Saya suka blog ini

Isnin, Jun 29, 2009

Boling Kapal

http://school.discoveryeducation.com/clipart/images/oldship5.gif

Assalamualaikum
Khusus buat Zarina Yaakob dari Gemas yang minta idea dari saya. Jom kita main boling kapal.

Bahan-bahannya:
10 botol kosong air mineral
templat kapal ( boleh klik, salin dan cetak gambar di atas )
pensel warna
double-sided tape
gunting
kad manila
bola getah sedang

Cara:
1. Cetak templat
2. Minta kanak-kanak warnakan sambil mengeja ejaan kapal
3. Gunting gambar yang sudah diwarnakan dan lekatkan pada kad manila
4. Lekatkan double-sided tape di belakang gambar yang sudah digunting
5. Susun 10 botol air mineral yang sudah dilekatkan gambar kapal dalam bentuk susunan boling.
6. Murid akan meleret bola getah untuk menjatuhkan kapal-kapal yang ada.
7. Kira berapa banyak jatuhan kapal.

Catatan:
Aktiviti ini boleh dijalankan untuk kemahiran kognitif (mengira, menambah dan menolak), kemahiran estetika dan kreativiti (mewarna), kemahiran psikomotor halus (menggunting), bahasa (mengeja) dan lain-lain yang difikirkan sesuai... bak kata Nabil... Lu Pikirlah Sendiri... hehehe. Sambil tu tolonglah klik iklan kat bawah tu ye... bantu untuk bayar bil internet. Terima kasih.



Ahad, Jun 28, 2009

Kelas Bermula

Maklumat yang ditampal di pintu dewan kuliah.

Pemandangan dari tingkat 25 KOMTAR

Pemandangan dari tingkat 25 yang juga sempat dirakam oleh anak saya.

Sempat berposing sebelum masuk ke kelas.

Assalamualaikum
Alhamdulillah hari ini kelas saya berjalan lancar. Kelas bermula pada pukul 9.30 pagi sehingga 3.30 petang. Pelajar saya hanya 5 orang sahaja hari ini. Mereka terdiri dari guru-guru tadika berpengalaman malah ada yang telah mempunyai tadika sendiri. Banyak juga yang telah saya pelajari hari ini berdasarkan perbualan bersama mereka. Ada juga pelajar saya merupakan pengunjung blog ini. Nampak gembira kerana mereka dapat bersua secara terus dengan saya. Hehehe...

Hari ini kami juga telah berbincang mengenai kerja kursus yang akan dihantar sebelum peperiksaan pada 16 Ogos 2009. Kerja kursus yang bakal disiapkan adalah lebih berfokus kepada bidang kerja di mana saya telah meminta mereka untuk menyiapkan kertas kerja yang memerlukan pemuafakatan ibu bapa dan guru bagi menjayakan aktiviti. Kami bersetuju untuk membuat kerja kursus yang berbeza di antara satu sama lain supaya hasil yang akan disiapkan dapat digunakan oleh semua pelajar setelah tamat pengajian.

Di dalam penyediaan kerja kursus, semua pelajar dikehendaki menyiapkan perancangan awal, semasa aktiviti dilaksanakan dan selepas aktiviti dijalankan. Kerja kursus yang dibuat mesti dilengkapkan dengan contoh-contoh surat yang akan dihantar kepada semua pihak yang terlibat. Tentatif jadual program juga perlu disediakan untuk menggambarkan perjalanan program. Borang penilaian program juga perlu dibuat untuk menilai keberkesanan program. Kos, sasaran, masa, tempat dan objektif juga perlu disertakan. Pendek kata kerja kursus ini diharapkan dapat membantu mereka selepas tamat pengajian. Saya juga akan meminta izin kepada mereka untuk memuatkan hasil kerja mereka di sini supaya boleh kita manfaatkan bersama. Tentu anda juga teruja untuk melihat hasil kerja ini kelak.

Mereka akan merancang projek-projek berikut:
1. Lawatan
2. Hari Terbuka
3. Sukan
4. Konsert
5. Pertandingan
6. Hari Kanak-kanak
7. Aktiviti Tematik (berpandukan tema yang akan diajar)

Semoga pelajar saya beroleh A bagi subjek yang saya ajar ini. Seronok betul dapat mengenali mereka. Alhamdulillah saya dapat ilmu baru hari ini. Horey!...

Sabtu, Jun 27, 2009

Pergh Lega

Assalamualaikum
Malam ini aku berjaya menyiapkan 3 bab untuk kuliah yang akan aku sampaikan esok. InsyaAllah harap-harap semuanya berjalan lancar. Pelajar aku esok hanya 7 orang sahaja. Harapan aku moga aku dapat bantu mereka mencapai kejayaan 100% dalam subjek yang aku sampaikan. Subjek Parent-Teacher Partnership ni mengandungi 20 jam pengajaran di mana terdapat 10 bab yang perlu disampaikan. Aku bersyukur sangat walaupun tak dapat ke Langkawi, aku berjaya membaca 3 bab bahan dalam sehari. Malam ini juga aku telah menyiapkan slaid yang bakal ditayangkan pada hari esok mengikut topik yang ada di bawah:

TAJUK SATU: PROGRAM PEMUAFAKATAN GURU DAN IBU BAPA

Pengenalan
Ibu bapa sebagai guru pertama
Teori perkembangan awal kanak-kanak
Pentingnya hubungan kemanusiaan dalam membina insan peringkat awal
Peranan ibu bapa, guru dan masyarakat dalam pendidikan awal kanak-kanak
Faedah program pemuafakatan guru dan ibu bapa dalam sistem pendidikan
Bukti yang menunjukkan kejayaan program pemuafakatan guru dan ibu bapa dalam sistem pendidikan
Kesimpulan
Soalan

TAJUK DUA: SEJARAH SISTEM PENDIDIKAN DAN PERKEMBANGAN KEKELUARGAAN DI MALAYSIA

Pengenalan
Pendidikan formal dalam masyarakat di Malaysia
Pendidikan awal kanak-kanak di Malaysia
Teori yang berkaitan perkembangan awal kanak-kanak dalam sistem pendidikan moden
Perkembangan kekeluargaan di Malaysia dan serata dunia
Masalah kekeluargaan dan kaitannya dengan perkembangan kanak- kanak
Keperluan mendesak terhadap sistem pendidikan awal kanak-kanak yang berpusat di Malaysia masa kini.
Kesimpulan
Soalan

TAJUK TIGA: KELUARGA DAN MASYARAKAT

Pengenalan
Sistem kekeluargaan tradisi dan perkampungan
Sistem kekeluargaan moden dan perbandaran
Struktur keluarga
Bentuk keluarga
Hubungan kekeluargaan
Pembangunan keluarga dan cabaran masa ini
Kesimpulan
Soalan

Kiranya banyak juga dapat aku fahami dan pelajari sehari ini. InsyaAllah rasanya aku dapat sampaikan esok. Moga pelajar aku tu nanti dapat faham dengan jelas apa yang akan aku sampaikan. Kelas aku yang kedua bakal dijalankan pada 12 dan 26 Julai dan 9 Ogos. Sebelum 16 Ogos aku kena bina soalan peperiksaan pula. Apapun aku tetap gembira dengan tugas baru ini sebab ada yang sudi mendengar ilmu yang aku ada.

Kepada rakan-rakan yang mencatat di ruang sembang dan komen, terima kasih atas perhatian dan sokongan kalian. Jangan risau tentang penutupan blog ini kerana aku akan kekalkan entri yang sedia ada untuk tatapan kalian. Cuma yang bertukar adalah imej dan info ruang hadapan (front page). Pendek kata aku nak tukar bajunya aje untuk tambah galmour tapi badan tetap sama sebab tuannya masih sama. Hehehe... aku nak buat make-over sikitlah. Aku dah cuba buang jauh pasal sesiapa yang tak suka blog aku ni. Aku tetap akan berdiri biar sebesar mana batu penghalang korang letak. Cuma yang aku nak buat adalah ubah fesyen je. Tukar jenama lain la pulak.

Tugas Baru

Assalamualaikum
Malam tadi rombongan guru-guru prasekolah Kota Tinggi bertolak ke Langkawi. Hanya beberapa kerat aje guru yang pergi. Aku malah tidak diberitahu langsung begitu juga ramai kawan-kawan yang tidak terpilih tidak dimaklumkan tentang rombongan itu. Ramai juga yang menelefon aku menyatakan tidak puas hati kerana tidak dapat mengikuti rombongan PERCUMA itu. Khabarnya ada golongan bukan guru prasekolah pun dapat ikut sama. Malah ada yang bawa anak dan pasangan sekali. Apa cerita tu? Aku tak boleh nak komen apa-apa sebab orang tak ajak takkan aku nak terhegeh-hegeh macam pengemis pula bertanya itu ini. Aku siapa? Cuma aku kesian tengok kawan-kawan yang tidak dapat ikut sama yang khabarnya melawat sekolah tanda aras di Langkawi. Lebih-lebih lagi guru-guru yang bertungkus-lumus selama ini menaikkan nama Kota Tinggi. Aku memang sudah biasa diketepi sejak 2004 lagi...jadi aku dah lali. Aku bukan sesiapa di daerah ini. Bak kata tuan PPD sendiri...orang biasanya tidak nampak permata di dalam lumpur. Aku hanya dikenali oleh rakan-rakan siber sahaja. Berbalik kepada kisah rombongan Cik Kiah tu kalau ditawarkan pun aku tidak boleh pergi sebab aku tak larat nak duduk lama dalam bas. Tambahan pula aku ada cerita gembira. Daripada aku menghabiskan duit berbelanja lebih baik aku menambahkan ilmu yang jauh lebih penting. Hehehe... lumayan sih...

Apa kisah gembira itu? Minggu ini aku dapat tawaran kerja baru! Memang mendadak je. Namanya pun rezeki. Kerja ni aku dah mohon setahun lepas tapi gagal sebab masa hari temuduga aku terpaksa ke SM Sains Muar menguruskan hal anak kedua. Bagi aku pendidikan anak-anak lebih utama. Jadi biarlah terlepas peluang itu walaupun agak lumayan hasilnya. Apapun pengorbanan yang aku lakukan setahun lepas berbaloi juga akhirnya malah lebih lumayan dari apa yang aku sangka. Alhamdulillah.

Tiga hari lepas aku dapat panggilan dari Universiti Malaya bertanyakan sama ada aku sedia ke tidak untuk memikul tanggungjawab selama 20 jam untuk melatih pelajar-pelajar Diploma Pendidikan Awal Kanak-kanak. Terkejut juga sebab sudah setahun berlalu permohonan itu malah nombor telefon pegawai terbabit pun dah hilang dari simpanan. Rabu, aku bergegas ke KOMTAR Johor Bahru untuk mendapatkan modul untuk subjek yang akan diajar. Alahai modul itu tidak pula ditemui sebab telah diambil oleh pensyarah yang lain. Aku sudah hampir putus asa sebab kelas akan bermula esok (Ahad) dan aku langsung tidak ada bahan untuk disampaikan. 20 jam bermakna 4 kali Ahad aku akan berada di IPPJ KOMTAR Johor Bahru dari pukul 9.30 pagi hingga 3.30 petang. Aku menerima tugas ini kerana aku berasakan sudah tiba masanya aku perlu ulangkaji semula ilmu yang telah aku pelajari di Universiti Malaya dahulu. Harap-harap selepas ini IPPJ dan UM akan ambil aku lagi untuk tajuk kursus yang lain yang berkaitan dengan program pendidikan awal kanak-kanak. Boleh juga aku kongsi ilmu itu kat sini walaupun ada yang komen blog aku ni membosankan, tak menarik dan macam-macam komen negatif.

Aku peduli apa kalau korang tak suka blog aku. Aku buat ni pun bukan ambil masa korang. Aku buat ini pun tak curi masa, letrik dan talian internet kerajaan. Aku buat di rumah. Jadi suka akulah nak masukkan apa sahaja kat blog ini. Yang kata blog ni bosan ke tak cantik ke atau apa-apa ajelah...lantak korang. Korang kalau tak suka boleh blah dari sini. Aku tak ajak korang masuk blog aku. Lepas penilaian kelas untuk pertandingan kelas terbaik negeri Johor kelak aku akan tutup blog ini. Aku akan ubah blog ini jadi blog baru dengan nama dan imej baru sebab blog ini adalah blog peribadi aku. Aku bebas untuk tulis apa sahaja tentang kerja dan murid-murid aku. Tiada siapa boleh larang aku. Lagipun aku bukan buat blog bincang isu politik. Aku buat blog tentang kerja yang aku suka dan murid yang aku sayang. Aku bukan nak ampu bos aku untuk dapat anugerah sebab aku tahu sejak 22 tahun dulu aku memang tak layak dapat apa-apa anugerah. Aku ni siapa? Jadi kalau korang sokong blog ini bolehlah terus membaca. Kalau tak suka... selamat angkat kaki. Jangan buang masa korang kat sini.

Isnin, Jun 22, 2009

Growth Milestones - FOUR YEARS

Every child is unique in his or her own way. Yet, there are certain similarities that children share with each other. With the help of many experts in the field, we have put together a collection of "Growth Milestones." This information is arranged in a sequence similar to a schedule of well-child examinations.

  • Can you believe that four years ago your child was born? Boy, "does time fly when you are having fun." Now you know why your parents used to say that you were growing up too fast. Ties to your apron strings will begin to loosen as the 4-year-old develops more independence and self-confidence. Before you know it, it will be time to start kindergarten. In previous generations, moms and dads learned what to expect of their child from their mother, grandmother or another family member. Today, most families are so scattered that parents do not have this help available. Therefore, do not hesitate to ask any questions you might have about your child's growth and development during the four year checkup. This is the reason for regular well-child exams.

  • Parenting and Behavioral
  • The 4-year-old really enjoys playmates. At this stage the toddler will begin to play cooperatively with others.
  • It is normal for children this age to have imaginary friends. Parents can sometimes use the youngster's imaginary "playmate" to their advantage (like getting your 4-year-old to do something you want him or her to do.)
  • Limit television viewing to one hour per day. Do not use the TV as a baby sitter or it as a substitute for interaction with your child. Watch children's programs with your child when possible.
  • Do not worry if your child becomes curious about body parts. This is normal at this age. Always use the correct terms for genitals. Modesty and a desire for privacy begin to emerge at this age. When your child starts to want privacy of his or her own, let your child know that you think this is good.
  • Your child may continue to use a security object (such as a blanket, favorite stuffed toy, night light, etc.). This is normal and your youngster will give up the item when he or she is ready.
  • If you are expecting another baby, discuss with your child's physician how to prepare your 4-year-old.
  • Allow your child to participate in setting and cleaning up the table. Always praise him or her for a job well done.
  • Provide some type of structured learning environment in preparation for kindergarten next year. Examples include preschool, Head Start or Sunday School. Show an interest in your child's preschool activities.

Discipline

  • Discipline should be firm and consistent, but loving and understanding. Praise your child for his or her good behavior and accomplishments.
  • Continue to allow your 4-year-old to make choices whenever possible but the choices should be limited to those you can live with ("red shirt or green shirt"). Never ask a 4-year-old an open question ("Do you want to take a bath") unless you are willing to accept the answer.
  • Use the two "I's" of discipline (ignore or isolate) rather than the two "S's" (shouting or spanking). When disciplining, try to separate your child and his or her behavior ("I love you, but I do not like it when you touch the VCR.")
  • Provide your 4-year-old with clearly stated limits along with an explanation of the consequences if rules are broken. Making children stand in the corner ("time out" by themselves for four minutes is usually an effective punishment. If you have any questions about your child's behavior, discuss them with the doctor.
  • Meaningless threats are ineffective. Follow through with the previously stated consequences when rules are broken.
  • Whenever possible, give reprimands privately.
  • Always bear in mind the positive effects of praise.

  • Development
  • Speech is almost always understandable.
  • Can usually count from 1 to 10.
  • Can walk on tiptoes, climb a ladder and ride a tricycle.
  • May name and match three or four primary colors.
  • Knows his or her own name.
  • Correctly uses the pronoun "I."
  • Children this age recognize gender differences and will correctly say "I am a girl" or "I am a boy."
  • Can dress and undress with supervision but still has trouble with laces and buttons. Children this age also begin to be selective about what they wear.
  • Holds and uses a pencil with good control. Can copy a cross, circle and possibly a square.
  • Can to draw a person with a face, arms and legs.
  • Engages in conversational "give-and-take."
  • Can sing a song.
  • Talks about his or her day's activities and experiences.
  • Can identify emotions such as sadness, anger, anxiety and fear.
  • Enjoys the companionship of other children; plays cooperatively and shows interest in other children's bodies.
  • Oral Health
  • Supervise brushing twice a day with a small amount of fluoridated toothpaste.
  • Take your 4-year-old to the dentist again this year and schedule re-checks as recommended by the dentist.
  • If the child sucks his or her fingers or thumb, ask the dentist how to discourage these habits. Stop pacifier use.
  • Continue giving a fluoride supplement if your drinking water is not fluoridated. Some dentists recommend fluoride be continued through age 8; others recommend continuing through age 12 or 16. Check with your pediatrician and dentist.
  • Learn how to prevent dental injuries and what to do in case of a dental emergency, especially the loss or fracture of a tooth.

  • Feeding
  • The 4-year-old continues in a period of relatively slow growth. Average weight gain per year is only three to four pounds. Therefore, the appetite still is not what most parents (or grandparents) think it should be. Remember, feeding problems may arise if parents make their child eat more than he or she needs to, or show too much concern in what their child eats.
  • Provide snacks rich in carbohydrates and limit high-fat, low nutrient foods.
  • The 4-year-old can and usually insists on feeding himself or herself.
  • Mealtime should be pleasant and food should never be forced. Provide nutritious foods and let your child decide what and how much to eat. Offer small portions with the availability of a second helping.
  • The 4-year-old will often imitate peers in food likes and dislikes.
  • Avoid nuts, hard candy, uncut grapes, hot dogs or raw vegetables. Control sweets and avoid junk food.
  • Eat dinner together as a family whenever possible.
  • Insist on good table manners and encourage pleasant conversation during meals.
  • Turn the TV off during meals.

  • Sleep
  • An afternoon nap may still be necessary.
  • Fears of the dark, thunder, lightning, etc. are quite common at this age.
  • Maintain a consistent bedtime and bedtime routine, using a night light, security blanket or toy are all ways to help lessen nighttime fears.
  • Nightmares can wake a child up from sleep. They can be triggered by changes or stress. Reassure your child and put him or her back to bed.

  • Immunizations
  • Since immunization schedules vary from doctor to doctor, and new vaccines may have been introduced, it is always best to seek the advice of your child's health care provider concerning your child's vaccine schedule.
  • Your child may receive one or more immunization depending on your doctor's schedule. Other doctors prefer to wait until the child is five for these immunizations.
  • Annual flu vaccines may be recommended for children with chronic illnesses like asthma and heart defects. Check with your doctor.
  • If the child can cooperate or a problem is suspected, vision and hearing will also be checked. The child's blood pressure will be recorded. A urinalysis will be preformed and many physicians apply a tuberculin test at this checkup as well.
  • The following immunizations may be given at the 4-year old checkup.
  • 1 dose of DTaP vaccine
  • 1 dose of the MMR vaccine
  • 1 dose of the Inactivated Polio Vaccine

  • Toilet Training
  • By age 4, 95 percent of children are bowel trained.
  • By age 4, 90 percent of children are dry in the daytime and 75 percent at night.
  • Safety
  • Your child continues to require close supervision. Accidents continue to be the principal cause of death in children in this age group.
  • Know where your child is at all times. A 4-year-old is too young to be roaming the neighborhood alone. If your home uses gas appliances, install and maintain carbon monoxide detectors.
  • The purchase of a trampoline is not recommended because of the risk of serious injury.
  • Insist that your home and car be smoke free.
  • Select toys that are safe.
  • Electrical tools, firearms, matches and poisons should be locked up, out of reach.
  • The child should not have unsupervised access to, or ride a bike in, the street.
  • Some 4-year-olds can be taught their full name, address and phone number.
  • If bicycling, teach safety rules and insist on helmet use.
  • It is too early to expect your child to look both ways before crossing the street.
  • Supervise all street crossings.
  • Continue to use a car seat or booster seat secured properly until the child weighs at least 60 pounds or his or her head is higher than the back of the rear seat. The greatest risk to your child's health continues to be motor vehicle accidents.
  • Remember, it is impossible for you to protect your child during an accident by just holding him or her. Set a good example by always using a seat belt when driving.
  • Always walk behind your car before backing out of the driveway.
  • Many 4-year-olds are fairly good "swimmers," but knowing how to "swim" does not make the youngster water safe. Never leave a child unattended in a bathtub, even for a few seconds. Ensure that your child wears a life vest if boating.
  • There is no such thing as a "child proof cap." Ingestion of toxic substances is common at this age. Keep syrup of Ipecac in the home to be used only as directed by your child's doctor or the poison control center.
  • Never buy toys or other objects that can be cut or ingested. Suffocation by plastic bags and balloons still occurs at this age.
  • Be especially careful when using power lawn mowers and other power tools.
  • Test smoke detectors to ensure they are working properly.
  • Continue to use a water proof sunscreen on your child before he or she goes outside. If possible, avoid the hours between 10 a.m. and 3 p.m. when the sun is the most dangerous.
  • Advise your 4-year-old to be careful around strange dogs, especially ones that are eating.
  • Begin to teach your child not to talk to strangers or accept food from strangers. Teach your child the first and last names of family members.
  • Teach your child pedestrian safety ("look both ways before crossing the street").

  • Illnesses
  • The 4-year-old experiences less respiratory infections, such as colds, ear infections and sinus infections than the previous year. Begin to teach good habits: washing his or her hands after using the toilet, putting his or her hands in front of his or her mouth before coughing or sneezing, and washing his or her hands after coughing or sneezing.
  • Remember, most illnesses at this age are viral, which means antibiotics will not shorten the course of the illness.

  • Immunizations
  • Since immunization schedules vary from doctor to doctor, and new vaccines may have been introduced, it is always best to seek the advice of your child's health care provider concerning your child's vaccine schedule.
  • Your child may receive one or more immunization depending on your doctor's schedule. Other doctors prefer to wait until the child is five for these immunizations.
  • Annual flu vaccines may be recommended for children with chronic illnesses like asthma and heart defects. Check with your doctor.
  • If the child can cooperate or a problem is suspected, vision and hearing will also be checked. The child's blood pressure will be recorded. A urinalysis will be preformed and many physicians apply a tuberculin test at this checkup as well.
  • The following immunizations may be given at the 4-year old checkup. 1 dose of DTaP vaccine
  • 1 dose of the MMR vaccine
  • 1 dose of the Inactivated Polio Vaccine
  • 1 dose of the varicella (chickenpox vaccine)

Layang-layang Ikan Karp

slide 0

Cantik tak ikan ni? Ia dibuat daripada kertas surat khabar sahaja. Sesuailah dengan tema haiwan air minggu ini. Macamana nak buat? Klik je kat imej di bawah dan cetak.

Ahad, Jun 21, 2009

Aktiviti Haiwan Di Air


Tema Minggu Ini
Haiwan Air

Bahasa Melayu

Mendengar dan menyatakan perkataan yang mengandungi awalan yang sama. Contoh:

Kuda laut – kura-kura

paus - pari

Menjawab soalan secara kreatif
Murid membaca berpasangan atau kumpulan kecil.
Menekap nombor,menggunting gambar dan menulis nombor mengikut bilangan.
Mengandingkan huruf vokal dan konsonan untuk membentuk sukukata.
Mencantum kad sukukata menjadi perkataan berdasarkan gambar.

Bahasa Inggeris

Teacher gives instruction and children carry them out.
Read story about animal in water.
Labeling and read aloud. example

fish

crab

Write the name of the picture

Pendidikan Islam

Bercerita tentang Nabi Yunus ditelan ikan

Pendidikan Moral
Membersihkan akuarium


Perkembangan Sosio Emosi

Membersih dan menukar air di dalam akuarium

Perkembangan Estetika dan Daya Kreativiti
Membuat mobile ikan daripada reben
Membuat pergerakan kreatif sambil menyanyi dengan iringan muzik.
Membuat atau mencantum gambar suai pasang haiwan di air

Perkembangan Kognitif
Meramal apa yang berlaku.Contoh: Ikan dalam air,ikan tanpa air, bulu burung- timbul/tenggelam, basah/kering

Perkembangan Fizikal
Meniru pergerakan ikan
Permainan dart haiwan di air
Membaling dart ke arah haiwan pilihan.





Ahad, Jun 14, 2009

Aktiviti Haiwan Liar

Tema Minggu Ini :
Haiwan Liar



Agaknya boleh buat apa ya?

Bahasa Melayu

Meneka dan membezakan bunyi binatang liar melalui pita rakaman.

Memejamkan mata dan menyatakan bunyi haiwan liar yang didengar.

Meneka suara atau bunyi haiwan liar seperti harimau,gajah.

Menceritakan tentang haiwan liar.

Berbual tentang haiwan liar melalui gambar atau pengalaman murid ke zoo.

Berbual tentang haiwan liar contoh, tempat tinggal dan makanan.

Memadankan gambar haiwan liar dengan lakarannya.

Memadankan gambar dengan perkataan melalui permainan seperti memancing dan suai pasang.

Membuat buku skrap dan bercerita tentang gambar.

Melukis gambar haiwan liar dan bercerita mengenainya.

Menyambung titik membentuk huruf-huruf.

Menulis huruf supaya menjadi suku kata dan perkataan.


Bahasa Inggeris

Listen to word aloud and circle the picture of words with different beginning sounds. Eg:

tiger,


hippotatamus,

horse.

Listen to words said aloud by the teacher and point to object. Example:

elephant

cheetah.

A child names the parts of the body.

Listen to stories and say out sentences of phrases which are repeated in the story e.g: Big Elephant, Tiger With Mousedeer.

Children read aloud the label e.g :

lion

giraffe

zebra.

Help children to write simple word e.g:

bear

panda

panther

Singing the animal song. You can get your free printable songsheets through this link http://www.kididdles.com/printables_sq.html


Watch this video:


Sing: Five Little Monkeys

5 little Monkeys
Sitting in the tree.
Teasing Mr. Alligator,
"You can't catch me!"
"You can't catch me!"
Along comes Mr. Alligator
Quiet as can be…
SNAP! that monkey right out of that tree!

4 little Monkeys
Sitting in the tree.
Teasing Mr. Alligator,
"You can't catch me!"
"You can't catch me!"
Along comes Mr. Alligator
Quiet as can be…
SNAP! that monkey right out of that tree!

3 little Monkeys
Sitting in the tree.
Teasing Mr. Alligator,
"You can't catch me!"
"You can't catch me!"
Along comes Mr. Alligator
Quiet as can be…
SNAP! that monkey right out of that tree!

2 little Monkeys
Sitting in the tree.
Teasing Mr. Alligator,
"You can't catch me!"

"You can't catch me!"
Along comes Mr. Alligator
Quiet as can be…
SNAP! that monkey right out of that tree!

1 little Monkeys
Sitting in the tree.
Teasing Mr. Alligator,
"You can't catch me!"
"You can't catch me!"
Along comes Mr. Alligator
Quiet as can be…
SNAP! that monkey right out of that tree!

No little Monkeys
Sitting in the tree.
Away swimming Mr. Alligator
As full as can be.


Pendidikan Islam

Menghafaz kalimah untuk Azan dan Iqamah dan melakunya dengan bimbingan guru.

Menceritakan peristiwa tahun Gajah.

Membaca surah Al-Fil.

Menceritakan latar belakang keluarga Rasulullah yang terdekat dan terpenting contohnya : Abdullah, Siti Aminah, Abdul Muttalib,Siti Khadijah.

Mengulang bacaan surah yang diperdengarkan sehingga dihafaz.


Pendidikan Moral

Melihat gambar atau VCD tentang pencemaran dan kepupusan haiwan seperti harimau, badak, gajah.

Bersoljawab tentang kepentingan mejaga hutan untuk kehidupan haiwan liar.

Membuat buku skrap haiwan dan tumbuhan.

Lawatan ke zoo dan hutan simpan.

Berbual tentang pencemaran dan kepupusan.


Perkembangan Sosio Emosi

Menyatakan sebab dan akibat dari tingkah laku yang tidak menurut nasihat ibu bapa dan guru terutama ketika melawat ke zoo.

Lakonan lawatan ke zoo, mematuhi peraturan semasa di zoo dan menjaga keselamatan diri.


Perkembangan Estetika dan Daya Kreativiti

Membuat gambar dengan cara kolaj pelbagai bahan.

Menyanyi dan membuat gerakan.

Mewarna gambar haiwan

Perkembangan Kognitif

Menyusun model haiwan mengikut saiz, panjang dan tinggi dalam bilangan dua, tiga, empat dan lima.

Menggunting gambar haiwan dan menampalkannya mengikut saiz yang ditetapkan pada kertas dasar.

Memadankan nombor dengan bilangan haiwan yang disediakan.

Melukis gambar haiwan mengikut angka yang ditetapkan.

Memadankan gambar haiwan dengan anaknya.


Perkembangan Fizikal

Menggunting gambar haiwan.

Gerakan melompat seperti haiwan liar contoh kangaroo.

Berlakon main peranan sebagai seorang doktor.

Bercerita dan bersoaljawab tentang tempat-tempat yang berbahaya.








Jumaat, Jun 05, 2009

Circle Time

Sebelum tidur ni saya nak kongsi bahan ini dengan anda semua iaitu Circle Time Games dan Activities. Klik pautan di bawah ini ya. Ia dalam bentuk pdf file. Awas ianya dalam bahasa Inggeris. Kalau nak fahamkan boleh je... nanti saya tunjuk cara macamana korang boleh alihbahasa bahan ini. Siapa nak tahu angkat tangan ya... hehe... kalau nak tahu hubungi saya melalui email. Hahaha saja nak bagi korang kerja sikit.

Day of the week

Assalamualaikum
Jom nyanyi lagu Day of the Week ini sewaktu circle time.

There's Sunday and there's Monday,
There's Tuesday and there's Wednesday,
There's Thursday and there's Friday,
And Saturday ends the week.
Days of the Week (Clap, Clap)
Days of the Week (Clap, Clap)

Klik pautan di bawah untuk mendapatkan tune lagu ini:

listen/play LISTEN/PLAY



Lagu ini pun boleh dinyanyikan tapi ubahsuailah sikit ya:

Sunday, Monday, Happy days
Tuesday, Wednesday Happy days
Thursday, Friday Happy Days
And Saturday ends the week
Leaving 7 days for you.
There's 7 da-ays in a week,
Yours and mine
Happy Days!

Tune dia? Haa klik pautan di bawah ini wokeh...


listen/play LISTEN/PLAY




Lukisan Kertas Pasir Khusus Untuk Hari Bapa

Assalamualaikum
Wah Fathers' Day around the corner. Naik cuti sekolah ni kita bolehlah buat aktiviti yang menarik ini dengan kanak-kanak. Hmm... kamera saya masih kong lagi ni. Hari tu anak caj bateri dan "pop" meletup... nak caj lagi sekali rasa fobia la pulak. Apapun nantilah saya nak caj juga tapi bukan di rumah ni. Sebagai langkah keselamatan kena caj kat luar rumah. Wooo... kalau caj kat dalam rumah buatnya terbakar... haru gak jadinya. Rumah baru baru siap tapak je.

******************************************************************

Oklah korang nak tahu apa benda yang boleh korang sediakan untuk buat kraf ini? Bahan-bahannya ialah:
1. kertas pasir,
2. krayon
3. surat khabar lama ( kat kelas prasekolah kena simpan banyak barang buangan supaya
boleh kita guna semula tau...)
4. kertas pendua
5. seterika ( haa yang ni cikgu kena bawa dari rumah ya. Kat kelas memang tak ada )

Cara-caranya:
1. Minta kanak-kanak melukis gambar di atas kertas pasir dengan menggunakan krayon.
2. Pastikan untuk menggunakan warna yang lebih gelap dan disental dengan kuat untuk mendapatkan kesan yang terbaik. Selepas itu, letakkan sehelai kertas pendua dan beberapa helai kertas suratkhabar di atasnya.
3. Bahagian yang ketiga ni cikgu kena buat ok... kalau lepaskan murid buat mau ada yang terbakar tangan kang... hehehe... kalau cikgu takut ( hehe itu alasan orang malas tau )... minta tolong pembantulah ya... Letakkan kertas pendua di atas lukisan yang telah kanak-kanak lukis tadi. Panaskan seterika dan gosokkan di atas kertas yang telah dilapis dengan suratkhabar tadi. Biarkan sejuk.
4. Krayon yang telah cair akan membentuk lukisan di atas kertas pasir. Anda boleh letakkan lukisan ini ke dalam frame. Bolehlah anak murid hadiahkan kepada bapa mereka. Di sudut frame tadi bolehlah anda lekatkan kad kecil yang telah ditulis oleh kanak-kanak atau lekatkan sekuntum bunga atau reben.
5. Cantik ke? .... hasil kerja murid adalah unik tau... jangan pertikaikan usaha mereka.

Selamat mencuba.

Khamis, Jun 04, 2009

Human Number

Assalamualaikum
Apa khabar semua? Tentu seronok bercuti terutamanya yang balik ke kampung. Bagi saya yang kampung dekat ni... banyak masa dihabiskan di rumah sendiri je bersama anak-anak. Seronok juga bila anak-anak berkumpul. Cuma anak kedua sahaja yang terpaksa berjauhan kerana baru sahaja selesai bercuti seminggu. Dia kini berada di Universiti Malaya kerana mengikuti persediaan bahasa Jepun atas tajaan JPA. Anak sulung pula cuti sebulan dan akan mula menjalani latihan praktikal mulai 1 Julai ini di salah sebuah klinik pergigian di Johor. Harap-harap dia dapat membuat latihannya di Kota Tinggi sahaja.

Gambar semasa raya 3 tahun lalu

Bila ramai di rumah... ( hehe ramai ke 3 orang tu? ) mulalah dengar jerit pekik terutama si adik yang mudah sangat naik angin bila diusik oleh abangnya. Kalau kak ngah ada lagilah ada sahaja yang tak kena. Mujur kakak sulung lebih banyak mengalah. Adakalanya si kakak pun menangis dikerjakan dek anak lelaki sorang tu. Badannya kecil sahaja tetapi sudahpun berusia 17 tahun. Sering gak kami gelakkan dia bila ramai yang menyangka dia baru darjah 6. Hai bilalah nak matang anak bujang aku ni?

Heh... berceloteh la pulak pasal anak-anak. Hehe... benarnya walaupun cuti saya sering teringat gelagat anak murid di kelas. Mereka sungguh comel, lasak dan ada yang nakal dan sukar dikawal. Bila dah nakal memang kenalah denda... balik lewat atau kena duduk sebelah cikgu untuk siapkan kerja atau tidak dibenarkan bermain bersama rakan-rakan. Tahun ini murid saya kurang takut kalau didenda balik lewat tidak seperti tahun-tahun sudah. Kalau tahun sebelum ini... mereka yang nakal akan meraung bila ditahan agak lama. Lucu juga bila ingat Aqil murid saya 3 tahun lalu yang menjadi tidak tentu arah dan berlari-lari keliling kelas mencari jawapan kepada soalan yang saya suruh dia eja. Biasanya saya lebih suka mendenda dengan meminta murid-murid mengeja perkataan berdasarkan kad-kad gambar yang saya tampal di sekeliling kelas.

Tahun ini saya menerima 15 orang murid lelaki. Aduhai hero-hero saya ini memang sukar dikawal. Pagi-pagi bila kelas mula dibuka dan saya pula terpaksa menulis nama di buku kedatangan, dari tingkat atas pejabat akan dilihat mereka saling menendang dan membuat aksi guling sisi atau aksi gimnastik. Memang saya akan terpekik dari atas kerana bimbang kalau-kalau sesuatu yang buruk terjadi. Tahu sahajalah budak lelaki suka menendang rakan-rakannya. Cemas kalau-kalau dia tertendang ke arah kawasan sensitif. Begitu juga bila mereka buat aksi gimnastik yang boleh mengundang kecederaan di leher. Bila melihat keadaan ini saya terpaksa menggunakan rotan. Kata orang mencegah perlu dibuat lebih awal. Saya rela merotan daripada terpaksa menjawab pelbagai soalan jika mereka cedera biarpun kecederaan itu atas kesilapan mereka sendiri. Biasanya saya akan menelefon ibu bapa untuk memaklumkan apa dendaan yang telah saya kenakan kepada anak mereka. Kalau mereka mencapai kejayaan pun akan saya maklumkan. Oleh itu ibu bapa tidaklah terkejut setiap kali menerima panggilan dari saya. Ada pro dan kontra dari setiap panggilan yang saya buat.

********************************************************

OKlah dah panjang cerita saya pagi ini. Jom kita buat aktiviti ini pula di kelas untuk memanfaatkan tubuh badan kanak-kanak. Kita namakan aktiviti ini Nombor Manusia atau human number. Tentu seronok kan?

1. Buat kumpulan murid seramai 5 orang dalam 1 kumpulan.
2. Minta mereka fikirkan cara untuk membentuk nombor menggunakan tubuh badan mereka.
3. Aktiviti ini boleh dibuat secara berdiri atau berbaring di lantai.
4. Enjoy your activities yaa...

Number 1:

One[1]

Number 0:

Zero[1]

Number 5

Five[1]

Number 6:


Number 7:

Number 8:

Number 9:


Number 2:


Number 3:

Number 4:

Cikgu boleh ubahsuai dengan membina abjad juga. Seronok tau...

Rabu, Jun 03, 2009

Jelly Fish

Assalamualaikum
Sudah 3 pagi berturut-turut saya diserang sakit kepala. Bangun tidur sahaja kepala terasa sangat berat. Migrain datang dan mata pula kabur. Pukul 9.00 baru saya boleh ke sekolah bila rasa sakit reda. Dalam kepala sebernarnya banyak benda yang ingin saya buat. Aduhai bila begini mestilah stress rasanya. Nak menulis memang tak larat sebab idea bila datang sukar untuk menulis. Saya lebih suka menaip di komputer tetapi kepala pula sakit. Cobaan!.... kata P.Ramlee. Apa yang ingin saya buat masih lagi rahsia. Hehe... Tak adalah... sebenarnya saya sedang cuba menyiapkan skrip-skrip untuk cd interaktif Cerlang Minda Prasekolah. Sebenarnya ada 15 siri lagi belum dapat saya siapkan. 10 siri sudah pun saya hantar ke Dewan Bahasa dan Pustaka. Malah duit insentifnya pun dah lama habis saya belanjakan. Hahaha... Cd selanjutnya adalah anggota badan yang bakal diedarkan 2-3 bulan lagi. InsyaAllah. Anda semua kena bersabarlah menunggu kerana semua cd yang bakal diedarkan perlu secara berperingkat-peringkat. Maklumlah pihak DBP perlu membuat penilaian yang sangat teliti terutamanya dari segi bahasa dan persembahan. Kalau buat kerja cincai sahaja tentu saya juga tidak berminat. Saya sebenarnya sangat cerewet dalam hal ini. Hehe... teringat saya pertanyaan yang diajukan oleh Tuan PPD Kota Tinggi, Tuan Hj Mohd Zakaria.... sama ada saya jualan ini memberi untung yang besar. Sebenarnya saya tidak memikirkan sangat tentang keuntungan. Saya buat semua ini semata-mata kerana kepuasan yang datang bila melihat rakan-rakan guru dapat menggunakannya di kelas dan kanak-kanak juga suka untuk berinteraksi dengan bahan yang telah saya sediakan. Apa yang penting ialah saya dapat memberikan sumbangan kepada anak bangsa untuk membentuk generasi berilmu. Itu sahaja. Saya suka melihat bagaimana pendidik di barat berjuang untuk memajukan bangsa mereka. Lihatlah betapa banyak laman web yang dibuat secara percuma untuk mendidik. Kebanyakan mereka adalah bergantung kepada iklan-iklan yang diletakkan di laman web itu untuk meneruskan perkhidmatan. Saya juga sering ke laman web luarnegara dan membantu mengklik iklan yang ada sebagai tanda terima kasih atas usaha mereka.

Oklah kita terus kepada catatan saya petang ni. Saya ada terjumpa aktiviti ini yang sangat sesuai dengan tema haiwan air yang boleh dibuat di kelas. Jom kita lihat dan baca petikan di bawah ini... Saya salin bulat-bulat sebab malas nak mengalihbahasakannya. Hehehe... mudah je ayat dia untuk kita faham. Jadi guru prasekolah kena belajar menguasai Bahasa Inggeris ya kalau tak macam mana nak ajar murid bahasa tu.

Sumber: http://www.notimeforflashcards.com/search/label/Crafts
  1. Gather your materials. You will need some cupcake liners, markers, tape, tissue paper, googly eyes, and a piece of blue construction paper.
  2. Start by folding your liner in half. Oh and yes these are the liners from Costco, but don't worry they just had dried mango in them nothing gooey.
  3. Have your child color them with markers. It was interesting because my son was coloring really really carefully on these, instead of with his normal wild abandon.
  4. While they color the liners, cut the tissue paper into thin strips.
  5. Place the tissue paper on the back and tape down. We used tape because we need to glue the eyes on the front and glue on both sides is super messy especially when tissue paper bleeds. Double stick tape is great for this because the tissue will stay put immediately.
  6. Glue your jelly fish onto the paper.
  7. Now you can add the googly eyes *You can also decorate the construction paper with an under the sea theme. After Costco and a craft my son was done!