Saya suka blog ini

Khamis, April 30, 2009

Aktiviti Mengira

1. For quiet play for individuals, give each child several baggies each one marked with a number on it. (I like to start at 3 and then go higher maybe to 10 depending on the level of the children in the class.) Then give them a bag of cotton balls(ping pong balls, anything small enough to fit) and ask them to fill the bags with the correct number of cotton balls as the number on the bag.

2. Take the class on a type of scavenger hunt through the classroom. Start with trying to find out how many shoes are in the room, then go to how many jackets are in the room, windows, etc. Children could be divided into teams and limited to certain areas of the room to make it more manageable.

3. Use the game of Simon Says to help with counting. Simon will give commands to do do things a given number of times--such as "Simon Says, Clap your hands 4 times." This can go on for a long time and the kids love it!

All the things you do throughout the day can be opportunities to learn numbers! Repetition that is fun is what makes learning fun for this age.

Rain Pattern

Music: Rain Patterns
Split your students into several groups. Everyone should be totally silent in this game. Go to the first group and rub your hands together fast so it makes a sound. The students should
follow. Move to the second group and have them start rubbing their hands. Go to every group until everyone is rubbing their hands. Then go back to the first group and have them snap their fingers or clap softly. Move to the second and third groups like before. When everyone is doing this, go back to the first group and have them pound the floor with their hands. Go to the other two groups until everyone is pounding on the floor. Then, reverse the entire thing by starting at the last group and having them go back to snapping or clapping softly. Keep reversing the process until the room is silent again.






Springtime garden mural.

Need:

Cupcake wrappers, large and small
Egg carton, with each cup cut apart
Pipe Cleaners (or Popsicle sticks)
Green, blue, red, pink, yellow paint
grass, real or the fake kind for easter baskets
Glue

1. First you need to cover the board or wall that you are using with white paper. Have the children paint the top half blue for the sky. Finger paint works well for this.

2. While the paint dries,let the kids decide if they want an "egg" tulip or "muffin" daffodil. For the tulip, have them paint the outside of the egg carton cup then poke a hole in the bottom and insert the pipe cleaner stem. For the cupcake wrappers, open up the large wrapper, put a drop of glue in the center and then place a smaller wrapper in the middle. Last, glue a pipe cleaner to the back of the large wrapper.

3. Spread glue on the bottom half of the white paper and have the kids stick the grass on to cover.

4. Arrange the flowers in the grass and enjoy the view!







Circle time and group activities

Pass the Egg

Have the children sit in a circle. Give each child a plastic spoon. Have one child be the starter and give them a a plastic egg. Have the children pass around the egg using the spoons. See if it can go around the entire circle without being dropped.

Ping Pong Race

Need ping pong balls
straws

Start line and finish line. Divide the class into two groups. The goal is to blow the ping pong ball down the path and across the finish line. Let them use straws to blow the ping pong balls to the finish. You can do this as a relay race and watch them cheer each other on.

Cherry Blossom Wall Hanging

Need:
Blue Construction Paper
Brown Marker or Paint
Pink Powdered Tempera Paint
Popped Popcorn (plain)
Glue
Cardboard or Cardstock paper

1. Give each child a sheet of blue construction paper.
2. Show them how to make a tree trunk with the brown marker or paint (show them how to make a large Y on the paper and then add smaller lines in the middle for branches).
3. Put the popcorn and some of the powdered pink paint in a plastic bag and shake. These will be your blossoms.
4. Pour the pink popcorn onto a tray. Put white craft glue on a paper plate and let the kids dip the popcorn into the glue and then stick to their tree brances to make their Cherry Blossom Tree.
5. You can glue a piece of cardboard or cardstock to the back to stiffen the picture.

Cherry Blossom Four Panel Wall Hanging Screen





Teaching Shapes

Pass around a shape and have children look at it and feel it with eyes open and closed. I use large cutouts--one of cardboard and another of the same shape cut out of sandpaper.

Use pieces of painter tape to make large outlines on the floor of a circle, square, triangle, etc. I ask the child to name the shape before walking around it. Let the children take turns walking or crawling around the edges of the shapes.

For a quiet activity have them hunt for shapes in a magazine and paste them on a paper. Then you can make a bulletin board of shapes with their creations.

Binoculars

10 x 25 DCF Binoculars
Need:
Toilet Paper tubes, 2 per child
Colored plastic wrap cut into squares about 4-5 inches square is best
Rubber bands
Stickers,
Markers

Give each child two empty toilet paper tubes. Let them pick out the colors of plastic wrap they would like. Put them smoothly over one end of the tube. Secure it with a rubber band. Let them decorate the remainder of the tube. They love looking around the room, or outside, or wherever they are through their new colored binoculars.

Airplane Ride

Airplane Adventure

Line up your students' chairs 2-3 in a row with an aisle in between. They should resemble the cabin of an airplane. Pretend to be the flight attendant and tell your students how to be safe on an airplane. Explain to them that they cannot move around when the seatbelt sign is turned on because the ride may be bumpy and they could hurt someone. Also, talk about how airplanes are specially made so that we can breathe like normal even when we are high up in the air.

Airplane Parts

Bring in a model airplane to pass around to the students. Let them hold it and see it so that they feel more involved in the activity. Name the parts of the airplane with the students. Many of your students will have never been in an airplane before, so it is important that you give them a chance to learn the parts of the plane and get to experience it like the other students.

Radio - Controlled Airplane





The Lost Bear

Teddy Bear

(The only preparation you need is to hide a teddy bear somewhere in the room.) Tell your students a story about a teddy bear that is lost and cannot find his way home. He should be hidden somewhere in the room, and students must figure out where he is based on the clues in the story. When they find him, they must bring him back home.

Once the students find the bear, you can finish the story by telling them that the bear was reunited with his friends and family and that everyone in the village gives your class many thanks and good wishes.





Maklumat Pengeposan

Assalamualaikum
Kepada rakan-rakan guru yang berikut, sila hubungi pejabat pos berhampiran kawasan anda untuk mendapatkan maklumat bahan yang telah saya kirim seandainya lewat tiba menggunakan nombor rujukan yang tertera.

Saya turut mengalami masalah yang sama apabila perkhidmatan Pos Laju di tempat saya langsung Tak Laju. Geram juga dibuatnya dengan perkhidmatan Pos Malaysia ini. Sudahlah saya terpaksa membayar harga yang mahal tetapi perkhimatan yang diberi serupa dengan kos pos biasa. Macamana nak komplen ni? Banyak tugas saya telah tergendala. Marah betul dibuatnya. Huh mau keluar api kat hidung ni macam Naga….

Mohammad Zaki - Muar RD 340287225MY
Julaiha Mohd Zin – Johor Bahru RD 340287251MY
Norasyikin Yusof RD 340287296MY
Rosna Taib - Jasin RD 340287279MY
Suriani Sulaiman - Merlimau RD 340287203MY
Nora Mamat – Batu Berendam RD 340287194MY
Siti Khatijah Nawi – Seri Menanti RD 340287305MY
Anisah Bakar - Pekan RD 352816248MY
Shamsul Kamal Ahmad – Bera RD 352816319MY
Tengku Haslina Tengku Mahmud – Muadzam Shah RD 340287185MY
Sunizam A. Ghani - Ipoh RD 340287089MY
Norainsah Mohd Adam – Kuala Kangsar RD 352816282MY
Norsahida Osman – Gunung Semanggol RD 340287075MY
Roslizawati Mat Deris – Parit Buntar RD 340287265MY
Safinaz Ahmad – Karangan RD 340287132MY
Umai Salamah Ahmad – Alor Setar RD 340287058MY
Noor Mohd Effendie Shamsuddin – Kulim RD 340287150MY
Norizah Yaakub - Kupang RD 340287061MY
Fatimah Kamal – Bedong RD 352816336MY
Salwa Zakaria – Alor Setar RD 352816225MY
Azianti Lah – Sungai Petani RD 352816296MY
Ruslina Ramli - RD 352816353MY
Siti Murni Ahmad Husni – Sg Petani RD 352816234MY
Rosmiza Saad - Kulim RD 352816279MY
Normala Md Desa – Bayan Baru RD 340287115MY
Normazliza Alias – Sg Bakap RD 352817005MY
Mardiah Embong – Kuala Berang RD 340287092MY
Junaidah Mohd Amin -Dungun RD 340287101MY
Nik Natrah Nik Ahmad – Kota Bharu RD 352816251MY
Harziana Sulaiman – Wakaf Bharu RD 340287035MY
Marinda Mac Palima - Kuching RD 340287177MY
Mariam Suhaili – Sibu RD 340287163MY
Dayang Jubaidah Awang Bujang – Bintulu RD 340287013MY
Amy Maszlynna Dollah –Kuching RD 352816265MY
Rohaili Harun – Miri RD 340287248MY
Adzlalillawani Usop – Miri RD 352816322MY
Nor Aziah Mohd Shuhaini - Kuching RD 340287282MY
Nur Amalia Mohd Ladin – Sandakan RD 352816340MY
Norhaini Ahmat – Menggatal RD 340287146MY
Elsie J Golit – Keningau RD 340287129MY
Zainahwatie Zainal – Membakut RD 340287044MY
Bidah Haron - Papar RD 340287027MY
Arnieyanti A. Hamid – Semporna RD 340287217MY
Siti Noor Effezah Md Aslom – Papar RD 352816217MY
Sitti Muliah Kassim – Sipitang RD 340287234MY
Ismirdawati Ismail – Labuan RD 352816305MY

Kalau anda sudah menerimanya sila komen di bahagian bawah entri ini supaya saya maklum ya. Terima kasih di atas sokongan anda.

Selasa, April 28, 2009

Komen Anda

KOMEN TERKINI
30 April 2009
29 Apr 09, 20:44
shaliza: salam...kak g, sy dah dapatkan cd akak tu...sy g pwtc hari khamis...murid sek sy seronok tgk cd tu...menarik..tahniag kak g...

29 Apr 09, 21:51
effe: salam kak g. saya dah terima cd akak, thanks... student saya sgt seronok tgk cd tu... mereka suka dengan lagu2 yg ada dlm cd tersebut. tahniah kak g.

------------------------------------------------

Assalamualaikum,
Di sini saya ingin merakamkan ucapan setinggi-tinggi terima kasih di atas sambutan anda terhadap yang saya usahakan selama ini. Saya tidak menjangka bahan lembaran kerja yang telah diusahakan sejak tahun 2006 itu mendapat sambutan. Mulanya saya hanya mahu mendokumentasikan bahan-bahan lembaran kerja yang telah saya buat sendiri di dalam fail kelas. Hanya di tahun lepas baru saya tergerak hati untuk menyebarkan kepada rakan-rakan yang lain memandangkan saya perlu menampung kos internet dan mencari dana untuk menghias kelas.

Saya memang cerewet dalam pemilihan bahan untuk digunakan oleh kanak-kanak di kelas. Di samping itu sikap ingin tahu yang tinggi membuatkan saya sentiasa memikirkan jalan untuk membantu memudahkan tugasan saya seharian di kelas. Sebenarnya banyak cabaran yang telah saya lalui di bidang perguruan ini sehingga pernah di suatu ketika saya bertekad ingin menamatkan perkhidmatan. Namun sokongan suami banyak membantu saya untuk terus gagah berdiri. Banyak sudah airmata yang keluar demi meraih sebuah kejayaan. Selama 22 tahun di bidang ini banyak mengajar saya erti kesungguhan dan kesabaran. Menilai erti persahabatan dan kesetiaan.

Terima kasih sekali lagi saya ucapkan atas kesetiaan anda untuk terus menyokong usaha saya dalam meningkatkan mutu perkhidmatan di bidang prasekolah ini. Soalan dan komen anda banyak membantu saya malah memberikan saya idea untuk menambahbaik apa yang ada. Secara tidak langsung melalui komen atau soalan anda, saya dapat menggarap banyak idea-idea baru untuk lebih kreatif. Semua idea-idea itu saya kumpulkan dan bakal saya lontarkan kepada anda semua melalui bahan-bahan sumber yang bakal saya terbitkan.

Untuk makluman anda, siri Cerlang Minda Prasekolah: Diri Saya ini telah mendapat sambutan yang amat memberangsangkan. Saya memohon maaf kepada rakan-rakan yang telah memesan cd tersebut kerana terpaksa menunggu agak lama. Saya perlu membuat pesanan tambahan untuk memenuhi permintaan anda. Diharap bagi rakan-rakan yang telah membuat bayaran dapat bersabar. Semua pesanan akan saya kirim melalui pos berdaftar kerana saya bimbang kalau bahan itu tidak sampai ke tangan anda. Bagi rakan-rakan di Sabah, Sarawak dan Brunei diharap dapat lebih banyak bersabar kerana masalah perkhidmatan pos yang tidak memuaskan hati menyebabkan kelewatan penerimaan.

Siri Cerlang Minda Prasekolah ini sebenarnya mengandungi 24 tema yang telah dipersetujui diterbitkan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka. Tema kedua iaitu Anggota Badan bakal menemui anda 3 bulan dari sekarang. Menurut pengurus projek, Puan Maznun Arifa, cd kedua ini bakal diedarkan di Sarawak sempena sambutan Bulan Bahasa peringkat kebangsaan. Saya tidak pasti sama ada saya akan dapat berada di Sarawak ketika itu. Kalau dapat tajaan dari Dewan Bahasa dan Pustaka... hehe.... (Maz, ada tak bajet penulis ke Sarawak? ) dapatlah saya menjejakkan kaki ke Bumi Kenyalang itu kelak. Kalau ke sana, saya berharap dapat menemui rakan-rakan di sana pula.

Untuk makluman anda keistimewaan siri ini adalah:
    1. Bahan ditulis berpandukan Kurikulum Prasekolah Kebangsaan mengikut tema yang bersesuaian dengan iklim pendidikan prasekolah di Malaysia.
    2. Menggabungkan kesemua komponen pembelajaran yang terdapat dalam kurikulum iaitu perkembangan bahasa, perkembangan kognitif, perkembangan estetika dan kreativiti, perkembangan sosio emosi dan perkembangan kerohanian dan moral.
    3. Selaras dengan sifat kanak-kanak yang suka kepada bermain, penulis telah memasukkan aktiviti permainan interaktif untuk memupuk minat kanak-kanak mencuba dan meneroka.
    4. Aktiviti kraftangan dibuat untuk memenuhi naluri ingin tahu dan mencuba kanak-kanak di mana ianya mudah diikuti. Ianya boleh dicetak dan sudah pasti dapat membantu guru atau ibu bapa untuk menyediakan aktiviti yang lebih cepat dan berkesan.
    5. Aktiviti mewarna yang disediakan juga dapat memupuk dan meningkatkan kemahiran koordinasi mata dan tangan kanak-kanak serta bahan yang boleh dicetak boleh meningkatkan bakat mewarna kanak-kanak untuk lebih kreatif di masa akan datang.
    6. Cerita animasi yang disediakan juga turut menyelitkan nilai-nilai murni bagi meningkatkan asas-asas akhlak yang baik kepada kanak-kanak. Kegunaan cerita animasi dapat meningkatkan juga tumpuan kanak-kanak dengan menggunakan gambar-gambar yang berwarna-warni.
    7. Segmen belajar membaca dapat membantu kanak-kanak untuk membaca dengan lebih cepat dengan kaedah pemenggalan sukukata mengikut warna. Guru atau ibu bapa boleh mencetak buku bacaan untuk dijadikan buku mini yang boleh diwarnakan oleh kanak-kanak.
    8. Segmen penulisan dapat membantu kanak-kanak membentuk huruf-huruf dengan cara yang betul malah dengan berbantukan permainan interaktif, kanak-kanak juga akan dapat mengenal huruf dengan lebih cepat dengan cara yang menyeronokkan.
    9. Nyanyian yang diselitkan di dalam cd ini juga dapat membantu kanak-kanak untuk belajar dengan lebih seronok. Ia juga secara tidak langsung akan membantu guru untuk melatih kanak-kanak sebagai persediaan menyertai pertandingan lagu kanak-kanak di dalam Karnival Prasekolah yang telah dianjurkan oleh Kementerian Pelajaran sejak tahun 2005.
    10. Aktiviti mengira dapat membantu kanak-kanak untuk mengukuhkan kemahiran kognitif dengan cara yang menggembirakan. Bahan-bahan latihan turut disediakan untuk membantu kanak-kanak mengingat semula proses pengiraan yang telah dibuat.
    11. Akhir sekali bahan ini juga dapat menjadi sumber rujukan yang membantu guru merancang aktiviti di kelas.

Baiklah di sini izinkan saya petik komen tentang cd ini...

28 Apr 09, 18:37
kak t: sya dah tengok cd CMP.memeng bestlah, seronok dan menarik. kita yang tua ni pun rsa seronok, apatah lgi bbudak tu. tak sbr tungu siri2 yg 23 lgi. bia ye! Memang berguna sangat utk cikgu pra.

28 Apr 09, 19:25
kak t: Tahniah! atas kelahiran CMP & terima kasih krn kehadiran CMP tu nanti n cd lb. krj bertema banyak membantu. Kerja P&P jadi lebih rengan n teratur, dpt juga beri tumpuan pd krj2 pra yg lain

Saya menunggu komen-komen anda. Sila tinggalkan komen apabila anda telah membuat penilaian tentang cd interaktif atau lembaran kerja itu. Ia sangat penting untuk saya dan Puan Maznun Arifa membuat penambahbaikan di dalam siri-siri lain selepas ini. Terima kasih atas sokongan anda.



Ahad, April 26, 2009

Kenaikan ke gred DG44

Assalamualaikum
Hari ini aku ingin merakamkan ucapan tahniah buat rakan-rakan sekuliah Pendidikan Awal Kanak-kanak UM 1997-1999 kerana telah mendapat lantikan ke DG 44.
1. Byzura ( Seremban, Negeri Sembilan )
2. Zakiah ( PPD Sabak Bernam, Selangor )
3. Robert Bong Nyuk Kim( PPD Hulu Langat, Selangor )
4. Sia
5. Hor Lee Lan
6. Ho Kim Poh

Betapa cemburunya mendengar yang korang sudah terima surat lantikan itu. Apapun diharap minggu ini surat itu juga bakal aku terima. Hehe bersemangat menanti kerana aku nak kumpul semua berita gembira dalam bulan ini. Apa agaknya berita kawan-kawan yang lain?
1. Nik Asiah ( JPN Kelantan )
2. Ruhana Musa ( PPD Kota Bharu )
3. Habsah Jantan ( IPPMM, Melaka )
4. Sakyah Abu ( IPIS, Selangor )
5. Zaharah Othman ( IPSI, Perak )
6. Intan Norazlina (IPDA, Kedah )
7. Roziah Mat
8. Syamini (SK Taman Universiti 2, JB)
9. Wan Noor Hayati ( IPSM, Terengganu )
10. Alimah Atan ( IPTHO, Johor )
11. Siti Mislia ( IPTI, Johor )
12. Kholishah ( JPN Selangor )
13. Azilawati ( JPN Selangor )
14. Harnsha Begum
15. Zamri ( PPD Kuala Krai )

Berita-berita ini menjadi sejarah hidup aku yang akan aku kenang sampai bila-bila. Pertamanya hasil kerja penulisan sejak 2006 dan kajian berkaitan pendidikan awal kanak-kanak sejak tahun 1993 aku telah direalisasikan menjadi sebuah karya yang dibentuk ke dalam CD interaktif berjaya di pasarkan kepada khalayak pada 21 April 2009. Jualan cd ini sangat merangsangkan. Terima kasih kepada rakan-rakan guru yang telah membeli dan menempah cd berkenaan. Aku benar-benar berharap cd ini kelak akan dapat membantu kanak-kanak untuk cepat menguasai kemahiran 3M dengan cara yang menyeronokkan.

Berita kedua yang menggembirakan adalah kejayaan anak keduaku diterima untuk belajar di Akademi Kejuruteraan Jepun di bawah tajaan Jabatan Perkhidmatan Awam. Esok merupakan hari bersejarah dalam hidupnya kerana akan mendaftar di Universiti Malaya untuk mengikuti pengajian bahasa Jepun selama 2 tahun. Anakku ditawarkan untuk menginap di Kolej Kediaman Dr Nazrin Shah iaitu Kolej Keduabelas. Mujur juga kolej kediaman itu hampir dengan fakulti. Kalau dulu aku menginap di Kolej Kediaman Kesembilan yang jauh dari Fakulti Pendidikan. Namun aku tetap rasa terkilan kerana tidak dapat menghantar anakku ke sana kerana cuti rehat khas sehingga bulan April sudah habis aku gunakan. Aku harap anakku akan tabah menjalani kehidupan sebagai mahasiswa di sana walau apapun cabaran mendatang. Puas juga pagi ini aku, suami, datuk dan neneknya menasihati. Meleleh juga airmata dibuatnya. Terima kasih yang tidak terhingga kepada adik iparku yang sanggup balik ke sini untuk mengambil anakku. Esok birasku serta kakaknya sudi meluangkan masa menghantar anakku itu mendaftar di UM.

Khamis, April 23, 2009

Alhamdulillah

Assalamualaikum
Alhamdulilllah semuanya berjalan lancar dan kami sekeluarga selamat sampai ke rumah pada pukul 10 malam Rabu lepas. Memang kepenatan dibuatnya sebab suami tidak berapa sihat untuk memandu. Selama 3 hari berturut saya mengambil alih pemanduan. Mujur bakal menantu meminjamkan kereta automatiknya. Kalau memandu Sang Kancil saya yang ada itu, entahlah pukul berapa boleh sampai ke rumah. Kaki dan tangan semua sengal.
Bersama Imuda

Bergambar kenangan bersama anak-anak

Ramai yang meminta saya meminta saya memasukkan gambar-gambar semasa sesi pelancaran cd interaktif saya di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur. Baiklah di sini saya paparkan video lagu Jom Kira yang saya tulis liriknya untuk tatapan anda. Untuk makluman lagu ini adalah antara lagu yang terdapat dalam CD Cerlang Minda Prasekolah di mana anda boleh mencetak lirik lagu untuk diberikan kepada kanak-kanak.



Gambar lain akan saya masukkan selepas ini. Penatlah...komputer ini meragam pulak. Lembab betul nak masukkan gambar.

Ahad, April 19, 2009

Cerlang Minda Prasekolah


Assalamualaikum
Gambar di atas saya ambil dari Fotopages Puan Maznun. Inilah panorama sewaktu sesi ujian cd Cerlang Minda Prasekolah pada 31 Mac 2008 iaitu setahun yang lalu. Inilah antara aktiviti yang boleh dilakukan menggunakan cd yang telah terbit itu.


Ini pula adalah email yang saya terima mengenai pembayaran cd interaktif Cerlang Minda Prasekolah. Terima kasih Amalia. Kepada anda yang ingin membeli cd tersebut bolehlah membuat bank transfer kepada akaun saya. Sebenarnya cd ini belum lagi terdapat di mana-mana kedai dan mungkin anda terpaksa menunggu agak lama untuk mendapatkannya.

Ada yang tertanya-tanya apa maksud cd interaktif?

Aplikasi CD-Interaktif adalah sebuah istilah bagi program multimedia interaktif yang biasanya dikemas ke dalam format Compact Disk (CD) dan untuk menggunakannya pengguna harus menjalankannya melalui CD-ROM pada komputer. Namun saat ini, istilah tersebut juga sering digunakan untuk menyebut aplikasi interaktif (Interactive Program) yang dipakai di dalam Multimedia Kiosk.

Apa yang ada di dalam cd interaktif Cerlang Minda Prasekolah?
Berdasarkan skrip yang telah saya hantar dan diluluskan oleh pihak Dewan Bahasa dan Pustaka, isi kandungan cd interaktif saya:
1. Mari Bercerita - 3 judul cerita animasi
2. Mari Menyanyi - 3 judul lagu beranimasi yang boleh disetkan kepada karaoke.
3. Kraftangan - 3 jenis kraftangan
4. Permainan - 3 jenis permainan animasi
5. Buku Mini
6. Lembaran kerja Bahasa Melayu
7. Lembaran kerja Matematik

Untuk makluman anda, cd pertama ini difokuskan kepada Diri Saya. Ada 23 siri cd lagi bakal berada di pasaran. Bahan-bahan yang ada di dalam setiap cd boleh digunakan dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran seminggu. Walaupun dinamakan Cerlang Minda Prasekolah, ia sesuai digunakan untuk kanak-kanak dari peringkat umur 3 hingga 9 tahun. Malah pelajar-pelajar Pendidikan Khas Bermasalah Pembelajaran juga boleh menggunakan perisian ini. Saya dan suami menggarapkan pengalaman kami sebagai guru prasekolah, Tahap 1, guru Pemulihan Khas dan Pendidikan Khas Bermasalah Pembelajaran ke dalam skrip yang diolah bersama ini bagi meningkatkan pencapaian kanak-kanak dengan lebih cepat dan menyeronokkan.

Sebagai ibu dan bapa kepada 4 orang anak yang sudah dewasa kesemuanya, kami gunakan pengalaman asas pendidikan awal yang telah kami gunakan kepada anak-anak kami dahulu sebagai panduan. Selama ini kami mencari-cari perisian Bahasa Melayu tetapi malangnya apa yang biasa didapati adalah di dalam Bahasa Inggeris. Harapan kami semoga ibu bapa dan guru di kawasan pedalaman atau yang tidak fasih berbahasa Inggeris dapat menggunakan cd ini secara maksimum kerana ia sepenuhnya di dalam Bahasa Melayu. Permainan dan animasi serta lagu-lagu amat mudah diikuti. Bagi guru-guru anda tidak perlu risau memikirkan lagu apa yang sesuai dengan tema yang ingin diajar. Dengan memasang cd ini di komputer, kanak-kanak yang sudah menyiapkan tugasan boleh berinteraksi dengan komputer manakala anda pula sudah tentu boleh membantu kanak-kanak lain yang perlukan perhatian anda di kelas.

Fokus utama kami dalam pembuatan cd ini adalah ... warna, animasi, permainan, lagu dan mesra kanak-kanak. Warna yang digunakan sangat menarik perhatian kanak-kanak sebagaimana iklan yang biasa dilihat, animasi berbentuk kartun sudah pasti biasa dalam dunia kanak-kanak sekarang dan permainan yang diselitkan juga sudah pasti membuatkan kanak-kanak teruja untuk terus mencuba. Lagu pula sebagai penarik kepada kanak-kanak untuk mengingati apa yang telah dipelajari dengan lebih cepat.

Harapan besar saya dan suami serta pengurus projek, Puan Maznun Arifa dan kakitangan unit multimedia Dewan Bahasa dan Pustaka adalah cd ini dapat membantu lebih ramai ibu bapa dan guru dalam mendidik kefahaman anak-anak dengan lebih cepat tanpa bosan kerana ianya sesuatu yang menyeronokkan.

Sabtu, April 18, 2009

Persiapan Akhir

Assalamualaikum
Gambar di bawah saya "curi" dari blog pengurus projek cd interaktif Cerlang Minda Prasekolah, Puan Maznun Arifa. Kamera saya masih meragam. Harap-harap semasa di Kuala Lumpur nanti gambar-gambar yang bakal diambil akan dapat dimasukkan ke blog ini kelak. Projek ini telah dimulakan sejak tahun 2006. Hampir 3 tahun baru projek mega kami ini diluluskan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka. Di peringkat awal saya diminta menyiapkan 24 tema tetapi setelah setahun pihak pengurusan minta supaya dijadikan kepada 20 tema sahaja. Apabila surat perjanjian lesen penerbitan bagi cd pertama saya ditandatangani Mac lalu, Puan Maznun telah memaklumkan perjuangannya untuk membina 24 tema telah dipersetujui oleh pihak atasan. Alhamdulillah. Saya dan suami berasa sangat bersyukur atas anugerah besar ini. Kami benar-benar berharap cd ini kelak dapat diterima oleh seluruh warga pendidik dan ibu bapa seluruh negara. Cd ini yang berharga RM25.00 sahaja diharap akan dapat membantu guru dan ibu bapa untuk mendidik anak-anak. Di dalam cd ini dimuatkan lagu-lagu yang saya cipta sendiri liriknya. Hehe... harap-harap lagu ini bakal meletup di pasaran. Cewah... besar dan tinggi harapan tu. Lihat prop di bawah. Ia bakal digunakan dalam persembahan kanak-kanak dari Tadika Sri Jasmine pada petang Selasa ini.

Maznun dan crew agak risau juga kalau-kalau kanak-kanak ini boleh terlupa lirik. Hai kalau lupa nampak gaya kenalah cikgu Fauziah ni bantu dari bawah. Hehehe.... Huh gumbira betul nampaknya.... padahal jantung ni dup dap dup dap memikirkan bagaimana keadaan pada hari berkenaan. Kalau anda ingin tahu bagaimana indahnya lagu-lagu ini nanti untuk santapan telinga, jomlah ke PWTC ya. Saya ingin sekali bertemu rakan-rakan yang sering ke blog ini. Dengar khabarnya guru-guru prasekolah Petaling Perdana ada mesyuarat pada petang itu. Tidak mengapa, datang sajalah walau majlis sudah selesai untuk membeli cd berkenaan. Jangan lupa bawa duit ya.... Khabarnya juga pada malam itu rakan-rakan lama saya ramai berkumpul di Cititel Hotel di sebelah Kamdar di Jalan Tuanku Abdul Rahman. .... Azilawati, Zakiah, Zaiton, Robert, Zaimi .... korang ada meeting pegawai khas prasekolah kat hotel tu ya. Saya belum pasti dapat menginap di situ kerana suami mahu bermalam di rumah adiknya di Bangi. Maklum khabarnya adik ipar saya telah mengambil cuti semata-mata kerana meraikan kami sekeluarga datang ke Kuala Lumpur.

Kepada anda yang berada di luar Kuala Lumpur, cepat hubungi saya kalau mahukan cd tersebut kerana saya perlu membuat tempahan awal kepada Puan Maznun. Nak beli banyak-banyak maklumlah gaji belum dapat. RM25.00 banyak tu... kalau lebih dari 100..... tak mampu saya membayarnya. Kos keseluruhan cd termasuk pos hanya RM29.00 kerana kali ini saya akan menggunakan perkhidmatan express. Anda boleh masukkan duit ke akaun Maybank saya 1010 7545 0308 dan memaklumkan melalui sms dengan memberikan nama dan alamat penuh ke nombor 014 2785668. Saya akan menyemak akaun melalui internet di rumah adik ipar sahaja nanti. Bagi yang lewat memasukkan wang, saya akan cuba membuat pesanan kemudian. Bagi yang datang sendiri ke PWTC, harga hanya RM25.00 sahaja. Beli terus di booth Dewan Bahasa dan Pustaka. Jangan risau kerana pembelian bahan ini boleh dituntut kembali wangnya dari sekolah di bawah peruntukan kelas prasekolah.

Selamat membeli dan mencuba barang buatan Malaysia. Beli yang original ya... Saya tidak sabar membaca komen anda tentang produk ini.

Jumaat, April 17, 2009

Kemahiran Menulis Murid Prasekolah

Rabu, April 15, 2009

Rindu Teman Lama

Assalamualaikum
Kepada rakan-rakan sekelas B.Ed (ECE) UM 1997-1999....
Masih ingat pada saya lagi tak?
Bagi yang ada di Selangor dan Kuala Lumpur....
- Zaiton Arshad (PPD Petaling?)
- Zakiah Mohd Rabee (PPD Sabak Bernam)
- Rohani ( PPD Shah Alam?)
- Kholishah ( JPN Selangor )
- Azman Kosenan (KPM Putrajaya)
- Noraini Hasbollah ( Nazir Prasekolah KPM )
- Robert Bong (PPD?)
- Zaimi Idris (PPD?)
- Azilawati (JPN WP Kuala Lumpur?)
- Vennila, Suguna ( IPBMM )
Maaf kerana nombor korang semua kecuali Zakiah, Zaimi, Azman dan Noraini sahaja masih ada dalam simpanan telah lama hilang. Alamat rumah korang juga entah ke mana di telan banjir besar. Harap dapat bertemu korang semula di PWTC pada 21hb April ini di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur pada pukul 2.00 hingga 4.00 petang. Ajaklah anak-anak buah korang ya ke sana. Aku masih guru kecil yang akan hadir bersama suami dan anak-anak. Hehe nak bawa rakan guru yang lain... tak mampulah. Kepada rakan-rakan guru yang mengenali pegawai-pegawai khas prasekolah di atas, harap dapat berikan nombor telefon mereka untuk dihubungi semula. Kalau ada yang membaca coretan ini, jangan lupa telefon saya di 014 2785668.

Kepada adik-adik guru pelatih prasekolah, jom ke PWTC Selasa depan. Insya-Allah saya akan berada sehingga malam di booth Dewan Bahasa dan Pustaka menunggu kedatangan anda. Memang plan nak tunggu sahaja di sana sambil keliling-keliling PWTC. Mungkin sehingga pukul 8 malam. Selepas itu terpaksa bertolak ke Bangi dan pulang ke Kota Tinggi.

Jumaat, April 10, 2009

Laman Web Permainan

Ini adalah snapshot yang boleh dilihat dari laman web kids.aol.com. Di bawah ini pula pautan yang boleh anda layari untuk permainan berkaitan Belajar Membaca. Hehe... rasanya malam ini pasti anda lewat tidur untuk melungsuri kesemua laman web ini. Saya sendiri pun sudah tidak larat untuk membuat snapshot bagi setiap permainan.

  • Between the LionsPlay games with Lionel and Leona while learning how to read.

  • I Can Read GameListen to sentences and point out the correct word when asked.

  • Learn to ReadThese online stories teach you how to sound out words.

  • Matching GameMatch the picture with the right word.

  • Picture MatchMatch letters and vowel sounds with the pictures that include them.

  • Sassy SealsListen for words that start with the same sound.

  • What's the Word?Click on the word that matches the picture. Choose animals, fruits, tools, machines or shapes.
  • Word GamesLearn how to read while playing games with sounds and rhymes.


Ini pula laman web untuk belajar puisi...

  • Animal MuddleListen to this poem about mixed-up animals.

  • Does It Rhyme?Find the line that rhymes in this 10-question quiz.

  • Find the RhymeHelp Reggie the Rhino find the rhyme.

  • HaikuTell about a favorite place, thing, person or time and learn about syllables by writing haiku poetry.

  • Giggle Poetry These poems will tickle your funny bone. Read and rate them!

  • Magnetic PoetryChoose from more than 100 words to drag over to an online fridge to make a poem.

  • Mother Goose Rebus RhymesLearn to read and count with these nursery rhymes that use pictures instead of words.

  • Nursery Rhyme Coloring PagesPrint out and color pictures from your favorite nursery rhymes.

  • Poem PackThese cartoon poems all feature a different long vowel sound.

  • PoetryListen and read along to poems about your shadow, the wind, pretend friends, hiding places and being afraid of the dark.
  • Poetry SplatterFinish writing silly poems by filling in the blanks.

  • Rhyming GameSelect a level and click on the words that rhyme with the given words.

  • Rhyming WordsMatch-up words that rhyme in this online game.

  • Shape PoemsChoose an apple, leaf, fish, balloon, star, heart or the sun and write your poem inside that shape.

  • Tongue TwistersListen to a few tongue twisters then try saying them yourself.
Ini pula pautan untuk Belajar Menulis.
Kalau ingin bercerita anda juga boleh melayari laman web di bawah:
  • Beantime StoriesIncludes fairy tales, silly stories and holiday tales.

  • Berenstain Bear TheaterWatch some of your favorite Berenstain Bears videos online.

  • Between the Lions: StoriesAt the end of each story is a game to play based on what you have read.

  • Big Ideas!Be a part of these stories about being kind, sharing and helping others.

  • Book-PopListen and read along to stories about fairies, trolls, unicorns and forest animals.

  • BookPALSSit back and listen as famous actors read some of your favorite picture books to you.

  • Clifford StoriesRead or listen to stories about Clifford the Big Red Dog. You can even change the way the story is told.

  • International Children's Digital LibraryRead children's books on many topics from all over the world.

  • Make a StoryChoose characters, places and actions to create a story and hear it read aloud.

  • Peter Rabbit StorytimeListen to the tales of Jemima Puddle-Duck, Benjamin Bunny and Peter Rabbit.

  • Read Along StoriesListen and follow along with the words to stories about animals, families, art and time travel.
  • Story HourSit down and read folktales and funny stories from the Internet Public Library.

  • Story MakerCreate a story about you by answering a few questions.

  • Online StoriesRead all of these books right on your computer.

  • Tina's WorldSee if you can tell which stories are make-believe, and which are real.

  • VeggieTalesRead stories about your veggie friends including Madame Blueberry, Bob the Tomato, Junior Asparagus and Larry the Cucumber.
Selamat Belayar....opps... Selamat Belajar.



Ant Parade


Permainan mengenal angka ini tentu sekali menyeronokkan buat kanak-kanak. Klik gambar untuk ke laman web berkenaan. Tandakan laman web ini untuk anda berikan kepada ibu bapa supaya mereka boleh bermain di rumah pula. Anda boleh menyalin entri saya ini ke dalam blog anda pula untuk rujukan ibu bapa. Apa yang perlu anda lakukan mulai sekarang ialah mengirim risalah kepada ibu bapa yang memaklumkan kepada mereka tentang kewujudan blog kelas anda. Risalah awal ini memudahkan anda untuk mendapat kerjasama dari ibu bapa malah selepas ini anda sudah boleh menjimatkan kos percetakan kerana semua maklumat berada di blog. Jangan berlengah lagi. Semoga berjaya.



Building Language For Literacy


Hehehe... seronoknya dapat menemui laman web begini. Lihat gambar di atas. Permainan yang disenaraikan boleh membantu kita untuk mengajar tema yang ada di situ. Klik gambar di atas untuk ke laman berkenaan. Gambar di bawah adalah snapshot bagi tema rumah.



Permainan Kenal Abjad

Assalamualaikum
Sebenarnya saya sudah lupa bilangan permainan yang telah saya kumpul untuk aktiviti mengenal abjad. Namun saya sentiasa teruja untuk mencari. Malam ini saya menemui satu lagi permainan yang boleh membantu kita memperkenalkan abjad kepada kanak-kanak. Sebenarnya saya masih mencari perisian yang pernah anak saya gunakan sejak 13 tahun lalu untuk mengenal abjad dengan cepat. Memang sangat baik kerana anak saya dapat mengenal abjad hanya dalam seminggu!. Ya SEMINGGU. Dia berjaya mengenal abjad dengan sangat cepat menggunakan perisian tersebut yang saya masukkan ke dalam komputer. Dia menggunakan komputer setiap hari ketika usianya 5 tahun. Permainan seperti di bawah ini diharapkan dapat membantu murid-murid untuk belajar dengan pantas. Hanya klik pada gambar kerana saya telah memasukkan link laman web itu di sebalik gambar.


Anda boleh melayari laman web ini dengan mengklik gambar di bawah untuk abjad yang seterusnya.


Cadangkan laman web ini kepada ibu bapa kanak-kanak supaya mereka boleh belajar di rumah. Selamat Mencuba.




Lagu Kanak-kanak Jilid 3

image034.gif

KOD PRODUK : LKK3
HARGA : RM 25.00
POS EXPRESS : RM 4.00

Dengar Lagu >>>
dbp-juke.jpg

Koleksi Lagu Kanak-Kanak Jilid 3 ini mengandungi 16 lagu-lagu ciptaan terbaharu yang menyelitkan unsur-unsur pendidikan, motivasi dan patriotik. Lagu-lagu ini juga dapat mendorong kanak-kanak secara tidak langsung dalam memupuk semangat kenegaraan, iaitu patriotisme. Koleksi ini sesuai untuk kanak-kanak tahap 1, iaitu kanak-kanak yang berusia 7 tahun hingga 9 tahun. Disertakan juga buku yang mengandungi lirik lagu dan nod piano untuk dimainkan oleh kanak-kanak. Buku ini juga sesuai untuk dijadikan panduan dalam proses pembelajaran seni muzik kanak-kanak. Koleksi lagu dan buku ini sangat berguna dan bermanfaat bagi kanak-kanak.

Lagu Kanak-kanak Jilid 3

1. Sayang Ibu Ayah
2. Rajin Belajar
3. Oh Bulan-Oh Bintang
4. Matahari
5. Mari Membaca
6. Lip Lip lip
7. Kitar Semula
8. Kejiranan Amanalan Mulia
9. Guruku
10. Gigi
11. Bila Bercuti
12. Bersekolah
13. Basikal Baru
14. Baju Baru
15. Amalan Kita
16. Amalan Hidup Kita

Lagu Kanak-kanak Jilid 2

image032.gif

KOD PRODUK : LKK2
HARGA : RM 25.00
POS EXPRESS : RM 4.00

Dengar Lagu >>>
dbp-juke.jpg

Koleksi Lagu Kanak-Kanak Jilid 2 ini mengandungi 15 buah lagu ciptaan terbaharu yang menyelitkan unsur-unsur pendidikan, motivasi dan patriotik. Lagu-lagu ini juga dapat mendorong kanak-kanak secara tidak langsung dalam memupuk semangat kenegaraan, iaitu patriotisme. Koleksi ini sesuai untuk kanak-kanak tahap 2, iaitu kanak-kanak yang berusia 10 tahun hingga 12 tahun. Disertakan juga buku yang mengandungi lirik lagu dan nod piano untuk dimainkan oleh kanak-kanak. Buku ini juga sesuai untuk dijadikan panduan dalam proses pembelajaran seni muzik kanak-kanak. Koleksi lagu dan buku ini sangat berguna dan bermanfaat bagi kanak-kanak.

Lagu Kanak-kanak Jilid 2

1. Anak Malaysia
2. Belajar Matematik
3. Berakit-rakit ke Hulu
4. Bijak ICT
5. Dusun Buah-buahan
6. Hadiah Hari Lahirku
7. Hargailah Masa
8. Hormat-menghormati
9. Kampung Nelayan
10. Kelas Muzikku
11. Malaysiaku Tercinta
12. Taman Bunga
13. Utamakan Pelajaran
14. Bacalah Buku
15. Bestari Membaca

Lagu Kanak-kanak Jilid 1

Assalamualaikum.
Sekiranya anda ingin membeli bahan untuk aktiviti di kelas, saya ingin mencadangkan ianya dibeli di sini. Bahan ini bukan saya penulisnya tetapi saya sekadar ingin berkongsi maklumat dengan anda.

image030.gif

KOD PRODUK : LKK1
HARGA : RM 25.00
POS EXPRESS : RM 4.00

Preview lagu >>
dbp-juke.jpg


Koleksi Lagu Kanak-kanak Jilid 1 ini mengandungi 16 buah lagu ciptaan terbaharu yang menyelitkan unsur-unsur pendidikan, motivasi dan kemanusian. Lagu-lagu ini juga dapat mendorong kanak-kanak secara tidak langsung dalam memupuk semangat kenegaraan, iaitu patriotisme. Koleksi ini sesuai untuk kanak-kanak tahap 1, iaitu kanak-kanak yang berusia 7 tahun hingga 9 tahun. Disertakan juga buku yang mengandungi lirik lagu dan nod piano untuk dimainkan oleh kanak-kanak. Buku ini juga sesuai untuk dijadikan panduan dalam proses pembelajaran seni muzik kanak-kanak. Koleksi lagu dan buku ini sangat berguna dan bermanfaat bagi kanak-kanak.

Lagu Kanak-kanak Jilid 1

1. Anak Patungku
2. Berita dari Kawan
3. Bermain di Taman
4. Burung-burung
5. Dodol
6. Kita Jamu Selera
7. Kereta Malaysia
8. Semangat Kejiranan
9. Tidurlah Adikku
10. Zapin Cinta Negara
11. Bapaku
12. Belajar Berjalan
13. Jasa Keluarga
14. Kejiranan
15. Mari Bersenam
16. Membaca Menambah Ilmu


Rabu, April 08, 2009

Muffin Madness

Permainan ini juga sangat menarik. Ada resipi yang boleh dicetak untuk kanak-kanak membuatnya sendiri.


Cream Cake

Ini ada satu lagi permainan yang menarik. Yuk kita cuba. Klik gambar di bawah. Dalam permainan ini kanak-kanak boleh mengira. Semakin cepat mereka dapat menyiapkan kek semakin banyak bonus diperolehi. Seronoknya!...

Magic Baking

Assalamualaikum
Hari ini kami di Johor bercuti. Namun pada pukul 2.00 petang ini saya dikehendaki bertugas sebagai pengelola peserta Pertandingan Pakaian Beragam di Dataran Tun Sri Lanang di tepi sungai Kota Tinggi. Jadi sementara menanti waktu itu pagi ini saya sempat meneroka permainan yang boleh digunakan bagi tema Makanan iaitu Magic Baking. Dalam permainan ini kanak-kanak perlu mendengar arahan yang disebut oleh komputer. Apa yang menarik di dalam permainan ini, kanak-kanak boleh mencetak resipi dan membuat roti di dapur. Hmm... saya pun teruja sama untuk membuatnya.

Baiklah bagi memudahkan anda, saya letakkan permainan itu di sini supaya anda boleh bermain bersama-sama saya. Hehehe.... Yuk kita masak.... Yummm....


Isnin, April 06, 2009

Suaikan Abjad

Assalamualaikum,
Saya masih lagi mencari bahan untuk aktiviti suaikan abjad. Tujuan saya mencari bahan-bahan seperti ini adalah sebagai satu kajian untuk projek saya yang akan datang. Hmm projek apakah itu? Oh, kenalah tunggu. Nanti tidak menjadi kejutan pula. Apapun saya sebenarnya seronok berkongsi idea ini dengan anda. Sebagai guru kita kena cuba dahulu aktiviti yang ada di internet ini untuk disesuaikan dengan objektif pengajaran kita. Menarik bukan aktiviti permainan ini. Kerap-keraplah menggunakan internet di kelas sekiranya ada kerana apa yang saya dengar asekolah yang tinggi penggunaan internetnya akan ditambah lagi talian oleh Kementerian Pelajaran.

Ahad, April 05, 2009

Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2009

Assalamualaikum,
Jom kita ramai-ramai ke PBAKL 2009 di Putra World Trade Centre. Pada 21 April 2009 mulai pukul 2.00 petang di Pentas Legar PWTC akan ada persembahan kanak-kanak prasekolah yang akan menyanyikan lagu-lagu dari CD interaktif Cerlang Minda Prasekolah. Insyaallah saya akan berada di sana. Hehe siapa yang nak sign autograf bagi cd yang dibeli, bolehlah kita bersua ya. Cewah perasan jadi glamour la pulak.

Poster Pesta Buku 2009

Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2009 (PBAKL 2009)
Kategori Pameran
Peringkat Antarabangsa
Tarikh 17 April 2009 - 26 April 2009
Masa 10.00 Pagi - 10.00 Malam
Tempat Pusat Dagangan Dunia Putra, Kuala Lumpur (PWTC)
Penganjur Majlis Buku Kebangsaan Malaysia
Kerjasama Kementerian Pelajaran Malaysia
Nota Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur (PBAKL) 2008 anjuran Majlis Buku Kebangsaan Malaysia (MBKM), Kementerian Pelajaran Malaysia dengan kerjasama Persatuan Penerbit Buku Malaysia (MABOPA), Persatuan Kontraktor Buku Malaysia (PKBM), Persatuan Pengeksport dan Pengimport Buku Malaysia (MBEIA) dan Persatuan Penjual Buku Malaysia (MBA) dan Majlis Penerbitan Ilmiah Malaysia (MAPIM) akan diadakan seperti berikut :

Tarikh : 17– 13 April 2008
Tempat : Pusat Dagangan Dunia Putra,
Kuala Lumpur (PWTC)
Masa : 10.00 pagi – 8.00 malam (Isnin–hamis)
10.00 pagi – 9.00 malam (Jumaat –Ahad & cuti am)
Tema : BUKU: LAKARAN MASA DEPAN

Majlis Perasmian PBAKL 2009 akan disempurnakan oleh Seri Paduka Baginda Raja Permaisuri Agong Tuanku Nur Zahirah pada 18 April 2009, jam 10.00 pagi di Dewan Merdeka, PWTC, Kuala Lumpur.

Masuk adalah percuma. Semua dijemput hadir

Untuk keterangan lanjut sila hubungi Urus Setia Tetap Majlis Buku Kebangsaan Malaysia, Kementerian Pelajaran Malaysia di talian 03-8884 7019/22 atau layari laman web PBAKL : http://www.klbookfair.com

Untuk makluman anda ada borang rombongan di http://www.moe.gov.my/index3.php?fail=23&y=1&kategori=kalendar_program Kalau nak buat rombongan Cik Kiah, cepat-cepat isi borang dan hantar 14 hari sebelum tarikh lawatan ke nombor fax ini 03-8888 6296. Layari laman web sebagaimana link yang sudah diberikan di atas dengan mengisi butiran seperti berikut. Anda perlu cetak terlebih dahulu borang rombongan tersebut.

Anjuran:
MAJLIS BUKU KEBANGSAAN MALAYSIA
Aras 14, Blok E12, Parcel E
Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutruan
62604 Putrajaya, Malaysia.
Tel: +603 88847019 Fax:+603 88886296
E-mail: mbkm@mbk.moe.gov.my
mbkmmoe@yahoo.com
Website: www.klbookfair.com

BORANG LAWATAN SEKOLAH
Sila kembalikan melalui faks kepada: 03-8888 6296
Sekurang-kurangnya empat belas (14) hari sebelum tarikh lawatan.

A. Sila tanda X di ruang yang berkenaan:
Ya, saya akan melawat pameran ini pada …………. APRIL 2009, jam ………….. pagi/petang.
Ya, rombongan sekolah kami akan melawat pameran ini pada ………… APRIL 2009,
jam ………….pagi/petang.
B. Bilangan peserta delegasi yang akan hadir dari sekolah kami:
Pelajar :…………………. orang.
Guru :………………… orang.
C. Butiran mengenai ketua delegasi:
Nama: ……………………………………………………………………………………………………………………
Jawatan: .........................................................................................................................................................
Alamat pejabat: ………………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………
Telefon pejabat: ………………………… Telefon bimbit: …………………….. E-mel: ………………….
Sekian, terima kasih.

Tandatangan: Cop Sekolah:
Nama:
Jawatan: Tarikh:

Bagi yang tidak dapat ke pesta itu dan mahu mendapatkan cd interaktif saya, bolehlah sms di 014 2785668. Saya akan beli beberapa set cd tersebut di sana dan akan mengeposkan kepada anda.




Permainan Abjad

Assalamualaikum
Pagi Ahad ini saya ingin mengumpulkan seberapa banyak permainan dalam talian yang berkaitan dengan mengenal abjad untuk memudahkan rujukan saya di masa akan datang. Ia juga diharap akan dapat membantu ibu bapa murid-murid saya yang mencari-cari program seumpamanya untuk membantu anak-anak mereka di rumah. Yalah biasanya kanak-kanak mudah bosan kalau asyik disuakan dengan buku sahaja. Jom ajak mereka bermain bersama anda di meja komputer. Pastikan anda sentiasa ada di sisi untuk membimbing mereka.

Baiklah program pertama yang saya temui adalah Alphabet Letter Puzzle. Minta kanak-kanak klik pada huruf kecil pada petak yang disediakan.


Klik sini untuk alamat laman web tersebut. Program seterusnya ialah Welcome To The Alphabet Zoo. Di sini kanak-kanak akan diminta klik pada abjad besar yang disediakan. Kanak-kanak juga akan dapat mempelajari nama-nama haiwan yang bermula dengan abjad tertentu. Saya kira anda semua pasti teruja untuk mendapatkan program seperti ini di kelas. Sayangnya semua permainan ini adalah secara dalam talian. Dapatkan ia di sini.

Tahukah anda, saya juga sangat teruja dengan permainan seperti ini. Ianya bukan sahaja memudahkan tugas seharian, malah sangat membantu semasa pengajaran Bahasa Inggeris. Alangkah seronoknya kalau di setiap kelas prasekolah dilengkapi dengan layar skrin dan projektor untuk semua kanak-kanak berkongsi keseronokannya. Sebenarnya di kelas saya sendiri pun masih belum ada alatan ini. Talian internet juga masih dalam proses penyambungan. Guru IT di sekolah saya sangat sibuk sekarang ini. Mudah-mudahan kalau Guru Besar saya membaca catatan ini dapat menyegerakan projek ini untuk membantu murid-murid saya mencapai kemahiran Bahasa Inggeris dengan lebih mantap dan seronok untuk datang ke sekolah.






Saya juga menemui permainan untuk digunakan oleh guru Pendidikan Islam. Ianya juga permainan mencari pasangan abjad bahasa Arab. Alahai seronoknya. Klik link ini untuk ke permainan tersebut...

Saya kira cukuplah setakat ini dahulu. Ada banyak lagi yang ingin saya kongsi bersama anda. Oleh itu sering-seringlah ke sini atau bookmark blog saya ini untuk memudahkan anda ke sini lagi. Selamat mengajar.

Sabtu, April 04, 2009

Susun abjad


Ini pula game yang boleh kanak-kanak guna untuk menyusun abjad a hingga z. Klik link ini.

Mengenal Abjad

Assalamualaikum,
Malam ini saya terjumpa permainan online yang menarik ini untuk membantu kanak-kanak mengenal abjad besar. Anda boleh klik link di sini ... Selamat mencuba. Pastikan kelas anda dilengkapi talian internet. Aha macam mana nak dapatkan talian? Rayulah bos anda untuk mengeluarkan peruntukan kelas untuk mendapatkannya. Adios.

Jumaat, April 03, 2009

Majlis Pelancaran CD Cerlang Minda Prasekolah

Assalamualaikum,
Semalam saya menerima berita paling gembira. Dewan Bahasa dan Pustaka telah mengembalikan surat perjanjian lesen penerbitan CD interaktif Cerlang Minda Prasekolah yang saya usahakan bersama suami. Bersama-sama itu juga disertakan kad undangan yang sangat saya nantikan. Menurut Puan Maznun Arifa selaku pengurus projek cd ini pada tarikh dan masa tersebut cd akan dilancarkan. Seronoknya.

Bagi rakan-rakan yang berminat untuk mendapatkan cd tersebut bolehlah mengunjungi Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2009 mulai 17 hingga 26 April 2009. Terus ke booth Dewan Bahasa dan Pustaka tau. Saya akan memohon cuti dari pihak sekolah hanya pada 21 April 2009. Biasalahkan... mana boleh cuti lama-lama. Bagi anda yang ada di Kuala Lumpur... kita jumpa di sana!...

Rabu, April 01, 2009

Kriteria pemilihan ruang dan peralatan di prasekolah

1 Apr 09, 20:14
nuri: salam..sisG..dik nak ty apakah kriteria2 yg bkaitan dg kesesuaian ruang dan peralatan didlm /luar prasekolah? dik x faham lerr


Waalaikumsalam Nuri.
Rasanya soalan ini soalan untuk assignment. Tapi tak apalah sekadar untuk membantu apa salahnya menjawab setakat yang mampu. Baiklah cuba lihat pada soalan yang diajukan iaitu kriteria. Maksud kriteria ialah ciri-ciri.

Apa yang perlu difokuskan di sini ialah ciri-ciri yang patut difikirkan atau diadakan sewaktu merancang ruang dan bahan-bahan yang perlu di kelas prasekolah agar sesi pengajaran dan pembelajaran menjadi kondusif atau selesa atau lancar bagi guru dan kanak-kanak. Fokuskan kembali kepada diri anda. Apakah yang anda perlukan untuk membuatkan anda rasa seronok ketika berada di sesuatu ruang yang baru? Apakah bahan yang anda mahu supaya boleh anda gunakan sewaktu belajar atau mengajar.

Kalau bahan yang anda ingin adakan / beli / buat, ciri bagaimanakah yang anda fikir dapat membantu anda menyampaikan pengajaran dengan mudah dan seronok. Letakkan diri anda sebagai murid pula; bagaimanakah bentuk bahan yang anda perlukan untuk membuatkan anda mudah faham dengan apa yang ingin disampaikan oleh guru. Kaji keperluan kanak-kanak. Biasanya mereka suka atau mudah tertarik kepada:
1. warna
2. bentuk
3. saiz
4. kuantiti

Begitulah juga dengan ciri-ciri ruang yang kondusif. Anda kena fikirkan bagaimana mahu membentuk ruang yang selesa. Kedudukan kerusi meja, kedudukan murid, aliran pergerakan murid, susunan bahan-bahan dan kaedah penyusunan bahan. Dalam penyusunan ruang, kita kena pastikan bahan yang akan diletakkan di ruang tersebut adakah mencukupi untuk setiap kanak-kanak atau terhad. Kalau bahan yang diletakkan amat terhad, maka akan wujud masalah disiplin di kalangan kanak-kanak. Mereka akan berebut-rebut. Oleh itu kita kena fikirkan pula bagaimana cara untuk mengatasi masalah perebutan bahan terhad ini.

Rasanya setakat ini sahaja yang mampu saya jelaskan. Nuri kena cari maklumat tambahan lain. Sebagai tambahan maklumat berikut disertakan artikel yang bersesuaian:

How to Manage a Preschool Classroom

Instructions
  • Step 1:
    Keep your classroom organized. Keeping your classroom orderly makes materials easy to find, makes clean up easier for the children and it optimizes your effectiveness as a teacher.
  • Step 2:
    Create and follow a schedule. Knowing what to expect from day to day gives preschoolers a sense of security and enables them to thrive. Your schedule should be age-appropriate, and allow plenty of room for flexibility.
  • Step 3:
    Gather and prepare materials for lesson plans ahead of time. Expecting preschoolers to sit diligently and wait for you to cut out patterns, and collect supplies for an art activity is unrealistic. Having all of your materials prepped and ready to go will prevent the kids in your classroom from getting bored and participating in disruptive behaviors.
  • Step 4:
    Plan for transition time. Never underestimate the importance of planning for transition time. Simple activities such as games, stories, songs, and coloring sheets will reduce bedlam, and keep the kids in your preschool class entertained as you prepare to move them from one activity to the next.
  • Step 5:
    Take a look at your classroom set up. Classroom arrangement has a lot of influence on kids' behaviors. For instance, a lot of open space may encourage kids to run indoors or partake in horseplay. Take the time to arrange your pre-school environment to minimize behavior problems.
  • Step 6:
    Take care of your health. Being a preschool teacher can also take a toll on your mental and physical well-being. There's no way you can effectively manage a classroom if you're a wreck, so eat right, exercise, monitor your stress levels, and ask for help when you need it.
  • Step 7:
    Ask for help when you need it. Even the most efficient preschool teacher needs help from others. If you from others. Your coworkers won't time to time. You're only human, and you're going to need help from time to time--so don't be afraid to ask.
Link lain:

Teaching Resources: Be Prepared!

The criteria for selecting materials, advise on accessing teaching resources and ... Will there be suitable seating arrangements, a projector, flipcharts, ...
www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?artid=1705897

How to Set Up a Preschool Classroom

How to Set Up a Preschool Classroom. A preschool classroom is more than blocks and sand. An effective classroom incorporates elements such as well-rounded ...
www.ehow.com/how_2387631_set-up-preschool-classroom.html

Key Factors in Setting Up a Preschool Classroom

Key Factors in Setting Up a Preschool Classroom. When setting up a preschool classroom, first consider safety, eliminate any blind spots, create a common ...
www.expertvillage.com/video/165549_key-factors-setting-up-preschool.htm