Rabu, April 28, 2010

Kraf rama-rama


Mobile




Assalamualaikum
Aktiviti ini boleh dijalankan untuk tema serangga dan anggota badan. Misalnya rama-rama di bawah ini. Guru boleh menggunakan tapak tangan untuk membentuk kepak rama-rama.
Bagi aktiviti menguntai manik dan menjahit, tebuk di bahagian kepak rama-rama untuk memasukkan benang dan manik. Hasil aktiviti ini boleh dijadikan kalung yang dihadiahkan kepada ibu sebagai tanda ingatan sempena Hari Ibu.
Kita juga boleh membuat kad-kad hari ibu dan kad harijadi. Gunakan kad manila dan penebuk lubang kraf berbentuk hati untuk menghiasi kad yang telah dibuat.

Ahad, April 25, 2010

Analisa Pengunjung Setia Blog Ini

Terima kasih kepada anda yang sering mengunjungi blog ini. Sudah lama juga blog ini bertahan. Selama itu saya mendaftar di Nuffnang untuk meletakkan iklan di sini tapi belum pernah pun dapat duit iklan tersebut. Kalau sudi tu, klik-klik la iklan yang ada di sini ya.

Jom tengok analisa pengunjung blog ini:


kehadiran minggu lepas


kehadiran bulan lepas

Mengenal Abjad

Assalamualaikum
Ramai yang bertanya bagaimana nak perkenalkan kanak-kanak dengan abjad. Sebenarnya ada banyak cara. Untuk perhatian anda, tidak semua kanak-kanak dapat menerima corak dan teknik pengajaran guru. Oleh itu di dalam usaha mengenalkan abjad ini banyak cara perlu anda fikirkan terlebih dahulu:

1. Kematangan kanak-kanak
Ada kanak-kanak lambat proses kematangan otaknya. Mereka yang sebegini sering menimbulkan masalah di kelas ( kerana guru sangat terdesak mahukan anak muridnya berjaya - selalu didenda, dipukul/rotan dan sebagainya ).

Dalam hal ini guru perlulah berfikiran secara positif, begitu juga di pihak pentadbiran (ada pentadbir sekolah menyalahkan guru kerana seorang dua murid gagal dalam ujian LINUS - patutkah guru prasekolah dipersalahkan hanya kerana 1 atau 2 orang sahaja yang gagal? Apakah 23-24 orang murid prasekolah yang berjaya melepasi ujian LINUS itu tidak membawa sebarang erti di mata pihak pentadbir?)

2. Minat dan keperluan kanak-kanak
Kanak-kanak sentiasa teruja dengan bahan-bahan yang kecil dan menarik serta berwarna-warni. Mereka suka kepada kartun, iklan, alat permainan.

Di sini guru perlu memainkan peranan dengan memainkan psikologi kanak-kanak. Antara cara yang biasa saya lakukan ialah dengan memberikan stiker, menghadiahkan kanak-kanak dengan alat tulis berbentuk kartun yang kanak-kanak sukai.

Untuk maklumat yang lebih ilmiah, saya kepilkan artikel yang ditulis oleh Sheila Anderson yang saya petik dari http://www.submityourarticle.com/articles/Sheila-Anderson-864/alphabet-4384.php

Teach the Alphabet: 8 Fun Tips to Teach Your Child the Alphabet


Knowing the alphabet is a vital precursor to learning how to read. Children who know the alphabet before entering school have a natural advantage over children who can’t identify the letters of the alphabet. Learning the alphabet doesn’t have to be an arduous task. In fact, teaching the alphabet is more effective when you make it fun. Different children find different activities fun, so try different teaching techniques. Here are eight tips you can try to teach your child the alphabet.

1. The Alphabet Song

It may sound very basic, but before you actively try to teach your child the visual representation of letters, first teach them the letter names with the alphabet song. After having sung this with your child several times, then you can start pointing to letters as you sing the song to show your child that the letter names actually match printed letters. Print out a sheet of large letters and point to them as you sing. After doing this a few times, hold your child’s hand and point their finger to the letters as you sing. Finally have the child point to the letters on his/her own as you sing together.

2. Point to Letters on Everyday Objects

Every so often throughout the day point to a word you see and tell your child the starting letter or ending letter. For example, if you’re out with your child at Walmart, as you’re walking towards the building say, “Look, Walmart starts with W.” At the breakfast table point to the cereal box at talk about the first letter of the cereal name, or if there’s a logo on your clothes, talk about the letters of the logo. There are countless opportunities to point out letters here and there. Encourage your child to point out letters that he/she knows and make a big deal about it when the child does this independently.

3. Do a Letter Hunt

Pick a letter as the theme letter for your letter hunt. Then go around the house, or the shopping mall, or wherever you are, and find the letter you are looking for in at least 10 places: signs, books, products, toys, etc. If you are at home doing this you can actually pick up the items and collect the 10 things in a pile. Kids will enjoy collecting the items and then going around helping you put the items away.

4. Alphabet Coloring Pages

Many children love coloring so much that they can spend several hours every week coloring. Why not print off some coloring pages with the letter prominently displayed and associated with a picture of something that begins with the letter. Tell your child what the letter is and have the child repeat it back to you. Then discuss the picture and explain that the picture also starts with the letter.

5. Alphabet Mazes

Some children aren’t as interested in coloring but really enjoy finding their way through a maze. While the child is working on the maze talk to them about the letter and have them repeat the letter name. Talk to them about words that begin with that letter. After they finish the maze have your child try to draw the letter at the bottom of the page.

6. Letters of their Name

Often the first letters children learn are the letters of their name. Start by just saying aloud the spelling of their name. If you can come up with a little song for the letters of their name then the learning is usually much faster. For example, if your child has a 5 letter name try replacing the letters of the song BINGO with the letters of your child’s name. With a 3 letter name you can replace the first 3 letters of BINGO with the letters of the name and replace GO with “spells name”. For example, with the name Pat you can sing “P-A-T spells Pat, P-A-T spells Pat, P-A-T spells Pat, and Pat is your name.”

7. Tracing Their Name

After they can say aloud the spelling of their name then make or print out some tracing pages of their name. This creates a direct association of the shape of the letters with the letters of their name. This activity strongly reinforces learning to recognize and print their own name. Not only are they learning letters, but also early printing skills.

8. Tracing the Letters of the Alphabet

After your child can read and print their own name, then he/she can start tracing the rest of the alphabet. This will reinforce the oral learning of the alphabet with early printing skills. Either create tracing pages of letters, or print out some pre-made letter tracing pages. Repetitive tracing of each letter will solidify their learning of the letter shapes.

The most important things to remember about teaching your child the alphabet are to keep it fun and keep at it daily. You don’t have to work at it for long stretches at a time. That will only frustrate a child. Teach the alphabet in little bits at various times throughout each day and you’ll be amazed at your child’s progress.



Khamis, April 22, 2010

CD Jawi Dah Siap






Assalamualaikum
Harap maklum cd jawi sudah pun siap. Sekiranya anda ingin mendapatkan cd ini bolehlah menghubungi saya. Harga RM10 sahaja termasuk kos pos. Terima kasih

Projek Cerlang Minda Prasekolah Akan Diteruskan

Assalamualaikum
Semalam saya telah mendapat email dari Pengurus Projek Cerlang Minda Prasekolah yang banyak membantu saya untuk merealisasikan impian selama ini untuk menjadi seorang penulis. Pertemuan kami bermula di blog ini juga.

Menurut Puan Maznun, beliau telah diarahkan oleh pegawai atasannya untuk menyambung projek Cerlang Minda yang sudah terbengkalai. Pegawai tersebut ingin berjumpa saya untuk membincangkan tentang projek berkenaan.

Alhamdulillah dalam musibah yang menimpa anak lelaki saya baru-baru ini muncul berita yang sangat menggembirakan. Buat rakan-rakan, doakan saya berjaya menyelesaikan 5% sahaja lagi projek ini yang mengandungi 24 cd interaktif kesemuanya. Semoga usaha ini akan dapat membantu rakan-rakan untuk menyelesaikan masalah pengajaran dan pembelajaran di kelas prasekolah. Semoga usaha kecil ini akan dapat membantu mengembangkan minat kanak-kanak untuk belajar. InsyaAllah

Rabu, April 21, 2010

Star Book




Accordion Book



You Need:
* 1 long, narrow piece of paper (I use the front panel of a grocery bag cut in half the long way or a piece of used paper with writing on one side folded in half so that the writing is on the inside.)
* front or back panel of a cereal or cracker box or card stock or posterboard
* Glue stick and scrap paper


1. Fold the paper in half.

accordion_1.jpg


2. Take the top layer of paper, flip the edge back to meet the fold, and crease.

accordion_2.jpg


3. Turn the paper over, flip the edge of the paper back to meet the fold, and crease.

accordion_3.jpg


4. Lift the first page, insert scrap paper, and cover the entire surface with a thin coat of glue by starting in the middle and making stripes up and then down.

accordion_4.gif

5. Place the folded pages, glue side down, on one corner of the cereal box. Leave a very narrow border on the outside edges.

accordion_5.gif


6. Remove the scrap paper and fold it in half with the glue on the inside.


7. Complete the cover by trimming the cereal box so that there is an even narrow border all around.
accordion_6.gif


8. Using the cover you have already made as a guide, cut a second cover.


9. Using scrap paper, put glue on the other side of the pages and place the cover on top.


10. Open the book and smooth the first and last pages with the palm of your hand to help the glue adhere.


A few sample of accordion book:



Selasa, April 20, 2010

Lapbooking

What is lapbooking?

Lapbooking can be done by any learner-- from preschoolers to adults. With this educational method, you make mini-books covering details that you've studied. After making a variety of mini-books about a larger topic, all the books are put together in a large folder. The finished product is called a lapbook because it's large and covers your lap.

The completed lapbook will serve as a review tool as your children refer to it over and over again. And if you have to keep a homeschool portfolio to document learning each year, lapbooks can be a very impressive addition.

Here are a few sample of lapbooking you can use in the classroom.













Making the Mini-books

the heart of lapbooking

A lapbook is simply a collection of minibooks affixed on a base.


As you are studying your chosen homeschool topic, whether it be Colonial America or Penguins, use the mini-books to reinforce or narrate what was studied. In this way you can make a mini-book every day or so. Once your unit study is over, you will have a nice collection of mini-books to mount into a lapbook.

If your child is very young, you can write or type the text for him. Many children enjoy typing the text for mini-books on the computer.

If your child is artistic, have him draw the graphics. But if drawing gives your child fits, then find some nice clipart for him to paste into the mini-books. Search the Internet for images related to your topic, or use some of the great links below.

What kind of mini-book should you use? In the beginning, start small. Make some basic books with easy folds, and add your information into them. As you gain experience, you can venture out into some of the more complicated mini-books. See the links below for online directions for many types of mini-books.

For you highly visual learners, I've created a Minibook Gallery with photo examples of many styles of mini-books.

An Easy Way to Start

Tackle a mini-book rather than an entire lapbook.

So, you're interested in lapbooking but really have no idea where to start. What to do? Well, you could buy one of the kits from a retailer, or you can start small - one mini-book.

Choose one of the "easiest mini-books" below and make a few blank books. Then give them to your children to add text and images. It can be something you've studied in science or history, or it could simply be a creative story.


Greece Lapbook gods book



Once you and you children see how easy one mini-book is, the creating will go on and on. Once you have several mini-books about one topic, affix them into a file folder or large pieces of cardstock folded into a book shape.

The Easiest Mini-books

baby steps toward lapbooking

These links are simple directions with diagrams for easy to make mini-books.



mummy book opened shadows minibook open shadows minibook umbrella book open Satellites mini-book mapbook open

One Page Book

The easiest book there is! You will be amazed that you can make a book with just one sheet of paper and a pair of scissors! Experiment with different sizes of paper or different colors.

Layered Book (or Graduated Book)

Another easy book made with paper folded and stapled together. Easy but impressive. Try different colors of paper to make a rainbow book!

Accordion Book

This site calls this book an unfolding book. But most people call it an accordion book. It can open it up, down, to the left or to the right. You can decide! This book is especially good for timelines, steps in a process, or a series of events.

Flip Flap Book

A good mini-book standby. Vary your paper size and number of "doors" to fit your topic.


Cara Membuka CD Alpha Games

Langkah 1:
Klik pada ikon "software"


Langkah 2:
Klik SWF & FLV Player setup Wizard.


Langkah 3:
Pilih I accept the agreement dan Next

Langkah 4:
Klik Next seterusnya.

Isnin, April 19, 2010

Buku Ejaan Saya [Program SPM Pra SKUK 2010]

Assalamualaikum

Kali ini saya ingin menunjukkan satu lagi idea menggunakan stiker untuk pengajaran dan pembelajaran di kelas. Kali ini saya menceduknya dari blog Prasekolah SK Ulu Kakus. Wah semakin bersemangat guru-guru prasekolah sekarang ini. Cara mereka mengolah idea kecil ini menjadi semakin hebat dan menarik. Anda bagaimana? Sudilah kiranya menyahut cabaran ini kerana secara tidak langsung anda akan dapat melihat perubahan sikap kanak-kanak. Untuk pengetahuan anda semua, sejak memulakan idea ini di kelas, untuk kemahiran KVKV sahaja murid saya telah dapat menyiapkan 3 buah buku latihan setebal 80 mukasurat!. Sebenarnya saya telah "skip" aktiviti mengenal abjad. Kenapa? Apakah rasionalnya?

Kenapa saya meninggalkan aktiviti mengenal abjad... jawapannya apabila mengeja sukukata KVKV murid secara tidak langsung telah dapat mengenal abjad. Mereka seronok mengeja. Ini bermakna aktiviti yang saya jalankan adalah serampang dua mata. Mereka mengenal sukukata dan mengenal abjad secara tidak langsung. Dengan menggunakan stiker, murid saya juga telah dapat menunjukkan perubahan tingkahlaku yang sangat ketara. Corak kehadiran murid juga turut berubah. Masalah ponteng sudah berkurangan. Murid sentiasa menanti aktiviti mengeja.

Baiklah jemputlah membaca apa yang telah ditulis oleh Cikgu Adeline....

*************************************************************************

Prasekolah SK Ulu Kakus tidak ketinggalan untuk menjalankan aktiviti menulis perkataan (ejaan). Kami namakan aktiviti niProgram SPM Pra SKUK [SPM = Saya Pandai Mengeja].


Selama ni, sticker memang selalu diberi tetapi idea menggunakan buku kecil untuk membuat aktiviti ejaan ini betul-betul menaikkan semangat anak-anak Kakus untuk berusaha dengan lebih gigih.

Thank you Kak G (Pra SKDUA) kerana berkongsi idea ni.

Bila melihat gambar-gambar yang diupload oleh Kak G, saya betul-betul bersemangat untuk mencuba aktiviti ni untuk anak-anak pra. Saya sempat lagi menayangkan gambar-gambar tersebut di dalam kelas untuk tatapan anak-anak pra sebagai satu suntikan semangat dan motivasi kepada anak-anak ku yang mereka pun boleh melakukannya! Balik dari kerja terus membuat buku ejaan untuk anak-anak pra.

Inilah buku ejaan yang telah disediakan. hmm, kalau nak beli pun susah sebab berada jauh di pedalaman.. jadi gunalah sumber yang ada ;)

Saya buat buku ni dalam 3 warna (mengikut meja). Best juga ikut meja. Ini supaya setiap meja akan berusaha gigih agar mereka yang paling banyak mendapat sticker dalam buku mereka.


Inilah wajah-wajah ceria yang berjaya mendapat sticker pada hari ni!
Sneider, Bentley, Sherina, Tracy, Teresa & Elvina

Jumaat, April 16, 2010

Thank You Kak Gee!!!

Assalamulaikum...
Catatan ini saya perolehi dari blog Prasekolah Semaian Subur, SK Jengka 11, Pahang. Terima kasih buat Cikgu Raheela kerana sudi berkongsi idea. Tahniah kepada Raheela kerana berjaya membuat penambahbaikan kepada idea yang telah dilontarkan oleh saya sebelum ini. Kepada rakan-rakan guru yang lain silalah cuba idea ini kerana anda pasti akan dapat melihat hasil yang sangat menakjubkan...perubahan sikap murid-murid anda pasti akan jelas kelihatan... Selamat mencuba.

******************************

Thank You Kak Gee!!!

Assalamulaikum...
Lega rasanya budak semua dah balik..Sebelum balik tadi sempat minta budak tulis perkataan (KVKV) yang telah saya sebutkan dalam buku 'JOM TULIS'..Semua seronok coz tak sabar-sabar nakkan sticker yang akan ditampal pada muka surat yang telah mereka tulis..Dengan syarat, perkataan tu mestilah semuanya betul...Saya rasa kalian mungkin dah tau ni idea siapa kan....
Thanks a lot to Kak Gee from Pra SKDUA..MyEm0.Com
Dia sememangnya layak menjadi GC kerana usaha- usahanya inilah yang kadangkala kita rasa benda ni senang je sebenarnya..tapi, tak pernah terfikir untuk lakukannnya sendiri..Kalau di FB Kak Gee memanglah fenomena sticker nie menjadi-jadi..masing-masing dah order dengan Kak Gee..Mujurlah kebetulan saya dah jumpa sticker ni sambil jalan-jalan kat kedai..apalagi..borongla!!!
Cuma idea buku ni jer saya tukarkan sket supaya nampak lebih menarik untuk murid-murid saya..but, Kak Gee is the best!!!..Dialah idola saya :)

Anda semua bayangkan, pagi semalam saya baru je sebut dan tunjukkan pada murid sticker yang dah saya beli ni..ade pula gambar Ben 10 dengan Disney..lagilah melopong sekejap diaorang..Murid yang sebelum nie kerjanya memang tak sahla kalau saya nie tak menjerit 10 kali baru boleh siap..tapi kali nie dialah antaranya murid yang dapat siapkan kerja dengan cepat..Padahalnya, aktiviti JOM TULIS nie belum mula pun lagi..punyala diaorang tak sabar-sabar nakkan sticker tu..
Memang menjadi betullah idea Kak Gee..Tapinye, aktiviti ni saya takkan buat selalu coz saya tau budak saya nie memang akan cepat bosan dan lama-lama nanti dah jadi tak heranpun..tambah lagi kalau yang dah selalu dapat sticker tu..

Inilah 25 buah buku yang telah terhasil..Gambar boy tu untuk murid lelaki and girl untuk murid perempuan..

Seronok..dapat buku baru lagi hari nie..

Yeyeye..semua perkataan ni betul..teacher bagila sticker..

Ini hasil kerja Rifaa'Aiman..selalu menjadi antara murid terakhir yang lambat buat kerja..
Tapi, kali ni tak..kerja semua beres..mujurlah spelling nie pun betul semua..
dapatlah teacher bagi sticker pada dia...



I LOVE THIS BLOG!!!
http://praskdua.blogspot.com

Worksheets