Saya suka blog ini

Rabu, Oktober 28, 2009

Akhirnya dah tiba

Akhirnya saya dapat juga surat panggilan mesyuarat pengurusan prasekolah setelah lama diperam di sekolah. Harapan saya semoga apa yang bakal dibincangkan di dalam mesyuarat pelaporan aktiviti tahun 2009 dan perancangan prasekolah tahun 2010 ini benar-benar dapat dimanfaatkan oleh semua guru prasekolah negeri Johor. Banyak juga yang ada dalam minda saya ini untuk diluahkan di dalam mesyuarat itu kelak. Bagi yang mungkin rasa tergugat dengan kehadiran saya kelak jangan risau kerana saya tidak ingin merebut apa-apa jawatan pun. Maklumlah saya bukan Jurulatih Utama Negeri Johor malah tidak juga jurulatih di daerah Kota Tinggi. Kehadiran saya sekadar memenuhi ruang dan undangan. Kenapa saya berkata begini? Jawapannya kerana ada yang telah sampai di telinga saya mengatakan saya begitu begini. Biarlah itu menjadi rahsia. Saya menerimanya dengan tangan terbuka. Hey... best pe dapat pahala free. Hehe...

Harapan saya hanya satu. Semoga pertemuan ini kelak dapat meningkatkan mutu prasekolah di negeri ini. InsyaAllah.

Tarikh : 30 Oktober 2009
Tempat : SK Bandar Putra, Segamat
Masa : 8.00 pagi hingga 5.00 petang.

Isnin, Oktober 26, 2009

Standard For Good Teaching

Source: www.teachervision.fen.com

You and I and a couple million other people have all been in schools for a number of years, and we all have some pretty good ideas about the qualities we feel are important for good teaching. Not surprising, several agencies and organizations have looked into the characteristics of good teachers. One of those is the Interstate New Teacher Assessment and Support Consortium (INTASC).

The INTASC establishes guidelines for preparing, licensing, and certifying educators. Among other things, they promote 10 standards that should be part of every teacher's classroom practice or personality (after some principles I have listed articles that address the specific topics):

  • Principle 1. The teacher understands the central concepts, tools of inquiry, and structures of the discipline(s) he or she teaches and can create learning experiences that make these aspects of subject matter meaningful for students.

  • Principle 2. The teacher understands how children learn and develop and can provide learning opportunities that support their intellectual, social, and personal development (Effective Learning and How Students Learn).

  • Principle 3. The teacher understands how students differ in their approaches to learning and creates instructional opportunities that are adapted to diverse learners (How Students Learn and Teaching Special Needs Students).

  • Principle 4. The teacher understands and uses a variety of instructional strategies to encourage students' development of critical thinking, problem-solving, and performance skills (Lesson Methodologies and Problem Solving).

  • Principle 5. The teacher uses an understanding of individual and group motivation and behavior to create a learning environment that encourages positive social interaction, active engagement in learning, and self-motivation (What Is Cooperative Learning, and What Does It Do? and Motivating Your Students).

  • Principle 6. The teacher uses knowledge of effective verbal, nonverbal, and media communication techniques to foster active inquiry, collaboration, and supportive interaction in the classroom (Lesson Methodologies and Levels of Questions).

  • Principal 7. The teacher plans instruction based on knowledge of subject matter, students, the community, and curriculum goals (Lesson Plans: Using Objectives and The Question of Homework).

  • Principle 8. The teacher understands and uses formal and informal assessment strategies to evaluate and ensure the continuous intellectual, social, and physical development of the learner (Categories of Evaluation).

  • Principle 9. The teacher is a reflective practitioner who continually evaluates the effects of his or her choices and actions on others (students, parents, and other professionals in the learning community) and who actively seeks out opportunities to grow professionally.

  • Principle 10. The teacher fosters relationships with school colleagues, parents, and agencies in the larger community to support students' learning and well-being (Special Projects, Special Events).

It's important to point out that your effectiveness as a teacher depends on much more than your knowledge of one or more subjects. In fact, your success will be driven by characteristics and dynamics that are as much a part of who you are as they are of your classroom behavior.

Conversations with hundreds of teachers around the country indicate that good teachers are effective because they assume five interrelated roles:

  • You as a person

  • Student orientation

  • Task orientation

  • Classroom management

  • Lifelong learning

I invite you to consider these roles in terms of your own personality dynamics as well as in terms of your reasons for becoming a teacher.

You as a Person

The reasons you are a teacher are undoubtedly many. Who you are as a person and how you would like to share your personality with students are significant factors in why you choose to be a teacher. So, too, will they be significant in terms of your success in the classroom. My own experience with hundreds of teachers has taught me that the personality of a teacher is a major and predominant factor in the success of students within that teacher's influence.

Joy to the World

Good classroom teachers are joyful. They relish in the thrill of discovery and the natural curiosity of students. They are excited about learning and often transmit that excitement to their students. They are stimulated by the unknown and are amazed at what can be learned, not just at what is learned.

Students consistently rate teachers high when humor is part of the classroom environment. This humor does not come from telling lots of jokes, but rather from the good-natured conversations and discussions carried on with students. Humor helps break down conversational barriers, establishes good rapport, and builds strong classroom communities.

You should be passionate. Good teachers are good because they not only have a love for children, but they also have a passion for the subjects they teach. If you're passionate about teaching, your students will know immediately. If you're less than excited about what you're doing, students will be able to determine that very rapidly, too. Your passion for teaching must be evident in everything you do.

I Wonder Why …

Effective teachers are inquisitive. They continuously ask questions, looking for new explanations and myriad new answers. They serve as positive role models for students, helping them ask their own questions for exploration. They are content with not finding all the answers but rather with developing a classroom environment in which self-initiated questioning (by both teacher and students) predominates.

Good teachers are also creative. They're willing to explore new dimensions and seek new possibilities — never sure of what lies around the corner or down the next path. They're willing to experiment and try new approaches to learning — not because they've been done before but simply because they've never been tried at all.

Outstanding teachers seek help from others. They talk about new strategies with colleagues, seek input from administrators and education experts, read lots of educational magazines and periodicals, and access websites frequently. They don't try to go it alone.

Effective teachers are change-makers. They're not afraid of change and realize that change can be a positive element in every classroom. If something isn't working, these teachers are eager to strike out into new territories for exploration. They're never content with status quo; their classrooms are always evolving, always in a state of transition.

Flexibility

I have interviewed scores of teachers all over the United States, from Maine to California and from Oregon to Florida — and a lot of places in between. I wanted to get their thoughts and impressions of good teaching and the characteristics they felt are essential in a quality-based classroom program.

To a person, they all told me the same thing: the number-one characteristic of a good teacher is flexibility or the ability to roll with the punches and not let the little things get you down.

It might come as no surprise to you, but there's no such thing as an average or typical day in teaching. Students come and go, clocks and other machines break, parents drop in unexpectedly, administrators have reports to file, meetings are scheduled at the last minute, you forget your lunch or your car gets a flat tire, the film you ordered didn't arrive, and a hundred other things can — and often do — go wrong.

However, it's the flexible teacher — the one who doesn't let these inevitable “roadblocks” get in her or his way — who survives and teaches best in the classroom. Yes, there will be “surprises,” unanticipated and unplanned events, and glitches along the way. But if you are willing to compromise, bend, and adjust, you will give yourself an incredible opportunity to succeed.


Sabtu, Oktober 24, 2009

Blog Cikgu Fatimah Kamal

Assalamualaikum
Terima kasih kepada Kak T kerana sudi mencari info Guru Cemerlang buat makluman saya. Tak sangka saya dapat kawan sebaik Kak T. Terima kasih daun keladi ya kak. Untuk makluman semua Kak T atau Cikgu Fatimah Kamal ni merupakan seorang guru prasekolah di SK Batu Hampar, Sungai Petani, Kedah. Beliau merupakan orang lama dalam bidang prasekolah. Beliau mempunyai 6 orang anak dan nenek kepada 8 orang cucu.

[kak+t+012.gif]


Kepada rakan-rakan semua, jemputlah ke blog Kak T. Satu cabaran buat guru-guru muda untuk menguasai IT. Kak T ni akan pencen mulai tahun 2013. Memang orang lama. Kira kakak senior ni. Korang kena sahut cabaran nenek sorang ni... biarpun sudah hampir mencecah usia persaraan, beliau tetap gigih. Siap ada blog lagi tau. Jom ke blog beliau. Pakat ramai-ramai join kelab dia pula ok.

Taklimat Pergigian



Taklimat pergigian ini telah diberikan oleh jururawat pergigian pelatih yang juga anak sulung saya. Biasalah semasa praktikal ni semua kena dilakukan. Apatah lagi kalau praktikal seorang diri tanpa teman sekelas. Mujurlah tinggal di rumah sendiri. Semasa sesi penerangan, saya pun risau juga kalau-kalau dia gelabah. Sebelum sesi tu banyak juga info yang saya tapis maklumlah kalau beri penerangan untuk budak-budak kecil ni kena ringkas dan menarik. Apa pun sesi ini telah berakhir dengan jayanya.

Program Marhaban di kelas

Tarikh : 7 Oktober 2009
Tempat : Kelas Prasekolah

Ikut pusingan jam Amirullah, Quzairy, Adib Amiruddin, Aminuddin,
Hakimi,Haiqal, Arif Muhaimin dan Harith Iskandar.

Atas dari kiri: Irfan, Aina Saffiya, Amanina.
Tengah dari kiri : Aisyah dan Auliah
Bawah dari kiri : Fatin Farissha, Hizzudin dan Haziq




Beraya ke rumah cikgu prasekolah

[1.jpg]

4 Oktober 2009 lalu kami sekeluarga menyerang rumah kawan-kawan. Rumah pertama kami serang rumah Cikgu Zainal a.k.a Wak Jenal di Taman Perling. Beliau mengajar di SK Taman Perling. Anak-anak saya memang mudah mesra dengan sesiapa sahaja khususnya kanak-kanak. Hehe nampak gaya boleh buka pusat jagaan kanak-kanak. Kalau anak bujang saya tu pula buat rumah Jenal macam rumah sendiri. Kira ok la tu yek Jenal.

Lepas lepak kat rumah Wak Jenal, kami ke rumah Cikgu Syikin di Mutiara Rini. Beliau ni guru prasekolah di SK Taman Universiti 2. Lepas ke rumah Syikin cuba telefon Cikgu Aminah, guru prasekolah SK Sri Skudai tapi dia dah dalam perjalanan ke Pontian. Tahun depan ingat nak beraya ke rumah guru-guru lain la pulak khususnya yang ada blog. Yang tak ada blog pun boleh juga.

Jumaat, Oktober 23, 2009

Guru Cemerlang DG44

Assalamualaikum
Pepagi Jumaat ni dapat surat dari Pejabat Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia. Surat penempatan pemangkuan guru cemerlang prasekolah pegawai perkhidmatan pendidikan siswazah DG44 secara khas untuk penyandang. Tarikh berkuatkuasa mulai 23 April 2009. Bos pula minta saya beri jawapan segera. Pening dah ni...

Macamana tak pening sebab saya dah terima surat kenaikan pangkat DG44 (KUP) dari Jabatan Perkhidmatan Awam mulai 16 Mei 2008. Mana satu nak pilih ni? Saya memang tak faham bab kedudukan guru cemerlang ni sebab selama ni kurang benar maklumat terkini yang saya tahu. Mungkin silap saya juga sebab tidak ambil berat bab perjawatan ini. Tahunya cukup bulan ambil gaji kat bank.

Pening...

Khamis, Oktober 22, 2009

Kelas 4 Bintang

Assalamualaikum
Semalam seharian saya tidak online. Kenapa? Saja tak online sebab sibuk dengan projek kraftangan yang baru dimulakan. Lagipun semalam sekolah kami bermesyuarat sehingga pukul 3 petang. Lepak betul 3 jam duduk di bilik mesyuarat. Dalam pada itu sempat juga mata saya terlelap melayang sampai ke bulan dan bintang. Sorry bos... waktu begini memang mata saya sukar nak celik dan nak beri tumpuan sebab biasanya balik ke rumah saya sudah terpengsan atas katil. Hahaha.... itulah yang bestnya bila mengajar di sekolah ni... kalau masa di PPD dulu... kurus kering badan dibuatnya sebab keletihan setiap hari. Kalau dulu waktu begitu berada di pejabat uruskan kerja. Hahaha sebab itulah saya tidak pernah mahu mengisi borang kenaikan pangkat. Malah tak pernah tahu pun bila borang kenaikan pangkat diedarkan di sekolah. Dunia saya hanya di kelas dan di rumah. Bilik guru pun setahun payah sekali saya nak ke situ. Sebulan pun payah sekali saya melintas di bilik guru. Bukan tak nak ke situ... saya pun tak tahu apa nak buat kalau ke bilik guru. Kalau setakat menyembang dan bergossip lebih baik duduk di kelas... macam-macam boleh dibuat.

Sekarang ni kerja-kerja di kelas pun dah semakin kurang nak dibuat sebab banyak dah ada dalam simpanan. Tapi kalau nak buat tu memang ada saja yang boleh dilakukan. Cuma sekarang ni saya ada sikit malaslah... ingatan banyak tertumpu kepada perkara lain. Sekarang ni pula dah sibuk nak isi borang prestasi. Huh... perkara ni lah yang saya tersangatlah malas nak buat. Pernah gak saya tanya kat pejabat... nak bagi anugerah ke kat saya tahun ni? Kalau dah ada calon saya rasa tak perlulah saya isi panjang lebar. Hehe... sah-sah jawapannya ... KO MEMANG TAK LAYAK DAPAT ANUGERAH APC ... Tahun ni siapa ya calon penerima anugerah APC? Saya dah tak nak fikir apa-apa pasal APC sebab nama saya sejak 22 tahun dulu tidak tersenarai dalam calon pilihan bos-bos saya. Borang prestasi kena hantar sebelum 30 Oktober. Hui... malas tuh nak buat. Dulu ada gak cuba isi borang guru pakar... tapi satu khabar berita pun tak dapat. Nak isi borang guru pakar DG48 setakat ni lum cukup syarat la pulak. So kesimpulannya.... buat jelah keje ko sampai pencen Cikgu Fauziah oi... Pasal borang prestasi ni sekali lagi saya bertanya apa yang nak di isi? Kursus prasekolah? Sampai la ni tak ada sehari pun saya dipanggil untuk hadir. Mesyuarat panitia prasekolah? Nama pun tak tersenarai nak mesyuarat apa ke bendanya weh. Borang prestasi aku kira kosonglah tahun ni. Mujur tak kena isi borang SKT... kalau tak lagilah haru biru jadinya. Nak isi apa ke bendanya... kursus... mesyuarat pun tak ada sepanjang tahun ni. Aku yang syok sendiri kat kelas. Sejak balik ke sekolah ni satu sen duit tuntutan perjalanan kursus atau mesyuarat sebelum-sebelum ni pun tak masuk dalam akaun. Kat mana salah tu? Puas dah isi borang. Aku semakin bosan.

Eh... tajuk entri aku kali ini kelas 4 bintang apa lak kaitan dengan cerita kat atas tu? Saja je aku nak tulis apa yang aku rasa setakat ni. Ada sesiapa nak marah ke? Peduli apa sebab blog ni blog aku. Suka akulah nak tulis apa. Hahaha....

OKlah meh sini pasang biji mata korang aku nak cerita pasal kelas 4 bintang. Kelas aku ni bintang yang ada dah berpuluh-puluh aku tepek kat siling kelas. Jadi kelas aku ni bukan lagi tarafnya 4 bintang..... malah berpuluh-puluh bintang. Rasanya kat Malaysia ni kelas akulah yang paling top berbintang-bintang. ( aha... ada yang jeles tu baca tulisan aku... nyampahlah tu... aku dengar apa korang cakap dalam hati tau) Setakat ni aku rasa kelas aku ni nombor satu kat negara ni. (hee nyampahnya perasan betul - tu dalam hati korang kata kan?)Tak caya? Tengok ni...ranking nombor 1 dalam Google.com.

Hehe... bukan nak bangga dirilah. Jauhkan oleh Allah. Saja je buat lawak bodoh petang ni. Jangan marah. Sebenarnya saya dapat panggilan dari Cikgu Su di Kuala Krai. Tapi malangnya saya tak dengar deringannya. Lalu saya telefon dia semula (Su kalu ko dapat anugerah pasni kena belanja akak tau). Sebelum ni Cikgu Siti Marziah, SK Ampang Tinggi, Negeri Sembilan pun ada telefon tapi terlupa la pulak nak bagi idea kat dia. Maaf la Siti oi sibuk amek ... Korang semua yang nak kena observe untuk dapat anugerah bintang berbintang ni janganlah terlalu mengharap ya saya dapat bagi idea. Maklum ada kalanya kepala saya ni bengong sikit... pastu lupa memanjang. Kalau nak telefon tu siap-siapkanlah pen dan kertas sebab idea saya ni adakalanya spontan je keluarnya. Macam cair gitu otaknya meleleh keluar. Hahaha...

Tahniahlah buat Su sebab dapat 4 bintang diberi oleh Encik Zamri - pegawai khas prasekolah Kuala Krai. Yang seronok dan buat rasa kembang hati ni bila Su kata dia ikut apa yang saya tulis kat blog ni. Haha... Ikutlah Su mana patut. Bila nak kena observe ni pilihlah tema yang best-best yang boleh korang goreng hangus budak-budak kat kelas tu. Kata Su dia pernah kena observe masa tema angkasa. Hehe... ada ke dia ikut apa yang saya cakap kat blog sebelum ni kat observer dia. Apa yang menarik observer tu pun sempat pening sebab dia pun mengaku tema tu memang susah nak diterangkan kat budak-budak prasekolah. Amik ko. Banyak gak pujian Encik Zamri luahkan kepada Cikgu Su. Wow... terangkat tu.... yang penting Zamri kata kelas Su ada kelas. Kalau dulu kelas tak ok sekarang terus melompat ke paras 4 bintang. Wow... memang deboom la. Tabik spring kat Su sebab berjaya menunjukkan prestasi yang membanggakan. ( Kelas aku gak yang tak ada pemantau nak tengok. Kata hari tu wakil Kota Tinggi ke peringkat negeri Johor... last-last tak ada sorang pun datang. Pertandingan terus ditiadakan. Woi... apa cerita ni? Tahun depan jangan harap aku nak masuk pertandingan lagi) Tahun depan aku nak buat taman okid kat kawasan taman kelas aku. Jangan nak mengada-ngada pujuk aku masuk bertanding lagi lepas ni. Sekarang ni kat pagar taman permainan okid dah mula berbunga. Best-best!.... Kat bawah pokok palma aku dah ada 5 pasu bunga okid yang sedang rancak berbunga. Cuti sekolah ni aku nak memujuk rayu suami ambil pokok okid hutan yang banyak kat Jalan Bandar Tenggara. (aha... cikgu-cikgu area Kota, Kulai dan Kluang jangan nak sibuk ngintai-intai tepi-tepi jalan tu. Kalau nampak aku jomlah join sekali.)

OKlah nanti bila aku dah senang aku nak upload gambar-gambar aku gi jalan raya ke rumah Wak Jenal dan Syikin. Aku nak upload gambar budak-budak raya dan banyak lagilah gambar yang aku ingat nak tepek kat sini. Korang tunggu je la... Itupun kalau aku senang la... Oklah... babai...


Isnin, Oktober 19, 2009

Program Ziarah dan Marhaban

Assalamualaikum
Syawal sudah tiba di penghujungnya. Program ziarah dan marhaban kami juga sudah selesai cuma saya belum berkesempatan memasukkan gambar-gambar bagi melengkapkan lagi laporan aktiviti yang telah saya rancang dan laksanakan bagi tema perayaan. Memang memenatkan kerana kami perlu menghabiskan dalam masa 3 hari sahaja.
Apa yang menarik sepanjang aktiviti dilaksanakan, 100% kanak-kanak telah berjaya mencapai objektif yang dirancang iaitu:

1. Mengucapkan salam
2. Bersalam-salaman dengan tuan rumah
3. Membaca selawat kepada Nabi Muhammad s.a.w
4. Mencuci tangan sebelum dan selepas makan
5. Membaca doa sebelum dan selepas makan
6. Beratur semasa mengambil makanan dan menerima buah tangan dari tuan rumah
7. Mengucapkan terima kasih kepada tuan rumah

Syukur ke hadrat Allah s.w.t kerana saya dan PPM serta guru pengiring sihat sepanjang aktiviti berlangsung. Kalau tidak terpaksalah kami melakukan plan B. Biarpun penat, kanak-kanak sangat seronok dengan aktiviti ini malah ibu bapa ( tuan rumah ) sangat menghargai kedatangan kami. Maklumlah bukan mudah menjalankan aktiviti ini dengan membawa 21 orang kanak-kanak dalam satu masa. Lagipun program ini hanya sekali sahaja dalam hidup mereka sebagai kanak-kanak prasekolah. Apa yang lebih menyeronokkan ada ibu bapa yang meminta agar kami dapat berkunjung lagi di tahun hadapan meskipun anak mereka tidak di prasekolah lagi. Alhamdulillah dan Insya-Allah akan kami usahakan.

Nampaknya pada tahun hadapan banyak lagi field trip atau ringkasnya lawatan yang bakal kami sediakan mengikut tema-tema tertentu. Insya-Allah.

Rabu, Oktober 07, 2009

Angkasa

Assalamualaikum
Hari ini agak meletihkan kerana kelas kami mengadakan majlis Marhaban dan Sambutan Hari Raya. Gambar-gambar sekitar majlis akan dimasukkan kemudian. Usai majlis, saya terpaksa menghadiri kursus dalaman sekolah berkaitan ICT sehingga pukul 2.00 petang. Hari ini juga gusi saya mengalami masalah dan memaksa saya ke klinik. Sebelum ini saya meminta anak sulung saya yang sedang menjalankan latihan di Klinik Pergigian Kota Tinggi untuk mengambilkan ubat namun doktor telah meminta saya datang sendiri ke klinik kerana ubat yang perlu diberikan merupakan ubat terkawal. Doktor telah memberikan saya ubat Metronidazole 200mg, Amoxycilin, Paracetemol, Prolase dan Glycerin of Thymol. Keadaan gusi sering membengkak dan dijangkiti bakteria padahal saya baru saja membuat scaling. Bila bengkak dan bernanah, rasanya cukup gatal. Aduhai...

Sejak semalam Cikgu Nadz meminta saya memberikan idea tentang pengajaran bertema Cakerawala. Saya akui selama ini saya hanya memperkenalkan bulan, bintang dan matahari sahaja kepada kanak-kanak. Maklumlah tema ini agak sukar. Saya kira pegawai prasekolah di PPD atau JPN sendiri kalau diminta mengajar tema ini tentu boleh panas punggung. Seminggu pulak tu.... Pendapat saya tema ini kurang perlu diajar secara terperinci. Ianya hanya perlu diselitkan di dalam P&P sepintas lalu sahaja. Tak perlu dijadikan tema seminggu. Memang parahlah bagi guru terutama guru muda untuk mengajar tema ini apatah lagi kalau mahu diselia oleh pegawai. Saya cadangkan Nadz minta pegawai atau jurulatih yang ingin menyelia itu mengajar di kelas Nadz boleh tak? Huhu pasti ramai pegawai yang marah kat saya lepas ni. Be realistic okay... Bagi saya buat setakat yang mampu sahaja. Kalau terlalu tinggi dan bahan itu tidak pula terjangkau oleh guru... ketepikanlah dulu. Budak-budak itu pun masih kecil lagi... masih panjang masa untuk mereka pelajari.

Walau apapun saya cuba usahakan juga setakat yang termampu untuk membantu Nadz. Harap Nadz berpuas hati dengan usaha saya ini. Saya minta maaf kerana tidak dapat menterjemahkan bahan ini ke dalam bahasa Melayu. Bak kata Nabil.... Lu Pikirlah Sendiri... Klik pada pautan yang ada. Selamat mengajar ya... jangan lupa kirim salam saya kepada penyelia Nadz nanti. Lepas diselia cuba minta idea mereka pula untuk penambahbaikan ya... jangan tahu mencari kesilapan guru sahaja tanpa mahu berusaha membantu mereka. Jangan pula... Cakap Tak Serupa Bikin. Maaf kalau kata-kata saya ini mungkin pedas didengar tapi itulah realiti alam pendidikan sekarang ini. Bagi yang ingin menyelia itu nasihat saya bantulah guru-guru untuk menambahbaik atau meningkatkan ilmu yang ada. Jangan mencari-cari kesilapan orang kerana kalau anda berniat begitu, pasti Allah akan membuka kesilapan anda kelak. Jadilah guru yang sebenarnya... membantu, membimbing, menyuluh ke jalan yang benar.

Space Pack: �Outta This World� Resources for Your Classroom
The pack includes: Kindercritters Literature Links, An 8 Page Blackline Reader I Know About Stars, A Thematic Mini Dictionary, A Writing Prompt, PLUS.. Original songs, culminating activity ideas, snack and craft ideas and more!
(From the A to Z Teacher Stuff Store - Download Now!)

Stars: A Thematic Cross-Curricular Unit
Packed full of activities & patterns --
  • Mini-Books: Space, What is a Star?
  • Word play activities Star songs & poems
  • Science and art activities
  • Much more!! -- Download it now!

  • (From the A to Z Teacher Stuff Store - Download Now!)

    Activity Idea Place: Night and Day open in new window

    Arts/Crafts, games, songs, and activities for a space theme.
    http://www.123child.com/UBB/showthread.php?t=6337
    Grade Level(s): Preschool, K

    Blast Off - Paper Rockets open in new window

    from More Mudpies to Magnets
    http://www.ghbooks.com/activity/activity.cfm?bookid=10015&page=126
    Grade Level(s): Preschool •

    Outer Space: Star Shine open in new window

    from The Giant Encyclopedia of Science Activities
    http://www.ghbooks.com/activity/activity.cfm?bookid=18325&page=402
    Grade Level(s): Preschool, K

    Pop Bottle Programming open in new window
    Make a Water-Powered Rocket
    http://www.cfc-efc.ca/docs/cccf/00000981.htm
    Grade Level(s): Preschool, K, 1-2 Rate It

    Science Tables Made Exciting open in new window

    Scroll down to "Our Galaxy" for cool ideas - You can make starscopes and star dust, experience life on the moon, and work in outer space. There's also many ideas for other themes.
    http://www.cfc-efc.ca/docs/cccf/00011_en.htm
    Grade Level(s): Preschool, K, 1-2

    Space Themed Crafts open in new window
    DLTK's Space Theme Section
    http://www.dltk-kids.com/crafts/space/space.html
    Grade Level(s): Preschool, K, 1-2 •

    Space Unit open in new window

    "Blast off to the final frontier" with Inside Kindergarten's space unit
    http://www.geocities.com/Athens/Aegean/2221/space.html
    Grade Level(s): K •

    The Solar System and Astronomy open in new window
    A thematic unit with activities for PreK-3 created by university students. It also includes many internet links for exploring.
    http://www.libsci.sc.edu/miller/solar.htm
    Grade Level(s): Preschool, K, 1-2, 3-5 •


    To the Stars and Back open in new window

    Lessons for each grade level
    http://www.angelfire.com/al/ToTheStarsAndBack/lessons.html
    Grade Level(s): K, 1-2, 3-5

    A Solar System Coloring Book open in new window

    A page for each planet and other terrestrial objects that includes facts
    http://www.windows.umich.edu/cgi-bin/redirect.cgi/coloring_book/index....
    Grade Level(s): Preschool, K, 1-2 •

    Color Guide open in new window
    This is a guide for coloring the planets
    http://www.windows.ucar.edu/cgi-bin/tour.cgi?link=pk_10.html&sw=false&...
    Grade Level(s): Preschool, K, 1-2, 3-5

    Space Day open in new window

    Space Day is during the first week of May - This site has resources for teachers and kids.
    http://www.spaceday.com/
    Grade Level(s): K, 1-2, 3-5

    The Nine Planets open in new window
    A multimedia tour of the solar system - my kinders LOVE to go to this site and view images of the planets!!
    http://www.seds.org/billa/tnp/
    Grade Level(s): K, 1-2, 3-5