Khamis, November 26, 2009

Let Learn To Poop

Assalamualaikum
Saya jumpa video ini di sebuah laman blog. Bagus gak blog ni. Tengok cara orang Jepun didik anaknya ke tandas. Begitu semangat sekali. Jom layan...

Aktiviti Mengenal Abjad

Assalamualaikum

Hari ini saya ingin berkongsi idea untuk anda sama ada guru prasekolah atau ibu bapa membantu kanak-kanak cepat mengenal abjad. Mudah-mudahan di waktu cuti begini anda guru prasekolah dapat menyediakan bahan-bahan ini sebelum sekolah bermula. Manakala ibu bapa pula boleh menjalankan aktiviti ini sepanjang cuti persekolahan ini untuk menarik minat anak anda belajar dengan cara yang menyeronokkan. Selamat mencuba.


Sudut Abjad.

Setiap kelas prasekolah perlu ada satu sudut abjad di kelas. Anda boleh menyediakan ruang bilik di mana kanak-kanak boleh meneroka abjad dalam banyak cara yang berbeza. Anda boleh guna huruf-huruf magnetic, stencils, blok, kad-kad gambar, kad-kad imbasan, stamps, cookie cutters, span, puzzles atau set permainan yang banyak menggunakan abjad untuk diletakkan di sudut berkenaan.


Padanan Abjad.
Buat set kad-kad huruf kecil dan huruf besar. Minta kanak-kanak padankan huruf besar dan kecil. Kumpulan yang berjaya memadankan kad-kad huruf yang sama dengan banyak dikira pemenang. Permainan ini boleh menggunakan kad bersaiz daun terup dan dimainkan seperti permainan Happy Family.


Beg Abjad

Isikan beg plastik dengan gel rambut, krim bercukur, gam yang telah diwarnakan dengan pewarna makanan, atau sebarang bahan lain yang anda mudah temui. Biarkan kanak-kanak gunakan jari mereka untuk membuat huruf-huruf di atas bahagian luar beg. Mereka boleh kemudian goncang beg itu untuk menulis semula. Aktiviti ini sangat menyeronokkan dan tidak membuatkan kelas berselerak.


Name Scramble.

Tuliskan nama kanak-kanak di atas kad-kad berasingan.Kemudian campur-campurkan kad itu. Suruh mereka menyusun nama mereka ke dalam susunan yang betul. Mereka boleh juga menukar kad-kad dengan kanak-kanak lain-lain dan cuba untuk mengeja nama-nama lain. Secara tidak langsung kanak-kanak akan tahu mengeja nama mereka dengan ejaan yang betul.


Memburu Abjad.

Beri setiap kanak-kanak sekeping kad abjad. Minta mereka memburu abjad yang sepadan dengan kad yang mereka dapat di sekeliling bilik darjah, mencarinya di dalam majalah, atau buku-buku.


Kejar abjad.

Sorok kad-kad abjad di sekeliling kelas. Minta kanak-kanak mencari kad-kad tersebut. Siapa yang mendapat kad terbanyak dikira sebagai pemenang.


Kad hilang.

Letak kad abjad di atas lantai. Minta kanak-kanak menutup mata mereka. Guru sorok sekeping kad dan minta kanak-kanak meneka kad mana yang hilang. Permainan ini boleh dibuat secara kumpulan kecil. Minta pasangan lawan untuk menutup mata kumpulan yang akan meneka. Jika berjaya, markah akan diberikan.Kumpulan yang terbanyak menjawab soalan dengan betul akan dikira sebagai pemenang.


Memancing abjad.

Lekatkan kad abjad di botol mineral kosong. Pasangkan tangkai di bahagian penutup botol supaya mudah untuk dipancing. Guru sebut nama abjad dan kanak-kanak akan memancing abjad yang telah disebut. Kumpulan yang berjaya memancing huruf abjad yang betul dikira pemenang.


Alphabet Walk.
Bawa kanak-kanak keluar untuk melihat huruf-huruf yang terdapat di persekitaran mereka Mereka boleh melihatnya di papan tanda, bangunan dan di mana sahaja yang mempunyai perkataan tertentu.


Pasangan Perkataan.

Tulis dua perkataan yang sama bunyinya tetapi berbeza makna di atas papan hitam misalnya perang dan perang (warna) dan kemudian minta mereka beritahu anda perbezaan makna perkataan tersebut.


Main sorok-sorok Abjad.

Sorok kad-kad huruf-huruf di sekeliling bilik darjah. Minta kanak-kanak mencari kad tersebut. Bila mereka telah menemui kad, minta mereka duduk semula dan beritahu keseluruh kelas huruf yang mereka jumpa.


Lagu Abjad.

Lagu ini mudah untuk dipelajari dan menyeronokkan untuk dinanyikan. Beri kanak-kanak huruf abjad dan biarkan mereka menyanyi huruf mereka apabila tiba giliran mereka.


Menyisih perkataan.

Biar kanak-kanak memilih kad perkataan yang telah anda sediakan. Suruh mereka susun kad perkataan itu mengikut susunan abjad. Misalnya ayam, basikal, cempedak, durian, emak dan seterusnya.


Membuat Huruf-huruf.

Ajak kanak-kanak membuat huruf-huruf dari krim bercukur, play dough, span, pudding atau bahan-bahan lain yang menyeronokkan.


Abjad Lembaran kerja.

Gunting lembaran kerja. Tampal semula lembaran kerja dan lakukan latihan menulis untuk mengajar kanak-kanak mengenal abjad.


Telaga abjad.

Dengan menggunakan gelung rotan, Tulis di atas kertas dan tampalkan abjad tertentu pada skittel di tepi gelung rotan. Bahagikan kepada beberapa kumpulan murid. Guru sebut huruf dan kanak-kanak akan melompat ke dalam gelung rotan sambil menyebut nama huruf tersebut. Kumpulan yang berjaya menjawab dengan betul akan dikira sebagai pemenang.


Bunyi Abjad.

Sebut huruf abjad dan bunyinya dan minta kanak-kanak mengulang semula apa yang anda sebutkan.


Sepit Abjad

Gunakan kad-kad abjad untuk menjalankan aktiviti ini. Minta kanak-kanak sepit kad pada penyepit baju dan gantung di ruang yang disediakan. Dalam kumpulan kecil minta mereka cipta perkataan menggunakan kad abjad tersebut. Kumpulan yang berjaya mencipta perkataan yang paling panjang dikira pemenang.

Rabu, November 25, 2009

How to Teach ABC

Here are some creative methods to teach ABC that will be interesting for both parent and child.

Edible alphabets

Make alphabets soup from alphabet pasta and before the kids consume it, use this to teach them the abc. Alternatively, you can use alphabet biscuits for the lesson

. Your kid will enjoy learning abc and eating them as well !

Alphabets decor

Use alphabets as decor around the house especially at your child's play area or bedroom. Not only are they decorative but they also becomes a great tool in teaching abc for kid. Hand-painted or stencilled lettering can be applied to all kinds of things. You can start by putting your child's name on the door followed by labelling drawers with their contents etc. You can even have alphabets for pictures and frames.

ABC for kid in song

Most young children learn their ABCs with the help of a popular song - The ABC Song :

ABCDEFG ... HIJKLMNOP ...
QRS ... TUV ... WX ... YZ ...
Now I know my ABC ...
Won't you come and sing with me ...

You can find many versions of alphabets songs here.


Alphabet games


You can also teach abc by playing ABC scavenger hunt. Have the child hunt for items that starts with the desired letter.


Alphabet Stamp

Use an alphabet stamp to learn the letters of the alphabet as well as coming out with new words and sentences in this alphabet activity.


Alphabets blocks

You can play lots of games with these blocks such as making new words, unscrambling words, sorting the consonants and vowels. You can also set up two little basket and have the child pitch the vowels into one and the consonants into another.


Other ways to teach ABC

There are many other ways you can use to teach alphabets such as :
- flash cards
- softwares such as the following :

Teach ABC for kid - Spelling and Math Games
This is an exciting educational software that lets you type in your own spelling lists, math quizzes and multiple choice quizzes. Using advanced speech technology, Merlin, Genie and Peedy the parrot then address your child by name, read out your quiz questions and provide lots of encouragement and fun. You can even download a FREE trial here.

Teaching Alphabet Sounds

Help Your Child Improve Auditory Skills by Teaching Alphabet Letter Sounds
In order to read, every child must know the sounds of the alphabet letters. He must be able to recall them quickly - he sees the letter and says the sound without hesitation.

  1. Test your child's knowledge of alphabet letter sounds by using the provided Alphabet List. Point to each letter and ask your child to, "Tell me what this letter says."
    *The alphabet list has no pictures, so your child has to rely totally on memory.
    *You are asking your child to tell you the letter sound, not the letter name.
    *Write down letter sounds that he or she misses. This is a good place to begin fixing your child's auditory gaps.

  2. If your child needs to learn most of the alphabet letter sounds, help her create her own Alphabet Book. Staple some pieces of paper together and ask your child to draw pictures of items that begin with the sound of each alphabet letter.


  3. You can also teach alphabet letters and letter sounds by using an Alphabet Chart with pictures.
    *Be sure to point to each letter as you are saying the letter name and letter sound.
    *Review the alphabet chart once a day and pretty soon your child will be able to point to each letter and say the sounds himself!
    *I have an alphabet chart tacked on the wall at kid-height of my son's bedroom so he can look at it.

  4. When you are teaching a letter sound, be careful not to add an "uh" sound at the end of the letter. For example, letter s should sound like a snake hissing, with no throat sound. Letter s says 'sss,' not 'suh.' If your child learns letters 'c', 'a', 't' as sounding 'kuh,' 'aah,' and 'tuh,' those sounds will not come together to say cat!

Children have different learning rates. Your child may need lots of direct instruction to learn the alphabet sounds. Don't forget, he will learn letter sounds more quickly with a short daily review.

Selasa, November 24, 2009

Kegagalan Murid Prasekolah

Assalamualaikum
Saya tersentak apabila membaca komen dari seseorang dari ruang sembang sebuah blog rakan guru berkaitan jumlah kemasukan murid ke kelas pemulihan. Dengan mudahnya orang berkenaan menyatakan bahawa penyumbang besar murid masuk ke kelas pemulihan adalah dari kelas prasekolah. Saya hairan dari mana orang itu mendapat data atau maklumat sedemikian. Teruk sangatkah guru-guru prasekolah yang ada di negara ini? Tidak mengajarkah mereka? Ataupun guru-guru kita ni tiada kualiti sebagai guru? Agaknya kurang ilmu lagi guru prasekolah ini sebab kebanyakannya guru lepasan maktab perguruan dan sedikit sangat dari universiti?

Kenapa murid prasekolah masuk ke kelas pemulihan?
Tentu anda tertanya-tanya kenapa murid prasekolah masuk ke kelas pemulihan. Kenapa tidak anda tanyakan kepada guru Tahun 6 di kelas aliran perdana ( kelas pertama ) muridnya 100%kah dapat 5A?

Kelas prasekolah ada 25 murid. Kalau setakat seorang dua yang masuk ke kelas pemulihan tu adatlah. Cuba anda kaji peratusannya. Kalau semua 25 orang masuk ke kelas pemulihan memang benarlah guru prasekolah itu makan gaji buta. Cuba kaji kenapa murid itu masuk ke kelas pemulihan. Nak tahu apa sebabnya:
1. Sikap murid - ada murid masih belum matang penguasaan kemahirannya. Ditambah pula dengan sikap suka ponteng sekolah. Baru disuruh mengeja sikit, airmata sudah bercucuran. Takkanlah guru nak merotan setiap hari murid berkenaan. Sebagai guru, kami tentu mahukan kejayaan setiap murid yang diajar.
2. Sikap ibu bapa - ada ibu bapa memang tidak ambil pusing kehadiran anak mereka ke prasekolah. Mereka ada yang beranggapan prasekolah ni sekadar makan-makan. Belajar main-main. Ada setengah ibu bapa tidak setuju kalau guru mendenda anak mereka.
3. Murid berkeperluan khas - ada ibu bapa yang sukar menerima kenyataan bahawa anak mereka terdiri dari kalangan murid berkeperluan khas. Diminta berjumpa doktor untuk pengesahan pun tak mahu sebab takut yang anak mereka tidak ada masa depan kalau belajar di kelas Pendidikan Khas.
4. Kurikulum - Kurikulum prasekolah sendiri belum mantap malah tiada kesinambungan dengan kurikulum di Tahun 1 dan soalan KIA 2M itu sendiri. Sebab itu kerajaan buat kurikulum baru prasekolah yang dinamakan Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan yang mana sekarang ini ramai guru prasekolah terpaksa mengorbankan masa cuti mereka untuk menghadiri kursus. Malah ada yang terpaksa membatalkan tiket penerbangan pulang ke kampung semata-mata kerana terpaksa menghadiri kursus. Tidakkah itu salah satu pengorbanan kami guru prasekolah semata-mata untuk memantapkan pendidikan prasekolah di negara ini.

Kesimpulan
Kajian perlu dijalankan untuk mengesan kelemahan-kelemahan murid yang masuk ke kelas pemulihan. Jangan terus membuat kesimpulan yang mengatakan murid prasekolah penyumbang terbesar. Murid prasekolah adalah anak-anak yang datang dari keluarga yang susah. Ibu bapa mereka sibuk menambah pendapatan untuk menyambung kehidupan. Sebab itu anak-anak terabai. Mereka mengharapkan 100% kepada sekolah untuk membantu anak mereka. Itu juga sebabnya kenapa ada kalanya sukar nak mendidik kanak-kanak yang kurang mampu ini kerana kebanyakan ibu bapa mereka kurang berpelajaran yang mampu mendidik anak di rumah selepas waktu persekolahan. Mereka ada kalanya tidak mampu membeli buku tambahan. Paling sukar bila ada ibu bapa yang bekerja secara shift yang berjumpa anak hanya setelah mereka tidur.

Kita perlu membuang tanggapan bahawa guru prasekolah merupakan guru kelas ketiga (guru yang tidak memberi sebarang sumbangan kepada pendidikan berbanding guru-guru Tahun 6 yang sering menerima APC) Jangan menganggap tugas guru prasekolah ini mudah. Kami mengajar 3 jam setiap hari. Lepas pukul 11.00 baru boleh berehat. Tahukah anda bahawa tugas kami ini bermula dari mula kanak-kanak datang ke sekolah. Non-stop. Kalau guru aliran perdana masih sempat bersembang di kantin, kami? Makan selepas semua makanan di kantin tinggal sisa. Jarang sekali guru prasekolah berpeluang bersembang sakan di kantin atau duduk di bilik guru. Masa kami sepenuhnya bersama murid... 3 jam tanpa henti sedang guru aliran perdana sempat juga berehat 30 minit kalau jadual "pack" sangat. Lebih menyedihkan ada sekolah yang tidak memberikan guru Agama untuk masuk ke kelas prasekolah, malah yang lebih parah ada guru prasekolah yang terpaksa "relief" kelas lain sebaik tamat waktu prasekolah.

Bagi guru prasekolah pula, anggap semua ini cabaran. Kita mesti teguh berdiri. Buktikan bahawa apa yang dituduh umum itu salah. Kita juga guru yang mendapat didikan di maktab dan di IPTA, sama seperti guru-guru aliran perdana. Kita juga mampu mengajar murid-murid Tahun 6 kalau diberi peluang. Malah boleh juga mengajar pelajar-pelajar di IPTA. Mengajar murid-murid yang lebih dewasa lebih senang sebenarnya. Kalau tak percaya, minta guru aliran perdana masuk mengajar di prasekolah. Mampukah mereka?

Sekadar luahan...

Ahad, November 22, 2009

Mesyuarat Prasekolah Sesi 2010

Mesyuarat Kali Pertama
Penerimaan Murid Prasekolah Sesi 2010

Tarikh : 21 November 2009 ( Sabtu )
Masa : 9.00 pagi
Tempat : Bilik Mesyuarat Seri Mutiara

Kehadiran:
1. Guru Besar
2. Guru Prasekolah
3. Pembantu Pengurusan Murid
4. Ibu bapa dan kanak-kanak yang telah terpilih

Agenda:
1. Ucapan alu-aluan oleh Guru Besar, Tuan Hj Ali bin Jaafar.
2. Penerangan pelaksanaan program prasekolah oleh Puan Fauziah A. Rahim, Guru Prasekolah, SK Datuk Usman Awang
3. Pelantikan AJK Majlis Pemuafakatan Ibu Bapa sesi 2010.
4. Membincangkan kadar perbelanjaan dan sumbangan bulanan bagi sesi 2010.
5. Membincangkan aktiviti yang akan dijalankan pada tahun 2010.
6. Hal-hal lain.

Ucapan alu-aluan Guru Besar
1. Mengalu-alukan kedatangan ibu bapa.
2. Menerangkan kenapa tempat mesyuarat ditukar di saat akhir. Dewan sekolah digunakan untuk peperiksaan Darjah 6, Sekolah Agama.
3. Mengucapkan tahniah kepada ibu bapa kerana anak mereka terpilih mengikuti kelas prasekolah pada tahun hadapan.
4. Menerangkan tentang peruntukan kewangan yang diterima oleh sekolah bagi membiayai perjalanan kelas prasekolah.
5. Semua perbelanjaan tambahan akan dibincang dan dipersetujui oleh ibu bapa selepas acara pemilihan AJK Majlis Pemuafakatan dibuat.
6. Mengalu-alukan ibu bapa yang datang ke sekolah sekiranya berminat untuk bersama-sama membantu perjalanan aktiviti di prasekolah.

Penerangan Pelaksanaan Program Prasekolah oleh Guru Prasekolah.
1. Puan Fauziah menerangkan tentang matlamat pendidikan prasekolah.
2. Menerangkan objektif pendidikan prasekolah kepada kanak-kanak berusia 5 dan 6 tahun.
3. Menjelaskan tentang peruntukan masa selama 4 jam yang akan dimulakan pada tahun hadapan selaras dengan Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan.
4. Menjelaskan tentang tujuan dan kaedah pentaksiran diadakan di kelas prasekolah.
5. Menerangkan secara terperinci peraturan-peraturan di kelas prasekolah yang mesti dipatuhi oleh ibu bapa dan kanak-kanak sepanjang berada di kawasan sekolah.
- Kehadiran
- Ponteng
- Pakaian gantian
- Pakaian seragam
- Kesihatan dan keselamatan kanak-kanak
- Penggunaan buku latihan / tulis
- Bahan bacaan tambahan kanak-kanak
- Peraturan umum
- Senarai keperluan kanak-kanak
6. Menjelaskan tentang penarafan lima bintang yang bakal dilaksanakan mulai tahun hadapan.
7. Cara-cara pemilihan penerima anugerah pelajar cemerlang.
8. Menerangkan tentang penggunaan buku tulis dan meminta ibu bapa akan sentiasa memantau kerja anak masing-masing dan menandatangani borang semakan.

Pemilihan AJK Majlis Pemuafakatan Ibu Bapa 2010
Penasihat - Guru Besar

Pengerusi - Encik Mad Fuad bin Salleh
Cadangan - Puan Rosni bt Taib
Sokongan - Puan Sarina bt Sedu

Naib Pengerusi - Puan Rosni bt Taib
Cadangan - Puan Saadiah
Sokongan - Puan Ermawati

Setiausaha - Puan Fauziah bt A. Rahim

Bendahari - Puan Misnah
Cadangan - Puan Farah Lina
Sokongan - Puan Sarina bt Sedu

Juruaudit - Puan Farah Lina
Cadangan - Puan Misnah
Sokongan - sebulat suara

Ahli Jawatan Kuasa
Semua ibu bapa dilantik sebagai AJK mengikut bidang dan keperluan yang dimaklumkan kelak.

Perbincangan Perbelanjaan 2010
Semua ibu bapa bersetuju dengan kadar yang telah ditetapkan:
Sumbangan bulanan RM10.00
Membeli buku aktiviti Pendidikan Islam - RM8.00
Buku tulis - RM 16.00
Bayaran asas sebagaimana yang telah ditetapkan oleh Pejabat Pelajaran Daerah juga dipersetujui sebulat suara.
- Uniform
- Baju sukan
- Baju hari Jumaat
- Insuran

Aktiviti Sepanjang Tahun 2010
1. Program Ziarah dan Marhaban
2. Lawatan
3. Sukaneka
4. Perkelahan dan Hari keluarga

Hal-hal lain
1. Mengukur baju kanak-kanak

Mesyuarat ditamatkan pada pukul 11.30 pagi.

Sabtu, November 21, 2009

Cuti Sudah Bermula

Assalamualaikum
Selamat bercuti kepada semua guru tapi saya masih belum dapat bercuti sepenuhnya. Hari ini ada mesyuarat di sekolah. Mesyuarat kali pertama penerimaan murid prasekolah sesi 2010. Mesyuarat akan diadakan di Bilik Mesyuarat Seri Mutiara bermula pukul 9.00 pagi ini.

OKlah kita jumpa lagi.

Nota:
Saya dah hampir 80% khatam membaca dan menyalin semula buku Dokumen Standard Prasekolah yang diberi JPNJ. Harap dapat khatamkan sepenuhnya Ahad ini. Ada sesiapa dah khatam membaca dan menyalin semula kitab baru kita tu?

Jumaat, November 20, 2009

Satu hari di Hari Graduasi

Sepanduk

Arif, ibu dan adik-adik

Hasanah, ibu, ayah, Hamzah dan Humairah

Bakal murid tahun 2014..

Sukanya dia

Farissha dan ibunya
(mengingatkan saya kepada Puan Maznun, pengurus projek Cerlang Minda Prasekolah DBP )


Guru Besar sedang berucap

Anak didikku yang cun dan comel

Hasanah penuh semangat walau lewat tiba.

Bila nak mula ni?

Tenang dan selamba

Bakal graduan berbaris

Berbaris di luar kelas

Tidak sabar menerima skrol

Persembahan koir

Sudah bersedia

Adib Amiruddin

Aisyah Nabihah

Arif Muhaimin

Auliah Suraya

Intan Sofea

Muhammad Afiq

Muhammad Aminuddin

Muhammad Haziq

Muhammad Nadzirul

Muhammad Quzairy

Muhammad Fahim Hakimi

Muhammad Amirullah

Muhammad Haikal

Muhammad Harith Iskandar

Muhammad Irfan Zafri

Muhammad Khairuddin

Noramanina

Norhasanah

Nur Fatin Farissha

Siti Nur Aina Saffiya

Penerima anugerah pelajar terbaik

Penerima anugerah pelajar terbaik

Penerima anugerah pelajar terbaik

Kenangan bersama Norhasanah yang akan bertukar sekolah tahun hadapan

Bergambar dengan ibu Norhasanah dan ibu Ariff serta adik-adiknya

Khamis, November 19, 2009

Hari Graduasi

Kami sekelas. Ada yang tidak hadir kerana sakit. Dari bawah kiri: Amirullah, Adib Amiruddin

Ikut pusingan jam: Hakimi, Haikal, Quzairy dan Irfan

Ikut pusingan jam: Harith, Hizzuddin, Arif dan Aminuddin

Atas dari kiri: Auliah, Haziq dan Aina
Bawah dari kiri : Aisyah, Amanina dan Farissha

Selasa, November 17, 2009

Bahan Kursus Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan

Assalamualaikum
Ramai kawan-kawan risau tentang kurikulum baru prasekolah. Hanya ini yang dapat saya bantu untuk menambah kefahaman korang. Klik pautan di bawah dan muat turun fail di bawah. Cetaklah ya. Baca dan fahamkan.

1. Modul Bahasa Malaysia. Muat turun di sini.
2. Modul Matematik. Muat turun di sini.
3. Modul Bahasa Inggeris . Muat turun di sini
4. Aktiviti Luar. Muat turun di sini
5. Preschool EL Power Point. Muat turun di sini
6. Jadual Waktu.
7. Jadual Waktu 2
8. Modul Bertema
9. Morning Circle
10. KSSR
11. English BPK
12. BPK Morning Circle
13. Preschool EL Teras
14. Pendidikan Islam

Isnin, November 16, 2009

Seminar Pedagogi Berkesan KSPK 2010

Seminar Pedagogi Berkesan
Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan 2010
Tarikh : 16 November 2009
Tempat : Dewan Seri Permata, SK Parit Raja, Batu Pahat

Aturcara:
1. Penerangan ringkas perjalanan seminar oleh Encik Sariman bin Hussin, Penolong Pengarah Prasekolah, Jabatan Pelajaran Negeri Johor.
2. Ucapan alu-aluan oleh wakil Pegawai Pelajaran Daerah Batu Bahat.
3. Ucaptama oleh Tuan Haji Abu Talib bin Abdullah, Timbalan Ketua Sektor Akademik, Jabatan Pelajaran Negeri Johor.
4. Ceramah 1 : Kepentingan Penggunaan Bahan Bantu Mengajar Di dalam Pendidikan Prasekolah oleh Puan Fauziah bt A. Rahim, Guru Prasekolah SK Datuk Usman Awang, Kota Tinggi.
5. Ceramah 2 : BBM ICT Prasekolah Bintang Jauhari oleh Encik Sariman bin Hussin.
6. Ceramah 3 : Pengurusan kelas, penggunaan fail meja dan penarafan 5 bintang oleh Encik Sariman bin Hussin.
7. Soal jawab

Penerangan ringkas perjalanan seminar

Antara guru yang hadir majoritinya adalah guru wanita.

Barisan guru dari daerah Kulai Jaya

Barisan guru dari daerah Mersing

Barisan guru-guru dari daerah Johor Bahru

Turut hadir Tuan Haji Abu Talib dari JPNJ dan Encik Wee dari PPD Mersing

Bacaan doa oleh Cikgu Zainal Somingan, Guru Prasekolah SK Taman Perling

Barisan tetamu terhormat

Ucapan alu-aluan oleh Puan Hajah Roziah, wakil Pegawai Pelajaran Daerah Batu Pahat

Tekun mendengar dan memikirkan pelan tindakan selanjutnya.

Ucaptama oleh Tuan Haji Abu Talib, Timbalan Ketua Sektor Akademik JPNJ

Mendengar sambil mencatat

Peserta tekun mendengar

Taklimat oleh Encik Sariman sebelum peserta bergerak pulang ke rumah masing-masing.

Worksheets