebanyakkan orang bawahannya dan tidak memerlukan pakar khusus.
  • Seorang pemimpin yang baik mempunyai perhubungan baik dengan orang-orang bawahannya. Dia mengenali mereka sebagai individu-individu yang mempunyai keistimewaan tersendiri. Pada kebiasaannya, pemimpin yang baik jarang berkasar dengan orang-orang bawahannya.
  • Seseorang pemimpin yang baik pandai membahagikan masa. Dia tahu bila masa bertugas dan bila masa di luar tugas dan bertindak bersesuaian dengan keadaan. Pemimpin yang tidak cekap selalu merasa runsing dan bimbang dengan hal-hal tugas di mana juga dia berada.
  • Dalam sesebuah organisasi terdapat pelbagai jenis manusia: ada yang malas, ada yang rajin dan ada yang boleh diharap serta ada yang tidak boleh diharap. Seorang pemimpin yang bijak tidak lemah semangat dengan keadaan ini. Dia menerima hakikat sedemikian dan menggunakan sebaik-baiknya apa yang ada.
  • Seorang Pemimpin yang baik tahu dan mahu berbincang denganorang-orang bawahannya mengenai sesuatu hal yang dia sendiri tidak pasti. Dia tidak hanya pandai mengeluarkan arahan saja.
  • Seorang pemimpin yang baik mempunyai banyak pengetahuan dan pengalaman mengenai tugas dan manusia.
  • Seorang pemimpin yang baik pandai memperkembangkan kebolehan bekerja orang bawahannya. Dia tahu mengagihkan tugas kepada mereka.
  • Seorang pemimpin yang bijak tidak sekali-kali lemah semangat dan cepat mengaku kalah apabila berdepan dengan sesuatu masalah. Kalau masalah tidak dapat diselesaikan dengan satu cara, dia menggunakan cara lain. Dia sentiasa bersikap positif.

Melalui perbincangan mengenai ciri-ciri pemimpin berkesan di atas, beberapa kesimpulan dapat dibuat. Diantaranya ialah kepimpinan ialah perlakuan seseorang yang boleh menggerakkan orang lain untuk berfikir, merasa, bertindak dengan cara-cara tertentu. Dalam hal ini seorang pemimpin harus mengetahui keperluan dan motif orang-orang yang berkerja dengannya dan harus menitikberatkan pencapaian matlamat kumpulan. Dia juga harus berjaya mengekalkan kekuatan yang ada pada kumpulannya untuk menyelesaikan masalah dan mencapai matlamat masa depan.

Seseorang pemimpin boleh menonjolkan kepimpinannya hanya melalui penglibatannya dalam kumpulan. Dalam kumpulan pula kekerapan interaksi bersama kakitangan membolehkan keberkesanan kepimpinannya. Kalau seorang pemimpin sentiasa “bersembunyi” dalam biliknya dan tidak mempunyai masa untuk berinteraksi dengan kakitangannya, maka kepimpinannya kurang berkesan.

Kepimpinan bukan bergantung sepenuhnya kepada jawatan. Status jawatan yang disandanghanya satu daripada punca potensi kepimpinan. Kejayaan kepimpinan adalah fungsi kedua-dua kuasa formal melalui jawatan dan penerimaan orang-orang bawahan secara tidak formal yang bukan kerana jawatan.

Sumber: http://kulanzsalleh.com/ciri-ciri-pemimpin-yang-baik

Jumaat, Mei 28, 2010

CD Cerlang Minda Prasekolah Diri Saya



Assalamualaikum
Makluman kepada rakan-rakan guru dan ibu bapa:
Untuk makluman anda semua, cd yang sekian lama dibekukan kini telah diterbitkan semula di pasaran. Jika nak cd Cerlang Minda Prasekolah Diri Saya hanya RM29 je. Bank in ke Maybank 1010 7545 0308 atas nama Fauziah A.Rahim. Sertakan nama dan alamat serta nombor telefon. Terima kasih atas sokongan anda.

Rabu, Mei 26, 2010

Jom buat kertas sendiri






Dynamic Dinosaurs

Materials
  • 8 green pipe cleaners
  • Googly eyes or markers
  • Pencil
  • Thick marker
  • Glue
Instructions
  1. Pipe Cleaner Crafts: Dynamic Dinosaurs Connect three green pipe cleaners end to end.

  2. Pipe Cleaner Crafts: Dynamic Dinosaurs Bundle them around a thick marker for the body.

  3. Pipe Cleaner Crafts: Dynamic Dinosaurs Connect two green pipe cleaners end to end.

  4. Pipe Cleaner Crafts: Dynamic Dinosaurs Bundle half around a pencil for the head, then coil some for the neck. Leave a 1-inch attaching stem.

  5. Pipe Cleaner Crafts: Dynamic Dinosaurs Attach the head and neck by inserting the stem into the body (use glue, if desired, for extra holding power).

  6. Pipe Cleaner Crafts: Dynamic Dinosaurs For the tail, coil one green pipe cleaner around a pencil, leaving a 1-inch attaching stem.

  7. Pipe Cleaner Crafts: Dynamic Dinosaurs Insert the attaching stem into the bundle of the body.

  8. Pipe Cleaner Crafts: Dynamic Dinosaurs Make legs by bending two green pipe cleaners into V's, then coiling each end around a pencil.

  9. Pipe Cleaner Crafts: Dynamic Dinosaurs Insert the legs into the body, between the coils (and glue, if desired). Glue on googly eyes or draw a face with markers.


How to Make Pipe Spiders

Make Pipe  Spiders

Things You'll Need:
  • Pipe Cleaners
  • Google Eyes
  • Glue
  • String
  1. Step 1

    Traditionally spiders are made from black pipe cleaners, but you can use any color. If you've a wide selection to choose from, consider selecting Halloween colors (black, orange, red, white) to work with.

  2. Step 2

    You'll need six pipe cleaners in all. Two for the body, and four for the legs.

  3. Step 3

    For the body, take two pipe cleaners, bend them in half evenly, and then bend again. Your average pipe cleaner is 12 inches long, so this should leave you with pipe cleaners approximately 3 inches long. Twist the pipe cleaners to bind them, and make the body of the spider.

  4. Step 4

    Now that you have the body, take the remaining four pipe cleaners and lay them out horizontally, about a half inch (or less) apart. Place the body in the middle, and make sure all four pipe cleaners touch the body.

  5. Step 5

    When they are all touching, and spaced the way you want them, bend the four pipe cleaners around the top of the body, and twist once at the joint to join the body and legs together. Pull the ends away from the body on the opposite side they started on, and voila! you've got your spider.

  6. Step 6

    Some people like to add eyes to the spiders. Pipe cleaners are notorious for their inability to take glue well, so make sure you have a quick drying, strong bond glue. Preferably super glue or something similar.

  7. Step 7

    If you buy a pack of googly eyes from your local hobby store, you can normally get a wide variety in the store. Pick two eyes you like - same size, or mix it up and select two different sizes - and then glue them to the front of your body. Allow three to five minutes to dry, and done.

  8. Step 8

    Lastly, Take a piece of black string, or whatever color you prefer, tie it around the body between the second and third legs, and then tie to your preferred spot. A tree branch, or door jam, nail, or even a door handle.

Mesyuarat Kejohanan Balapan dan Padang Prasekolah Negeri Johor






Tarikh : 26 Mei 2010 ( Rabu )
Tempat : SK Taman Kota Jaya
Masa : 2.30 petang

Jumaat, Mei 21, 2010

CD Cerlang Minda Prasekolah Diri Saya

Assalamualaikum
Setelah beberapa bulan projek cd interaktif saya bersama Dewan Bahasa dan Pustaka dibekukan, baru hari ini saya mendapat khabar gembira yang cd tersebut akan diulang cetak. CD pertama yang berjudul Cerlang Minda Prasekolah Diri Saya akan dapat diperolehi akhir bulan ini. Sempena hari lahir saya yang ke 48, inilah hadiah paling bermakna buat saya. Projek cd ini akan diteruskan sehingga selesai. Alhamdulillah bersyukur sangat kepada Allah atas limpahan rezeki ini.

Bagi anda rakan guru dan ibu bapa yang sering mengikuti blog ini sila maklum sekiranya ingin menempah cd tersebut, sila bertindak segera kerana saya hanya mampu memesan 100 set cd ( hehe tak cukup bajet nak beli banyak dari DBP ). Sila hubungi saya di talian 019 755 6032. Untuk makluman, cd ini belum ada dijual di kedai-kedai buku. Memandangkan stok yang terhad, jangan berlengah lagi untuk mendapatkan cd yang dapat membantu anak-anak anda dan murid anda menguasai kemahiran 3M ini.

Saya juga berasa sangat gembira kerana bahan ini telah dimasukkan di dalam data Perpustakaan Negara Malaysia...klik di sini Anda dipersilakan untuk membuat rating dan review bahan ini.

Khamis, Mei 20, 2010

Developmental Advantages of Sand/Water Table Play

Physical-motor:
Standing at the sand/water table facilitates the use of fingers, hands, arms, and trunk while maintaining overall balance and coordination of the body. Playing and digging with shovels, funnels, and scoops in sand or water provides resistive activity, which supplies the muscles and joints in the hands and arms with information that is sent to the vestibular and proprioceptive sections of the brain. This increases body awareness and allows practice of grading of muscle use for different daily activities. Eye-hand coordination and fine motor skills such as shoulder stability, forearm rotation, wrist control, and hand grasp-skills needed for future writing are facilitated bysand/water table play.

Cognitive:
Sorting items and problem solving are cognitively based skills. The sand/water table allows cognitive skills to be integrated with physical play, which creates a dynamic and engaging learning environment that supports cognitive development.

Sensory:
Playing in a variety of media possessing different textures offers opportunities for children to experience and discriminate a multitude of sensory information through the skin. Stereognosis skills are worked when children feel and identify items (e.g. toys in sand) that they cannot see.

Social:
Interactive and pretend play is how children learn and develop social skills such as verbal communication, sharing, helping, compromising, requesting, offering, and friendship building. The sand/water table can be considered a smaller version of the beach!

Speech and Language:
The gathering of children around an emotionally engaging activity promotes the use of spontaneous speech and language.

Isnin, Mei 17, 2010

Sambutan Hari Guru Peringkat Sekolah

Tema tahun ini
Hasil usaha kumpulan saya

Semangat kental kumpulan A

Muka berkilat sebab kepanasan mengukir

Dapat hadiah Naib Johan

Hadiah dari murid-murid saya

Ahad, Mei 16, 2010

Cute Alphabet Cloth Peg

Worksheets